Toets Geschiedenis

Feniks Katern De koloniale relatie tussen Indonesië en Nederland LRN-line - Hoofdstuk 1 t/m 4 - Van de VOC-tijd tot de onafhankelijkheid van Indonesië oefentoetsen & antwoorden

LRN-line
Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: De koloniale relatie tussen Nederland en Indonesië,
Feniks Katern De koloniale relatie tussen Indonesië en Nederland LRN-line
Toets Geschiedenis
Feniks Katern De koloniale relatie tussen Indonesië en Nederland LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
Bewijs dat recht geeft op het eigendom van een deel van een bedrijf.Het alleenrecht op de handel in een product.Diensten die een bepaalde groep personen aan een vorst of edele moet leveren. Bestuurssysteem waarin twee besturen naast elkaar bestaan. Contractarbeider diie onder zeer slechte omstandigheden op een plantage werkt. Streven van een aantal Europese landen om een groot wereldrijk te stichten: een imperium. Een land is onafhankelijk en heeft een eigen bestuur. a) Waar.b) Niet waar dat was in 1602.c) Niet waar, de VOC handelde niet in slaven.d) Niet waar, de meeste schepen hadden kanonnen en soldaten om de handel te beschermen tegen concurrenten en piraten. Nederlands-Indië. Toelichting: Van 1810 tot 1813 hoorde Nederland bij het Franse Rijk van Napoleon en had Engeland Java veroverd. In 1815 gaven de Engelsen Java terug.  De Atjeh oorlog duurde van 1873 tot 1909. Er werd gevochten door het KNIL en zeerovers die van het eiland Atjeh kwamen. In 1910 was Nederland in bijna heel Nederlands-Indië de baas.  Palmolie, aardolie en rubber. Toelichting: Door de industrialisatie in Europa waren dit gewilde producten. Door de opening van het Suezkanaal konden deze grondstoffen sneller, makkelijker en goedkoper worden vervoerd. a. Modern imperialisme. b. - Europese landen zochten goedkope grondstoffen voor hun industrie.- Een groot koloniaal rijk gaf veel aanzien.- Europese landen hadden zo een extra afzetgebied voor hun producten. Toelichting: Europeanen hadden ook het gevoel dat zij betere mensen waren en een betere cultuur hadden dan andere volken. Zij vonden dat ze het recht hadden om andere volken te overheersen en wilden hun eigen cultuur verspreiden. a. Het cultuurstelsel was een economisch systeem waarbij boeren op één vijfde deel van hun grond cultuurproducten, zoals koffie, suiker en tabak, moesten verbouwen.b. Koelies. Toelichting: Dit waren contractarbeiders die voor een bepaalde tijd op een plantage werkten. Zij kregen een laag loon en werden slecht behandeld. a. Die werden opgesloten in kampen en moesten dwangarbeid verrichten.b. Omdat hij had samengewerkt met de Japanners tijdens WO II. 1 - e2 - d3 - c4 - b5 - a a. Nederland stuurde het leger naar Nederlands-Indië om de strijd voor onafhankelijkheid te stoppen.b. Er is veel geweld gepleegd en de onafhankelijkheid van Indonesië werd tegengehouden. a. 27 december 1949.b. Zij werd het leven onmogelijk/heel erg moeilijk gemaakt in Indonesië. a. De VOC was de enige in Nederland die handel mocht drijven in Azië.b. Als compagnieën elkaar zouden beconcurreren zou er minder winst kunnen worden gemaakt, dus kun je beter samenwerken en meer winst maken.c. Zodat er geen enkele sprake was van concurrentie. Concurrerende landen als Engeland en Portugal en de lokale bevolking. a) Nederlanders droegen de lokale bevolking op wat zij moesten verbouwen en hoeveel. Daarna moest bijna alles worden ingeleverd bij de Nederlanders (Beide onderdelen moeten worden benoemd in het antwoord).b) De invoering van het cultuurstelsel leidde tot minder gelijkheid omdat het grootste deel van de opbrengst naar de Nederlanders ging, de boeren zelf kregen er maar heel weinig voor betaald. Ook Indische mensen mochten zitting nemen in de Volksraad. a) Omdat zij Nederland zagen als onderdrukkers en de Japanners als bevrijders. b) De Japanners bleken nog erger dan de Nederlanders en veel Indische mensen moesten dwangarbeid verlenen. a)  Er werd veel geld verdient met de producten uit Nederlands-Indië. Als zij niet meer bij Nederland zouden horen, zou dat erg slecht zijn voor de Nederlandse economie.b) Amerika en de Verenigde Naties legden veel druk op Nederland om in te stemmen met de onafhankelijkheid van Indonesië. Beide landen wilden hen geen eigen staat geven. De route naar Nederlands-Indië was nu een stuk korter en vanuit Nederland waren we nu veel sneller bij Nederlands-Indië. Nu zagen de Nederlanders in Nederland hoe slecht de lokale bevolking werd behandeld. De ethische politiek is dat Nederland probeerde de Indonesische bevolking welvaart en ontwikkeling te brengen. De lokale bevolking zag in door het onderwijs dat de Nederlanders er eigenlijk helemaal niet thuis hoorden en hun land hadden gekoloniseerd. De tekenaar wil duidelijk maken dat Nederlands-Indië (Indonesië) beter af is wanneer Nederland weer het bestuur heeft over het land. Dat kun je zien aan:De tekst: ‘onder de rood-witte vlag (vlag van Indonesië) zal er terreur en armoede zijn en onder de rood-wit-blauwe vlag (vlag van Nederland) zal er orde en welvaart zijn’. Je ziet de Japanse draak die de Nederlands-Indische mensen bedreigt en een vuurspuwende vulkaan in tegenstelling tot goede omstandigheden, verbeeld door de boer die achter zijn ploeg en (stevige) os loopt.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in