Frans Schrijfvaardigheid
- Schrijftoets Recensie/review -
oefentoetsen & antwoorden
1e editie
4e jaar, 5e jaar |
Havo
Deze oefentoets behandelt het volgende onderwerpen:
Het schrijven van een recensie.
Het uiten van je mening en dit onderbouwen met argumenten.
Toets Frans
Frans Schrijfvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Recensies kunnen gaan over een boek, een film, een tv-programma, een album, een concert, een voorstelling, een computerspel, een restaurant, … Een recensie over een concert kan bijvoorbeeld bevatten:Informatie over de artiest, plaats en datum van het concertEen vergelijking met soortgelijke artiesten/concertenDe plus- en minpunten van het concertenEen eindoordeel en argumenten om dat oordeel te ondersteunenDit is een voorbeeldantwoord: andere bijpassende deelonderwerpen kunnen ook goed zijn.L’appréciation positiveL’appréciation négativeémouvant ontroerendhorriblegruwelijktouchantontroerenddécevantteleurstellendfascinantfascinerendennuyantvervelendgénialgeweldigaffreuxvreselijk slechtpassionnantopwindendnulwaardeloosoriginalorigineelvulgairegewoontjesdivertissantvermakelijkune impostureeen schijnvertoninginoubliableonvergetelijkdétestable afschuwelijkmerveilleuxprachtigsplendideprachtigmagnifiqueuitstekendremarquablevoortreffelijk 1C – 2B – 3E – 4A – 5D. Restaurant “La Belle Époque” krijgt een volledig negatieve recensie. Dit had je kunnen zien aan: Une adresse à éviter = een adres om te vermijden.La dorade […] elle aussi « d’époque » et de fraicheur douteuse = De dorade/zeebrasem (een soort vis) kwam ook “uit een ander tijdperk” en de versheid was twijfelachtig.Elle n’avait rien de « belle » ! = Het had niets “moois” !Gastronomes, passez votre chemin ! = Fijnproevers, loop snel door !Je hebt minimaal 3 voorbeelden uit lijst met positieve meningen en minstens 3 voorbeelden uit de lijst met negatieve meningen.L’appréciation positiveLe sympathique barmanDe sympathieke barman[…] vous fera passer un bon moment[…] zorgt ervoor dat u een fijne tijd heeftUne petite attention sympathiqueEen klein aardig gebaar Un emplacement remarquableEen voortreffelijke locatieUne des plus belles brasseries de la villeEen van de mooiste brasseries van de stadTerrasse fort agréableZeer aangenaam terrasService rapide et sympathiqueSnelle en vriendelijke bedieningDe produits très frais Zeer verse productenUn bon rapport qualité-prixEen goede prijs-kwaliteit verhouding L’appréciation négativeNous attendons désespérément une amélioration de la cuisine …Wij wachten nog wanhopig op een verbetering van de keuken …Une adresse à éviter.Een adres om te vermijden.La dorade […] elle aussi « d’époque ».De dorade/zeebrasem (een soort vis) kwam ook “uit een ander tijdperk”.De fraicheur douteuse.De versheid was twijfelachtig.Elle n’avait rien de « belle » !Het had niets “moois”!Gastronomes, passez votre chemin !Fijnproevers, loop snel door! Hierna volgt een voorbeeld van een uitwerking van de recensie. Houd er rekening mee dat meerdere antwoordmogelijkheden goed zijn. Onderstaande uitwerking geeft je een goed voorbeeld, waarvan je standaardzinnen kunt gebruiken om je inhoudelijk voor te bereiden op je toets schrijfvaardigheid.Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain : À La Recherche du BonheurTitre: Le Fabuleux Destin d'Amélie PoulainRéalisateur: Jean-Pierre JeunetAnnée de sortie: 2001Note: ★★★★Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain est un film charmant et unique, réalisé par Jean-Pierre Jeunet. Il se déroule à Montmartre, un quartier pittoresque de Paris.Un message positifLe thème du film est classique: une romance à Paris. Néanmoins, l’histoire est émouvante, parfois bouleversante et les personnages sont attachants.Amélie montre que même les plus petits gestes de gentillesse peuvent avoir un grand impact. Le film nous rappelle l'importance de la bienveillance et de la recherche du bonheur.Excellent jeu d’acteurLe jeu d’actrice d’Audrey Tautou est plein de délicatesse. Tout est soigné : les dialogues, les silences, les décors, la mise en scène. La musique célèbreLa bande originale composée par Yann Tiersen, entraînante et mélancolique, est remarquable. Tiersen utilise le piano et l'accordéon pour créer une atmosphère douce et nostalgique qui accompagne parfaitement les scènes du film.Point de critiqueOn peut cependant reprocher au film son image trop fastasmée et caricaturale de Paris et de la société française.ConclusionLe film dans son ensemble est une réussite et il m’a beaucoup touchée. C’est l’un des films incontournables de ma cinémathèque.Aantal woorden: 183Tips:Kijk goed na of je voldoende woorden hebt gebruikt. Je mag vaak 10% afwijken van het aantal gegeven woorden, daarna volgt puntenaftrek.Vraag (indien mogelijk) om een beoordelingsformulier van je docent voor de echte toets, zodat je een goed beeld hebt van hoe de toets wordt beoordeeldHet is lastig om je eigen tekst na te kijken. Vraag daarom aan je (bijles-)docent of die je brief voor je wil nakijken. Kijk daarbij goed welke fouten je hebt gemaakt. Controleer goed of je aan alle opdrachteisen hebt voldaan.Zorg voor samenhang en een duidelijke indeling in alinea’s. Check het gebruik van grammatica. Ga na of je: Alle werkwoorden in de juiste persoon en tijd hebt gezetDe juiste geslachten bij de zelfstandig naamwoorden hebt gebruiktHet bezittelijk voornaamwoord hebt aangepast aan het zelfstandig naamwoordHet bijvoeglijk naamwoord in de juiste vorm en op de juiste plaats hebt gezetDe juiste persoonlijk voornaamwoorden hebt gebruikt op de juiste plekOntkenningen op de juiste plek hebt gezetEen recensie is een schrijfopdracht waarvoor je van tevoren al best veel standaardzinnen en -woorden uit je hoofd kunt leren. Voorbereiding is dus heel waardevol! Hieronder vind je nuttige voorbeeldzinnen.Extra tips - Phrases-clésJe mening geven/overtuigenIk ben het helemaal met je eens.Je suis tout à fait d’accord avec toi.Ik denk dat je gelijk / ongelijk hebt.Je pense que tu as raison / tort.Ik ben voor / tegen …Je suis pour / contre …Ik vind dat …Je trouve que …Ik geloof dat …Je crois que …Ik ben van mening dat …Je suis d’avis que …Naar mijn mening …À mon avis / opinion …Volgens mij …Selon moi …Een enquête heeft aangetoond dat …Un sondage a montré que …75% van de leerlingen denkt dat …75% des élèves pensent que …Om het probleem op te lossen, zou men … moeten.Pour résoudre le problème, il faudrait …Een andere oplossing zou zijn om te …Une autre solution serait de …Wat mij betreft zou het het beste zijn om te …Pour moi, le mieux serait de …Volgens …, chirurgisch specialist, is het belangrijk om te …Selon …, spécialiste chirurgien, il est important de …Je moet / zou moeten …Il faut / faudrait …Zeggen hoe je iets vindtIk ook, ik vind dat stom / interessant.Moi aussi, je trouve ça bête / intéressant.Het concert was geweldig.Le concert était formidable.Ik ben dol op actiefilms.J’adore les films d’action.Eerlijk gezegd, houd ik niet van …À vrai dire, je n’aime pas le/la/l’/les …Ik heb vooral een hekel aan …Je déteste surtout le/la/l’/les …Ik moet toegeven dat ik liever … (heb) dan …Je dois avouer que je préfère le/la/l’/les … à/au/aux …Thematische woordenschatl’auteurde schrijverl’acteur, l’actricede acteur, de actricele blogueur, la blogueusede blogger / influencerle chanteur, la chanteusede zanger(es)le couturier, la couturièrede modeontwerp(st)erle joueur de foot/basketde voetbal-/basketbalspelerle metteur en scènede regisseurle/la musicien(ne)de muzikantle/la peintrede schilderle/la scientifiquede wetenschapper
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.