Toets Bedrijfseconomie

Cumulus Bedrijfseconomie - Hoofdstuk 2.1-2.3 - Marktonderzoek, Marketingplan en Rechtsvormen oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: vormen van marktonderzoek, doelgroep en klantsegmentatie, marktgrootte en marktaandeel, marketingmix, markt creëren en klantbehoud, rechtsvormen, de btw en faillissement.

Cumulus Bedrijfseconomie
Toets Bedrijfseconomie
Cumulus Bedrijfseconomie
Online maken
Toets afdrukken
Kwantitatief: harde cijfers. Kwalitatief: onderzoek naar de mens achter de cijfers.Een specifieke groep mensen die jij wilt bereiken met jouw product of dienst. Leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, inkomen.     Vier voorbeelden: verkoop tegen betaling, uurtje factuurtje, abonnement, advertentiemodel.Voordelen:social media zijn goedkoperDe inhoud van social media is sneller aan te passenNadelen:Negatieve reacties of klachten zijn openbaarHet bijhouden van verschillende social media kanalen kan erg arbeidsintensief zijn.Twee mogelijkheden: fysieke winkel, onlineMarktpositieMarkt creërenMarktaandeelKlantbehoudDe juridische vorm van de onderneming.Inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK)Vergunningen aanvragenOvereenkomst:Beide rechtspersonen            Verschil:Bij een bv staan de aandelen op naam in handen van één of meerdere             eigenaren. Bij een nv zijn de aandelen vrij verhandelbaar en (vaak) in handen van een grote groep.Drie organen: Raad van Bestuur, Raad van Commissarissen, Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA). Drie organen: Bestuur, Algemene ledenvergadering (Alv), Raad van toezicht (Rvt). Bij desk research verzamel je bestaande gegevens vanachter je bureau, terwijl je bij field research nieuwe gegevens verzamelt, door middel van een enquete, interview of panel. Afroompolitiek: voor een nieuw product eerst een hoge prijs vragen en die vervolgens stapsgewijs verlagen. Penetratiepolitiek: voor een nieuw product een hele lage prijs vragen zodat meteen een groot marktaandeel wordt verworven.Bij reclame is er geen één-op-één communicatie (bijvoorbeeld via kranten, tijdschriften, radio, tv en internet). Bij direct marketing is er sprake van één-op-één contact met klanten. Voorbeelden: persoonlijke verkoop (persoonlijk contact tussen de koper en de verkoper), via telefoon (telemarketing), post, e-mail of internet.Directe distributie: het product gaat direct van de producent naar de consument. Indirecte distributie: het product gaat via een tussenschakel van de producent naar de consument. Bijvoorbeeld via de groothandel naar detailhandel naar consument of via een tussenpersoon.Marktpenetratie: een bestaand product verkopen aan nieuwe of bestaande klanten.Marktontwikkeling:  een bestaand product verkopen aan een nieuw marktsegment of in het buitenland.Productontwikkeling: de introductie van een nieuw product in de bestaande markt. Diversificatie: de introductie van een nieuw product in een nieuwe markt.Reputatie: is de onderneming bekend bij consumenten? Heeft de onderneming een “goede naam”? Een bedrijf dat klanten aan zich wil binden moet zorgen voor een goede reputatie. Hierbij spelen service en kwaliteit een rol. Door positieve online klantreviews of een hoge score in een test van de Consumentenbond kan de reputatie verbeteren.Relatie: een onderneming die luistert naar klanten en van ze leert kan bestaande klanten behouden en nieuwe klanten werven. Bijvoorbeeld door het product te verbeteren op basis van feedback van klanten. Een relatie ontwikkelen met klanten kan ook met behulp van spaaracties of fysieke winkels waar klanten terecht kunnen met vragen.Ruil: een goede reputatie en relatie moeten leiden tot ruil: aankoop van het product door de klant. Maar als de aankoop slechts eenmalig is, zal de onderneming niet tevreden zijn. Door het aanbod van goederen of diensten continu te verbeteren kan de onderneming blijven aansluiten bij de verwachting, smaak of wens van de consument. Pas dan kan een onderneming een klant voor langere tijd aan zich binden. Dit moet leiden tot herhalingsaankopen.Een natuurlijk persoon is een mens zoals jij en ik. De eenmanszaak is een voorbeeld van een natuurlijk persoon. De eigenaar van de eenmanszaak neemt de beslissingen, de eigenaar heeft rechten en plichten. Privévermogen en zakelijk vermogen zijn niet gescheiden. Een rechtspersoon is een juridische constructie waarbij een organisatie op kan treden als een persoon. De bv is een voorbeeld van een rechtspersoon. De bv neemt de beslissingen, de bv heeft rechten en plichten. Privévermogen en zakelijk vermogen zijn gescheiden.Een organisatie met een commerciële doelstelling heeft als doel om winst te maken, terwijl een niet-commerciële organisatie een ideëel doel heeft.De rechter stelt een curator aan die alle bezittingen verkoopt en schuldeisers met de opbrengst probeert te betalen. Stel dat de omvang van de totale markt in 2024 gelijk is aan 100De omzet van R&T is dan gelijk aan (0,042 + 0,038) x 100 = 8In 2029 is de omvang van de totale markt gegroeid naar 100 x 1,15 = 115 terwijl de omzet van R&T dan gelijk is aan 8 x 1,40 = 11,20In 2029 is het marktaandeel van R&T dus gelijk aan (11,20 / 115) x 100 = 9,7% Outlook zakelijke mail: 3 x 24 x 0,21 = € 15,12Microsoft Ads campagne: (1.089 / 121) x 21 = € 189Hosting bij WesternDigital: 500 x 0,21 = € 105Inkopen (januari t/m maart): 10.000 x 0,21 = € 2.100NS-treinkaartjes: ((24 x 31,80) / 109) x 9 = € 63,02Te vorderen btw: € 2.472,14 Totale verkopen (januari t/m maart): (22.990 / 121 ) x 21 = € 3.990Te betalen btw:                                   € 3.990 Het te betalen bedrag is groter dan het terug te vorderen bedrag. Online Activity bv moet dus per saldo € 3.990 – € 2.472,14 = € 1.517,86 betalen aan de belastingdienst.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in