Toets Maatschappijleer

Seneca Maatschappijleer 5e ed - Hoofdstuk 1 - Conflicten: ontstaan en oplossen oefentoetsen & antwoorden

5e editie
Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: belang, waarde, botsingen, actoren, ASWB-schema, actoren, redeneerschema, discussie, oplossing, escalatieladder, dilemma, overheid, actor.
Seneca Maatschappijleer 5e ed
Toets Maatschappijleer
Seneca Maatschappijleer 5e ed
Online maken
Toets afdrukken
Een belang is iets dat je wilt hebben of wilt bereiken voor je eigen geluk. Het levert je met name voordeel op op de korte termijn. Een waarde is iets dat je wilt bereiken voor de wereld, de maatschappij of voor een grotere groep in de maatschappij (en dus juist niet alleen voor jezelf). Het nastreven van een waarde betaalt zich vaak pas uit op de lange termijn. Een overheid is het hoogste gezag in een land: zij nemen belangrijke beslissingen (via wetten en regels) en zorgen dat deze beslissingen ook worden uitgevoerd (via de politie, via het geven van subsidies, het heffen van belastingen, etc.). Actoren kunnen mensen zijn, maar ook groepen van mensen. Ze willen dat er rekening wordt gehouden met hun belangen en ideeën. Ze houden zich vaak actief bezig met een maatschappelijk probleem.  Het gaat hier om een waarde: Lieke doet dit niet voor zichzelf, maar voor andere mensen, omdat ze het belangrijk vindt dat iedereen toegang tot voedsel heeft. Waarden die hierbij passen zijn bijvoorbeeld: rechtvaardigheid, zorgzaamheid, gelijkheid. Said doet dit puur voor zichzelf, het gaat dus om een belang. Het sparen levert een voordeel op voor hemzelf: hij houdt geld over zodat hij zijn fiets kan kopen. Andere mensen hebben geen voordeel hierbij. Je zou kunnen denken dat Sara het belangrijk vindt om haar broer niet te verraden en dat ze dit daarom doet vanuit de waarde betrouwbaarheid. Echter, Sara is vooral bang dat haar broer boos op haar wordt, ze heeft dus een duidelijk persoonlijk voordeel bij het niet vertellen van het geheim. Het gaat hier dus om een belang. Yashika heeft geen persoonlijk belang bij het opstaan in de tram, maar ze vindt het belangrijk om dit voor oudere mensen te doen. Het gaat hier om een waarde. Waardes die passen bij Yashikas gedrag zijn: vriendelijkheid, zorgzaamheid en respect (voor ouderen).  De goede antwoorden zijn: a, b, d, e, en g. Toelichting: Een overheid is het hoogste gezag in een land: zij nemen belangrijke beslissingen (via wetten en regels) en zorgen dat deze beslissingen ook worden uitgevoerd. Het gaat dus niet om privé/private personen, bedrijven of actoren zoals besturen van verenigingen, bewakers en directeuren van bedrijven.  Goede voorbeelden zijn:ambtenaren van de rijksoverheid in Den Haagpolitiemensenmilitairenleraren in het openbare onderwijsde belastingdienst Actor: de activisten van GreenpeaceActor: Frank Dales, de burgemeester van VelsenActor: Tata Steel medewerkersActor: OmwonendenStandpunt: Tata Steel moet meteen stoppen met de negatieve effecten op het klimaat, de natuur en de omwonendenStandpunt:Het is verboden om het terrein van Tata Steel te bezetten omdat dat gevaarlijk kan zijnStandpunt: - begrip voor de actievoerders omdat Nederland inderdaad moet stoppen met kolen, - de bezetting moet stoppen- de installaties in de fabrieken mogen niet worden beschadigdStandpunt:- sommige omwonenden: goed dat er actie wordt gevoerd- andere omwonenden: willen niet dat het actiekamp in de beeldentuin midden in de duinen staat.  Waarde: milieubeschermingWaarde: veiligheidWaarde: Een beetje: milieubeschermingWaarde: - sommige omwonenden: milieubescherming- andere omwonenden: bescherming van culturele voorzieningen en lokale natuur Belang: (eventueel:) niet weggestuurd worden Belang: Belang: door kunnen gaan met werken en geld verdienenBelang: een rustige leefomgeving zonder protestenEd, leidinggevende van een van de cokesfabrieken, heeft duidelijk een dilemma: hij vindt het aan de ene kant een goede actie, maar aan de andere kant is hij ook bang dat de fabriek beschadigd raakt. Zijn dilemma kan als volgt worden weergegeven:Actor: Ed, leidinggevende van een van de cokesfabriekenActor: Ed, leidinggevende van een van de cokesfabriekenStandpunt: Het is een goede actie omdat Nederland moet stoppen met energievoorziening uit vervuilende kolenStandpunt: De actievoerders moeten naar huis gaan zodat de fabrieken niet worden beschadigd. Waarde: milieubeschermingWaarde: Belang: Belang: het bedrijf Tata Steel kan zonder problemen verder draaien en de medewerkers kunnen aan het werk blijven en geld blijven verdienen Ed, leidinggevende van een van de cokesfabrieken, heeft duidelijk een dilemma: hij vindt het aan de ene kant een goede actie, maar aan de andere kant is hij ook bang dat de fabriek beschadigd raakt. Zijn dilemma kan als volgt worden weergegeven:Actor: Ed, leidinggevende van een van de cokesfabriekenActor: Ed, leidinggevende van een van de cokesfabriekenStandpunt: Het is een goede actie omdat Nederland moet stoppen met energievoorziening uit vervuilende kolenStandpunt: De actievoerders moeten naar huis gaan zodat de fabrieken niet worden beschadigd. Waarde: milieubeschermingWaarde: Belang: Belang: het bedrijf Tata Steel kan zonder problemen verder draaien en de medewerkers kunnen aan het werk blijven en geld blijven verdienen Op basis van de informatie uit de bron moet je redeneerschema er ongeveer zo uitzien:ProbleemMensen zijn onzeker over hun toekomst en hun levensonderhoud. Niet alleen mensen met een laag inkomen hebben deze problemen, maar ook mensen met een middeninkomen. OorzakenVoor veel Nederlanders zijn de kosten van basisbehoeften (zoals eten, huis en energie) te hoog. Bovendien zijn er niet voor iedereen voldoende huizen (onvoldoende beschikbaarheid van woningen). OplossingenDe coalitiepartijen willen dat mensen minder belasting gaan betalen (lastenverlichting) over hun salaris, dat ze minder eigen risico voor de zorgverzekering hoeven te betalen, dat mensen vaste contracten krijgen op hun werk, dat mensen met schulden worden geholpen, en dat dat kinderopvang gratis wordt.ResultaatAls deze plannen worden doorgevoerd dan hebben mensen meer geld voor hun basisbehoeften (zoals eten, huis en energie). Uit deze oplossingen blijkt niet een oplossing voor het probleem dat er te weinig huizen zijn.IdeaalUit de tekst van het coalitieakkoord lijkt te volgen dat het kabinet wil dat iedereen kan profiteren van het feit dat Nederland “één van de meest welvarende landen in de wereld” is, en dat er geen mensen zijn die onzekerheid hebben over hun inkomen of hun huis. Het is uit de tekst niet duidelijk of dit ideaal door de genoemde oplossingen ook werkelijkheid zal worden, dat moet in de toekomst nog blijken. Uit bron 2 blijkt dat de discussie over het eigen risico ging. Uit het hoofdlijnenakkoord (bron 1) blijkt dat het eigen risico een oplossing is voor het probleem dat mensen niet genoeg geld hebben voor hun basisbehoeften/levensonderhoud. Als mensen minder eigen risico hoeven te betalen dan houden ze immers meer geld over voor hun basisbehoeften zoals eten, huis en energie. Het meningsverschil/de discussie ging dus over de stap oplossing uit het redeneerschema. Uit bron 2 blijkt dat de PVV wilde dat het eigen risico helemaal werd afgeschaft, terwijl BBB wilde dat het eigen risico werd verlaagd, en VVD en NSC wilden juist dat het eigen risico gelijk bleef (niet verhoogd). Uiteindelijk hebben de partijen een compromis gesloten en wordt het eigen risico gehalveerd (de helft). Deze compromis is gesloten via debat en overleg (de laagste tredes van de escalatieladder). 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in