Toets Engels

Of Course! MAX 5.0 - Hoofdstuk 3 - Great Expectations oefentoetsen & antwoorden

5e editie

In deze oefentoets worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Vocabulary & Expressions

    • Unit 3

  • Grammar

    • Gerund (1)

    • Future (2)

    • Passive (3)

    • Past simple: used to/would (4)

    • Direct speech vs. Indirect speech (4)

    • Present perfect continuous (5)

  • Writing

    • Formal letter (letter of application)

  • Literature

    • Coming-of-age story (6)

    • Defining a theme (6)

Of Course! MAX 5.0
Toets Engels
Of Course! MAX 5.0
Online maken
Toets afdrukken
competebriefwhispersno matter whatconvictionreliableembraceterrifiedproud ofsuited for kwetsbaaronbevoegdde mateopvallenuitzonderlijkIemand iets ontnemenGebaren, wenkengeloftenStoppenafkorting vanishmaintainformerAll in allabandonflashy Is running  - was running - has been runningIs having - was having - has been havingAre going - were going - have been goingAre you having - were you having - have you been havingIs giving - was giving - has been givingAre studying - were studying - have been studying I am painting the house at 5 pm → present continuousI am going to paint the house at 5 pm → to be going toI will paint the house at 5 pm → will Antwoord A is het correcte antwoord, omdat hier de gerund ‘telling’ in wordt gebruikt. Bij zin B staat er een vorm van to be bij, namelijk ‘is talking’. Een gerund is een werkwoord met de -ing vorm zonder dat er is, are of am voor staat.  Drie typen kun je gebruiken:We walked → we used to walkDid we walk? → did we use to walk?We didn’t walk → we didn’t use to walknever used to eat Let er goed op wanneer je wel de ‘d’ er achter zet en wanneer niet. Als je ‘use’ hebt gebruikt, gebruik je daarna het hele werkwoord in de tegenwoordige tijd. Dus niet: we always used to walked → we always used to walk. ‘for arrangements in the near future of which the location/time are certain’. Met andere woorden: voor afspraken in de nabije toekomst waarbij het al duidelijk is waar of wanneer je er heen gaat. Je kunt dit goed zien aan de woordjes ‘tomorrow’, bijvoorbeeld, of ‘soon’. Voorbeeld: they are flying to London soon. Of: she is giving a presentation tomorrow at 6 pm. ‘for plans or for predictions based on proof’. Dit is soms best een lastige en wordt vaak verwisseld met de vorm ‘will’. Je kunt in het algemeen aanhouden dat je vaker ‘to be going to’ zult gebruiken omdat mensen vaker een plan zullen aangeven of iets wat ze zeker weten. Dus bijvoorbeeld: we are going to celebrate your birthday next week. It is going to rain, there are a lot of clouds (proof).  Je gebruikt ‘will’ voor: ‘to offer something to someone, for promises, for decisions and for predictions for which there is no proof. Dus je kunt zo zien waarom je hier ‘will’ gebruikt.Promise → for promisesDecided → for decisionsTo eat something → offer something to someoneWin → there is no proof A. Pancakes are loved in my family. - PresentB. Our dogs were rescued in Hungary by my aunt. - PastC. My cousin was invited to the big premiere by my dad. - PastD. Two students were not brought to the gala by their parents last week. - PastE. Spanish is spoken all over South America. - PresentToelichting:De passive is een constructie waarbij het onderwerp van een zin wordt veranderd in het lijdend voorwerp, en vice versa. Dit wordt gedaan om meer focus te leggen op degene/het ding wat een actie ondergaat, in plaats van degene die het doet. De passive is een constructie, niet een werkwoordstijd. Dit betekent dan ook dat de passive kan bestaan in elke werkwoordstijd. Bij het herkennen van een passive constructie is het belangrijk goed te kijken naar de vorm: to be + lijdend voorwerp. Er zal dus altijd een vorm van ‘to be’ zijn met daarachter het werkwoord in de voltooide vorm. Voor een regelmatig werkwoord is dat ‘gewoon’ stam + -ed, Voor een onregelmatig werkwoord is het de derde vorm.Denk aan waar een passive vandaan komt: Het lijdend voorwerp is nu het onderwerp geworden. Dus, als je een bestaande passive zoekt, vraag je dan even af: Kan ik deze zin dan ook juist weer actief maken? Als dat kan, heb je een passive gevonden! Zin A is een voorbeeld van een directe zin. Als je ‘that’ in een zin ziet staan is het een indirecte zin, zoals bij ‘he told me that he wanted to eat at that place tonight’.  We have been struggling with giving a presentation in front of the class. My parents have been waiting in the waiting room for hours for the doctor to call them How long has Phil been talking on the phone now? The giraffe has been eating hay since the elephant entered the park.  After eating dinner, we can go to the movies.He spent the afternoon jogging. She remembers the mothers teaching the children about healthy food.Fred continued talking about politics. Are leaving now → present continuous → gebeurt nuIs playing → present continuous → gebeurt nuWill come → future with will → belofteWill probably win → future with will → predictions/voorspellingenAre you going → future with going to → plannen voor nabije toekomstIs falling → present continuous → gebeurt nuHave been walking → present perfect continuous → omdat het in het verleden is begonnen en nu nog aan de gang is (for hours)Departs → simple present for future use → een vast tijdstip for openbaar vervoer. Is watched / was watchedIs knownIs scoredIs paintedWas askedWere put upAm loved used to ->  it refers to a past habit or action that was done regularly but no longer happens. This is not a repeated action in a specific context, but rather a past situation that has ended. would -> it refers to a habit that was a repeated action in a specific past context.used to -> indicates a regular past habit that is no longer part of the present. Visiting every weekend was something habitual in the past but no longer happens now. would -> waking up early was a repeated action that happened during a specific past situation (on vacation). used to -> it refers to a past habit or situation that has since stopped. The action of fishing with his grandfather was a regular part of his past but no longer occurs. He said he has been waiting for this moment for a very long time. She said her dog is barking at the cat right now. They said that the painters have been working all day long. Hier zijn verschillende varianten mogelijk die je zelf kunt nakijken met behulp van je boek (expressions). Hieronder staan voorbeelden:I disagree with the idea that studying abroad would be a great experience for everyone / I can’t share the opinion that studying abroad would be a great experience for everyone. I am very happy with the positive results of the experiments with teaching assistants.I would like to suggest going to this training, since it can be very beneficial for your future career.  Zorg voor een nette aanhef bij je brief. Gebruik signaalwoorden. Eindig met een formele slotzin (je kunt dit vinden bij ‘expressions’). Gebruik formele taal (geen: I want to → I would like to). Dear Sir/Madam,I am writing you this letter to apply for the job at the Wolf Rescue Center in Canada. Please allow me to introduce myself first. My name is…., I am a student at …., I am …. .In my search for interesting work in an English speaking country, I came across your job vacancy.This work seems fantastic to me / I am very enthusiastic about this job because…I have always wanted to visit Canada because of my love and passion for nature and sparsely populated areas. I have a lot of experience (working) with animals since I have worked as a veterinary assistant for my internship. Therefore / Consequently, I am capable of working with animals in difficult situations. I don’t have any experience with wild animals yet, which is why I hope I can develop these skills further at your rescue center. Also, I hope I can become more proficient at speaking English. I have some relevant traits / my relevant qualities are working under pressure, as well as being flexible. For instance, in my recent job as coach, I need to be able to alternate between coaching and teaching, which is why I have learned to work under pressure / readjust to new situations quickly. I look forward to meeting you online for an interviewYours sincerely, …  CTip: Bij examenteksten doen ze expres heel moeilijke woorden er in (‘eschew’) bijvoorbeeld. Dit doen ze niet met als doel dat jij al deze woorden kent, maar dat je hier soepel om heen kan lezen en alsnog de belangrijkste informatie uit een stukje kunt halen. Raak hier dus niet door in paniek en grijp niet meteen naar je woordenboek. Dat kost te veel tijd, probeer dit alleen bij de titel en de vragen.  Tip: Zorg er voor dat je woorden uit de vragen van examenteksten volledig (her)kent voor de echte examens. Woorden zoals ‘improve’, ‘increase’, ‘side-effects’ en ‘tend’ zijn woorden die 100% gaan voorkomen op je examens. Bij het oefenen doe je er goed aan om dit op te schrijven en te vertalen als je deze niet kent.  Als je alleen de eerste zin leest en de laatste, kom je tot antwoord C. In de eerste zin staat namelijk dat er vijf miljoen mensen vegetarisch zijn om ethische of gezondheidsredenen. Daarna staat er een stukje over ‘climate change’ en over de ‘carbon footprint’. Antwoord C geeft aan dat vegetarisme bij kan dragen aan een beter milieu.  ATip: Deze open vragen met signaalwoorden komen altijd voor op examens. Zorg er voor dat je de signaalwoorden kent en hun betekenissen. Deze signaalwoorden geven verbanden aan. Besides → extra gelijkwaardig argument. For example → voorbeeld bij argumentatie. Therefore → redenerend, geeft een reden aan. Tip: Bij open vragen aan het begin van een alinea zoek je naar het verband tussen de twee alinea’s. Je zult deze dan moeten lezen. BIj een open vraag midden in een alinea zoek je naar het verband tussen de twee zinnen. ‘Besides’ geeft hier een extra argument aan waarom vegetariërs helaas toch nog bijdragen aan een aanzienlijke emissie-uitstoot. ‘Therefore’ geeft een reden aan hiervoor en ‘for example’ zou een voorbeeld geven voor het vorige argument. Het gaat hier extra om een tweede gelijkwaardig argument aan het vorige, dus antwoord A.  BDe eerste zin van deze alinea geeft eigenlijk het antwoord al aan. De hoofdgedachte van de tekst gaat over vegetarisme versus vlees eten en wat beter is voor het milieu. De auteur zoekt ‘een middle way’ en geeft aan dat onderzoek aantoont dat minder vlees eten, maximaal 3 keer per week, een oplossing zou kunnen zijn.  Alinea 2 = D. Dit zijn de resultaten van het onderzoek. “Our make-up explains up to 37 per cent of the difference in how calming, energising or fun people find exercise.” Het woordje ‘explains’ duidt op de resultaten van het onderzoek hier. Alinea 3 =  A. “The importance of genetics was calculated by asking 226 pairs of twins with different levels of unspecified shared genes to run or cycle”. Dit is de manier waarop het werd berekend (te zien aan het woordje ‘calculated’). Alinea 4 = B. 'If genes affect the psychology of exercise, making us extroverts who get a boost from the gym or neurotics who worry about our muscles and joints, the one-size-fits-all approach to getting people exercising won't work.' Dit betekent dat er een nieuw inzicht is verkregen, namelijk dat iedereen anders reageert op sport en dat er daarom een verschillende aanpak moet komen hiervoor. Tip: In alle antwoorden staan heel nuttige woorden die zeker op je examens of proefwerken gaan voorkomen. Als je hier woorden niet kent kun je deze het beste vertalen en opschrijven.  Alinea 2. Het onderwerp wordt geïntroduceerd in alinea 1, maar alinea 2 vormt de kern van de tekst, waarin de wetenschappelijke ontdekking wordt beschreven die aantoont dat onze genen beïnvloeden hoe aangenaam of onaangenaam we lichaamsbeweging vinden. De andere alinea's bieden context en extra informatie over het onderzoek, maar alinea 2 is de onderliggende boodschap. The "coming-of-age" genre focuses on the protagonist's emotional and psychological growth as they transition from adolescence into adulthood, often through overcoming personal challenges. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in