FauteuilKastBezittenKelderOnderling verbondenGlooien DoorErgens tegen kunnenHinderenModieusOpvullingVergelijkbaar NurseryFloor planTo gatherIdenticalTo maintainPrecautionHole in the iceThrillingSustainableTo wrinkleTailoredDurability DIY shop (les 12)Dress code (les 18)Concussion (les 15)Subheadings (les 18)Stunning (les 15) I really want to go on a road trip, but my parents won’t let me go on vacation by myself.‘But’ verbindt 2 hoofdzinnen aan elkaar, dan zet je een komma voor ‘but’.I love eating, my dog and my cat.Er is nu een opsomming, tussen de dingen die je opsomt zet je een komma, dit doe je alleen niet voor het woord ‘and’.Once upon a time, there was a princess in a castle. Na een inleidende woordgroep moet je ook een komma plaatsen, daarom komt het na ‘once upon a time’.I went on an expensive holiday, so I am broke.‘So’ verbindt 2 hoofdzinnen aan elkaar, dus zet je een komma voor ‘so’. Take offA plane kan wegvliegen, dus gebruik je take off.Turn onDeze phrasal verb betekent iets aanzetten, in dit geval de TV aanzetten.Watch outWatch out betekent uitkijken, dus je moet uitkijken voordat je jezelf pijn doet.Put your phone awayPut away is iets weg leggen. Je kunt je telefoon wegleggen tijdens het eten.Look downLook down betekent neerkijken. Iets wat je anderen niet zou moeten laten doen. ThoseIn de zin kunnen we lezen dat de boeken in de keuken zijn, die zijn dus verder weg. Het zelfstandig naamwoord (books) is meervoud, dus gebruik je those.ThisJe hebt het over een trui die je aan hebt, dat is dus dichtbij. Het zelfstandig naamwoord (sweater) is enkelvoud, dus gebruik je this.TheseWanneer je iemand bedankt is het zelfstandig naamwoord dichtbij. Het zelfstandig naamwoord (flowers) is meervoud, dus gebruik je these.ThatIn de zin staat ‘over there’, dat betekent dat iets wat verder weg is. Het zelfstandig naamwoord (boy) is enkelvoud, dus gebruik je that.ThisWanneer je iemand voorstelt, dan is diegene dichtbij. Het zelfstandig naamwoord (boyfriend) is enkelvoud, dus gebruik je this.ThoseWolken zijn hoog in de lucht, ze zijn dus ver weg. Verder is het zelfstandig naamwoord (clouds) meervoud. Daarom kies je voor those.Toelichting:Aanwijzende voornaamwoorden (demonstratives)Met this/that/these/those kan je naar iets of iemand wijzen. Zelfstandig naamwoord is dichtbijZelfstandig naamwoord is verder wegEnkelvoudThisThis book here is mine.ThatThat book over there is mine.MeervoudTheseThese books here are mine.ThoseThose books over there are mine. BeautifullyBeautiful zegt iets over de manier waarop ze danst (werkwoord), dus gebruiken we een adverb (bijwoord).Om een bijwoord te maken, plakken we +-ly achter het bijvoegelijke naamwoord. HeavyHeavy zegt iets over de box (zelfstandig nw), dus vullen we een adjective in (bijvoegelijk naamwoord).QuicklyQuick zegt iets over de manier waarop ze rent (werkwoord), dus gebruiken we een adverb (bijwoord). Om een bijwoord te maken, plakken we +-ly achter het bijvoegelijke naamwoord.LoudlyLoud zegt iets over de manier waarop ze schreeuwt (werkwoord), dus gebruiken we een adverb (bijwoord).Om een bijwoord te maken, plakken we +-ly achter het bijvoegelijke naamwoord.DirtyDirty zegt iets over de jas (zelfstandig nw), dus vullen we een adjective in (bijvoegelijk naamwoord).Toelichting: Adjective (bijvoegelijk naamwoord) gebruik je om iets te zeggen over een zelfstandig naamwoord.Let op, als er een vorm van ‘to be’ staat, dan gebruik je een adjective. Een adverb (bijwoord) gebruik je om iets te zeggen over een werkwoord. Have workedHet is een actie die in het verleden gestart is en nu nog bezig is. Dit kun je herkennen aan het signaalwoord ‘since’. Het onderwerp is I, dat betekent dat we het werkwoord maken met have + past participle (voltooid deelwoord). Work is een regelmatig werkwoord, dus mag je er -ed achter plakken.Has visitedBij ervaringen gebruiken we ook de present perfect (een actie die nog steeds gevolgen heeft). Het signaalwoord uit deze zin is ‘already’. Het onderwerp is she, dus het werkwoord maken we als volgt: has + voltooid deelwoord. Visit is regelmatig, dus mogen we er -ed achter plakken.Has just finishedWe hebben te maken met een actie die erg recent plaatsvond, dus moeten we de present perfect gebruiken. Het onderwerp is ‘the cake’, dat is een it, daarom gebruik je has + voltooid deelwoord. Have beenDit is een actie die in het verleden is gestart en nog steeds bezig is (ze zijn nog steeds vrienden). We gaan de present perfect gebruiken. Het onderwerp is they, dus gebruiken we have + voltooid deelwoord. Let op: to be is onregelmatig, dus vul je het 3e rijtje van de onregelmatige werkwoorden in (been).Have cookedWe hebben te maken met een actie waarvan het resultaat nog steeds merkbaar is (vieze keuken), dus we moeten de present perfect gebruiken.Het onderwerp is we, dus gebruiken we have + voltooid deelwoord. Cook is een regelmatig werkwoord, dus plakken we er -ed achter. I don’t drink coffee every morning.We hebben nu het werkwoord drink, dit is geen hulpwerkwoord, dus moeten we don’t of doesn’t gebruiken. Het onderwerp van de zin is I, dus gebruik je don’t.We haven’t got a dog!In de zin zien we de werkwoorden ‘have got’, have is nu een hulpwerkwoord, dus mag je ‘not’ daarachter plakken.Our dog doesn’t love to play with its ball.Het werkwoord is love, dat is geen hulpwerkwoord en de zin staat in de present simple. Dat betekent dat we don’t of doesn’t moeten gebruiken.Het onderwerp is ‘our dog’ dat is een it, dus gebruik je doensn’t. Let op: als je doesn’t gebruikt, dan moet de -s van het hoofdwerkwoord (loves) weg!We aren’t going to Spain this summer.In deze zin zien we de werkwoorden ‘are going’ staan. Are is een vorm van ‘to be’ dus mag je daar de ‘not’ achter plakken.She didn’t get home in time for her curfew.In deze zin staat het werkwoord ‘got’. Aan de tijd van dit werkwoord kun je zien dat het een zin is die in de verleden tijd staat (past simple). Dat betekent dat we het woord didn’t ervoor moeten zetten. Let op: got is onregelmatig, je moet deze wel weer terug vervoegen naar het hele werkwoord ‘get’.My parents didn’t go to a museum.In deze zin staat het werkwoord ‘went’. Aan de tijd van dit werkwoord kun je zien dat het een zin is die in de verleden tijd staat (past simple). Dat betekent dat we het woord didn’t ervoor moeten zetten. Let op: ‘went’ is onregelmatig, je moet deze wel weer terug vervoegen naar het hele werkwoord ‘go’.I didn’t bake a cake.In deze zin staat het werkwoord ‘baked’. Aan de tijd van dit werkwoord kun je zien dat het een zin is die in de verleden tijd staat (past simple). Dat betekent dat we het woord didn’t ervoor moeten zetten. Let op: baked is regelmatig meervoud, dus hier hoef je alleen de -d weg te halen om het weer het hele werkwoord te maken.Toelichting:OntkenningenOm een zin ontkennend te maken moet je het woordje ‘not’ toevoegen. Het hangt van het werkwoord en het onderwerp van de zin af hoe je dit doet.To be, to have got en hulpwerkwoordenHier plak je not vast aan de vorm van to be, have of aan het hulpwerkwoordBijvoorbeeldAm not / isn’t / aren’t / wasn’t / weren’tHaven’t / hasn’tCouldn’t / shouldn’t/ cannot etc.To have en alle andere werkwoordenHier moet je don’t of doesn’t + hele werkwoord toevoegen. Don’t gebruik je bij I / You / We / They. Doesn’t gebruik je bij He / She / It. In de verleden tijd gebruik je didn’t _ hele werkwoord.Let op: na don’t/doesn’t/didn’t komt altijd het hele werkwoord. Dus een werkwoord in de verleden tijd zet je weer terug naar tegenwoordige tijd, de -s haal je weg als het een he/she/it-regel werkwoord was. She works = she doesn’t workHe watches = he doesn’t watchThey worked = they didn’t workWe watched = we didn’t watch B. tijdens een lange vliegreis Toelichting: Zie blauwe tekst. Aan het begin van de alinea lezen we ‘on a flight’, daardoor weten we dat ze in het vliegtuig zit. ‘She decided then and there’, dus op dat moment besloot ze iets leuks voor arme kinderen te gaan doen.Niet A, want we hebben niks gelezen over ‘tijdens een bezoek aan een arm land’Niet C, want we lezen alleen dat Paige dagdroomde over het verjaardagsfeest, niet dat ze daar was.The Birthday Party Project 1 On a flight from Dallas to Africa to visit a friend, event planner Paige Chenault daydreamed about the luxurious birthday party she’d organised for her daughter Lizzie. Then, flipping through a magazine, she saw a photo of a poor Haitian boy, his belly swollen. “I thought, this kid has absolutely nothing,” Paige says. The image stayed with her, and she made up her mind to do something to help. “I decided then and there I would use my talents to organise birthday parties for homeless kids,” Paige says. A. Er hielpen allerlei vrijwilligers mee aan de uitwerking ervan. Toelichting: Zie gele tekst. Familie en vrienden hebben geholpen met versieringen e.d.Niet B (Er werden sponsoren gezocht om alles te kunnen betalen), want hier lezen we niks over. Niet C, want we lezen niks over ontslag nemen, alleen dat ze wat tijd genomen hadden om naar shelters te gaan.2 For the next four years, Paige and her husband, Colin, took time out from parenthood to visit shelters to find out how to start with the parties. Finally, in January 2012, Paige started the Birthday Party Project, an organization, providing special days for kids who need them most. They recruited friends and family to help decorate the Family Gateway Shelter in Dallas with balloons and streamers, celebrating the birthdays of 11 boys and girls, with more than 60 homeless kids as party guests. “That first party was better than I could have ever imagined,” says Paige. 1Wel. Zie paarse tekst.2Wel.Zie groene tekst.3Niet4Niet Zie paragraaf 3: "Now Paige and her staff of three paid employees work with regional volunteers to plan monthly themed parties at 15 shelters all across the country. Each child celebrating a birthday that month gets $30, a photoshoot and an individual cake or cupcakes. " B. dat het fijn is om anderen iets te geven.Toelichting:Zie roze tekst. Ze vind het belangrijk dat haar kind vrijgevig is.Niet A ‘dat al je dromen uit kunnen komen’, want hier lezen we niks over. Het enige wat we over dromen lezen is dat de arme kinderen niet vaak de kans krijgen om over iets groots te dromen.Niet C ‘dat je met iets heel kleins anderen kunt helpen’, want hier lezen we niks over.4 One of Paige’s favorite parts of each party is when the kids make a wish and blow out the candles. “They rarely get a chance to dream big,” says Paige. Her daughter, Lizzie, now seven, often helps out at the parties. Paige says, “The one thing I’ve always wanted is for my own kid to be generous.” Donate or volunteer for the Birthday Party Project here. Let op: Dit is een voorbeelduitwerking. Jouw geschreven stukje kan er dus heel anders uit zien dan onderstaand voorbeeld. Je kunt dit op verschillende manieren schrijven.Good afternoon,I am writing you because my parents have just bought a new home, so I have to decorate my new bedroom. My room is about 12 square metres. My perfect room has colourful wallpaper, preferably in the colour mint green. I would like a double bed with a matching bedside table. The bedding has to match the colour of my walls. I also want a lot of pillows so I can chill with my friends.Does your store sell double beds? And where can I find the catalogues, so I can see what I like? I hope your store sells the style that I like. I hope to hear from you soon.Kind regards,Lucy117 wordsToelichting: Het is lastig om je eigen tekst na te kijken. Vraag daarom aan je (bijles-)docent of die je brief voor je wil nakijken. Feedback is goud waard!Let goed op het volgende in de voorbeeldbrief:Het omvat alle punten van de opdracht (hou je strikt aan de opdracht, dit kan niet vaak genoeg benadrukt worden!)De stijl van de brief is een beetje formeel, want je schrijft naar een onbekend persoon/bedrijf.De toon is licht en vriendelijkDe mail is geschreven in heldere alinea’s (heel belangrijk!)Er is veel afwisseling: bijna alle zinnen beginnen andersLet op: Je mag uitroeptekens gebruiken, maar gebruik ze niet te veel. Let op: Dit is een voorbeelduitwerking. Jouw geschreven stukje kan er dus heel anders uit zien dan onderstaand voorbeeld. Je kunt dit op verschillende manieren schrijven.I really like the outfit and I could wear it myself. The style seems to be a bit urban, which that person really pulls off. The clothes fit well together, I like how the hoodie is black, but has some popping colours in the middle of it. This outfit is something you could wear to school or when you meet up with friends. It is not something I would wear to work, as it is a little bit too informal.So, I really like this outfit as informal wear, but I wouldn’t wear it to formal situations.Tips:Het is lastig om je eigen tekst na te kijken. Vraag daarom aan je (bijles-)docent of die je brief voor je wil nakijken. Feedback is goud waard!Let goed op het volgende in de voorbeeldbrief:Het omvat alle punten van de opdracht (hou je strikt aan de opdracht, dit kan niet vaak genoeg benadrukt worden!)De stijl van de review is informeel en lijkt op spreektaalDe toon is licht en vriendelijkDe review is geschreven in heldere alinea’s (heel belangrijk!)Er is veel afwisseling: bijna alle zinnen beginnen andersLet op: Je mag uitroeptekens gebruiken, maar gebruik ze niet te veel.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.