Frans Schrijfvaardigheid
- Schrijftoets Klachtenbrief -
oefentoetsen & antwoorden
1e editie
Klas 4-5|Havo
Deze oefentoets behandelt het volgende onderwerpen:
Het schrijven van een klachtenbrief.
De correcte toepassing van een formeel taalgebruik.
Het gebruiken van de passé composé om gebeurtenissen uit het verleden te beschrijven.
Toets Frans
Frans Schrijfvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Twee redenen die de kern van onderstaande antwoorden bevatten:Fransen hechten veel waarde aan de formaliteit (beleefdheid) van een brief, meer dan de meeste andere talen. Je keuze in hoe je iemand aanspreekt in je brief is daarom erg belangrijk. Op zakelijk gebied spreken Fransen elkaar namelijk formeler aan dan we gewend zijn in Nederland.In een klachtenbrief wil je meestal iets gedaan krijgen, bijvoorbeeld een vervangend product of een geldbedrag ontvangen. Ook hierom is het goed om extra beleefd te zijn, omdat je een verzoek doet en iets van de ander nodig hebt, en je deze persoon netjes wil benaderen. Eisen voor een formele brief:Gebruik de vous-vorm.Gebruik nette taal, geen populair Frans (dus bijvoorbeeld nourriture in plaats van bouffe). Gebruik in een brief of mail de aanhef en slotformules die horen bij een formele brief.Schrijf een inleiding waarin je je presenteert en de reden vermeldt waarom je schrijft.Zorg voor een duidelijke indeling in alinea’s.Gebruik de conditionnel als je verzoeken doet.1B – 2D – 3E – 4C – 5F – 6A.Vertalingen:1: Ik heb gelezen/gehoord dat … heeft besloten om te ….2: Dat nieuws heeft me echt geshockeerd / ontroerd / van streek gemaakt / geraakt.3: Ik begrijp niet de beweegredenen van / waarom men heeft …4: Sta me toe om u uit te leggen/te omschrijven/…5: Ik schrijf u om/over …6: In deze brief wil ik graag mijn standpunt verdedigen.Zie onderstaande tabel:FransNederlandsFransNederlandsun remboursementeen vergoeding / terugbetalingpasser une commandeeen bestelling plaatsenun remplacementeen vervangingla facturede factuurun dédommagementeen compensatie / schadeloosstellingrégler une factureeen factuur betalenla politique de ventehet verkoopbeleidun acompteeen voorschotla garantiede garantieun deviseen offertele service clientde klantenservicela livraisonde leveringun bon de commandeeen bestelformulier/bonles frais d’expéditionde verzendkostenun reçueen bon(netje)les frais de livraisonde afleverkostenun articleeen artikelrendre la monnaiewisselgeld geven De passé composé is het juiste antwoord. Even opfrissen:De passé composé gebruik je om te vertellen wat er in het verleden is gebeurd of wat iemand heeft gedaan. Een zin in de passé composé geeft antwoord op de vraag: “En toen?”. Het gaat altijd om een afgesloten gebeurtenis of handeling: begin en eind zijn duidelijk.De imparfait vertelt hoe het in het verleden wás, niet wat er op een bepaald moment gebeurde. Deze tijd gebruik je bij het beschrijven van een toestand/beschrijving, een gewoonte/feit, of een handeling die aan de gang is (dit soort zinnen kun je vertalen met: zitten te, bezig zijn te, etc.). De juiste antwoorden zijn :as mangés’est envoléa vua euavons promisont finiavez gagnéa suExtra:Veel fouten gemaakt ?Herhaal indien nodig :basis regels (vervoeging van avoir en être + maken van voltooid deelwoord).het voltooid deelwoord van onregelmatige werkwoorden.wanneer je être of avoir gebruikt als hulpwerkwoord.het accord (extra -e, -s, of -es) dat achter het voltooid deelwoord kan komen bij het gebruik van être als hulpwerkwoord.Onderstaande zinsdelen zijn een passé composé:j’ai acheté – ik heb gekochtil n’a jamais fonctionné – hij heeft nooit gewerktles vendeurs ont refusé – de verkopers hebben geweigerdje l’ai ramené – ik heb hem meegebrachtj’ai bien lu – ik heb goed gelezenon n’en était pas satisfait – men er niet tevreden mee wasj’ai eu – ik heb gehadcelui-ci m’a bien précisé – deze heeft mij verteldA: Gegevens van de afzender.B: Gegevens van de ontvanger.C: Plaats en datum.D: Onderwerp van de brief (“Betreft”).E: Aanhef.F: Inleiding waarin je jezelf presenteert en het onderwerp van de brief benoemt.G: Middenstuk waarin je in detail beschrijft wat er is gebeurd en wat het probleem is.H: Het verzoek: vervanging, vergoeding, etc.I: Beleefdheidsformule / afsluiting.J: Handtekening / naam. Hierna volgt een voorbeeld van een uitwerking van de klachtenbrief. Houd er rekening mee dat meerdere antwoordmogelijkheden goed zijn. Onderstaande uitwerking geeft je een goed voorbeeld, waarvan je standaardzinnen kunt gebruiken om je inhoudelijk voor te bereiden op je toets schrijfvaardigheid.Cécile Quesney2 Impasse du 8 août37800 Noyant-de-TouraineAir MagicZAC Le Plessis93300 MontreuilObjet : Demande de dédommagementMadame, Monsieur,J’ai voyagé avec votre compagnie le 10 août sur le vol Paris – Vancouver numéro ZA1052. À l’arrivée à Vancouver, j’ai eu la désagréable surprise de constater qu’une de mes valises avait été coupée en deux sur le tapis à bagages. Je ne comprends vraiment pas comment cela a pu se passer. Elle est complètement détruite et j’ai également perdu quelques vêtements. Il s’agit d’une valise toute neuve de marque Samsonite avec un valeur de 175 euros comme l’atteste la facture ci-jointe accompagnée de la copie de ma carte d’embarquement.Je vous demande de me rembourser complètement et le plus rapidement possible cette valise, ainsi que les vêtements perdus sur votre tapis, leur montant étant estimé 80 euros. Je vous serais reconnaissante de me faire parvenir dans les plus brefs délais une réponse à ma demande.Dans cette attente, je vous prie d’agréer, Madame, Monsieur, l’expression de mes sentiments distingués.Cécile Quesney Aantal woorden: 174Tips:Kijk goed na of je voldoende woorden hebt gebruikt. Je mag vaak 10% afwijken van het aantal gegeven woorden, daarna volgt puntenaftrek.Vraag (indien mogelijk) om een beoordelingsformulier van je docent voor de echte toets, zodat je een goed beeld hebt van hoe de toets wordt beoordeeld.Het is lastig om je eigen tekst na te kijken. Vraag daarom aan je (bijles-)docent of die je brief voor je wil nakijken. Kijk daarbij goed welke fouten je hebt gemaakt. Controleer goed of je aan alle eisen van de opdracht hebt voldaan.Zorg voor samenhang en een duidelijke indeling in alinea’s. Check het gebruik van grammatica. Ga na of je: Alle werkwoorden in de juiste persoon en tijd hebt gezetDe juiste geslachten bij de zelfstandig naamwoorden hebt gebruiktHet bezittelijk voornaamwoord hebt aangepast aan het zelfstandig naamwoordHet bijvoeglijk naamwoord in de juiste vorm en op de juiste plaats hebt gezetDe juiste persoonlijk voornaamwoorden hebt gebruikt op de juiste plekOntkenningen op de juiste plek hebt gezetDenk bij een klachtenbrief ook aan het juiste gebruik van de passé composé (om gebeurtenissen uit het verleden te beschrijven) en de conditionnel (om op een beleefde manier een verzoek te doen).Een klachtenbrief is een schrijfopdracht waarvoor je van tevoren al best veel standaardzinnen en -woorden uit je hoofd kunt leren. Voorbereiding is dus heel waardevol! Hieronder vind je nuttige voorbeeldzinnen.Extra tips - Phrases-clésOnderwerp van je briefDemande de remplacementVerzoek om vervangingDemande de remboursementVerzoek om vergoedingDemande d’informationsVerzoek om informatieDemande de précisionsVerzoek om aanvullende informatieAanhefMonsieur le directeurAls je weet welke functie deze persoon heeftMadame, of: Monsieur,Als je niet weet welke functie deze persoon heeft, maar wel of het een vrouw of een man isMadame, Monsieur,Als je de geadresseerde niet kent en ook niet weet of het een vrouw of een man isHandige zinnen in het middenstuk van een klachtenbriefJe vous demande de …Ik verzoek u om …Je vous demande en conséquence de …Ik wil u daarom vragen om …Je vous demande de bien vouloir …Ik zou het op prijs stellen als u …Je vous saurai gré de …Ik zou u dankbaar zijn als u …Je vous saurai gré de bien vouloir …Ik zou het zeer op prijs stellen als u …Je vous exige de …Ik eis dat u … (heel direct, vermijd waar mogelijk).Beleefsheidsformules en afsluitingMerci de votre compréhension.Bedankt voor uw begrip.Merci à l’avance.Bij voorbaat dank.Merci de vouloir me répondre.(Alvast) bedankt voor uw antwoord.En espérant une intervention rapide …Hopend op een snelle reactie …En espérant une suite favorable à ma requête …Hopend op een positief gevolg op mijn verzoek … En attendant votre réponse …Wachtend op uw reactie …En attendant une réponse de votre part …Wachtend op een reactie van uw kant …En attendant une réponse favorable à ma requête …Wachtend op een positief antwoord op mijn verzoek …Je vous prie d’agréer, Madame, Monsieur, l’expression de mes sentiments distingués.Hoogachtend, Thematische woordenschatFransNederlandsFransNederlandsun remboursementeen vergoeding / terugbetalingpasser une commandeeen bestelling plaatsenun remplacementeen vervangingla facturede factuurun dédommagementeen compensatie / schadeloosstellingrégler une factureeen factuur betalenla politique de ventehet verkoopbeleidun acompteeen voorschotla garantiede garantieun deviseen offertele service clientde klantenservicela livraisonde leveringun bon de commandeeen bestelformulier/bonles frais d’expéditionde verzendkostenun reçueen bon(netje)les frais de livraisonde afleverkostenun articleeen artikelrendre la monnaiewisselgeld geven
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.