Toets Geschiedenis

Feniks Katern De koloniale relatie tussen Indonesië en Nederland LRN-line - Hoofdstuk 1 t/m 4 - Van de VOC-tijd tot de onafhankelijkheid van Indonesië oefentoetsen & antwoorden

LRN-line

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

- De VOC-tijd

- Van Verlies naar winst

- Machtsuitbreiding en verzet

- Indonesie wordt onafhankelijk

Feniks Katern De koloniale relatie tussen Indonesië en Nederland LRN-line
Toets Geschiedenis
Feniks Katern De koloniale relatie tussen Indonesië en Nederland LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze:Vaak kun je bij chronologie vragen nadenken over in welke paragraaf de stof stond. Zo kun je, ondanks dat je misschien niet de exacte jaartallen weet, toch een inschatting maken met wat de volgorde kan zijn. In dit geval is dat niet mogelijk, aangezien alle jaartallen uit dezelfde paragraaf komen.Probeer te bedenken welke oorzaken leiden tot welke gevolgen. Verder is het eigenlijk gewoon een kennisvraag, aangezien je de tijden van deze gebeurtenissen uit je hoofd kan leren.Antwoord:d-e-a-c-bToelichting: d. De eerste Nederlandse reis naar Oost-Indië (1597)e. De VOC wordt opgericht (1602)a. Jan Pieterszoon Coen verovert de Banda-eilanden (1620)c. De VOC gaat failliet (1799)b. Het cultuurstelsel wordt ingevoerd (1830) Werkwijze:Je krijgt in de vraag al wat sturing over hoe je het antwoord moet gaan vormgeven. Je moet namelijk twee punten verwerken in jouw antwoord. Het is verstandig om met het jaartal te beginnen, zodat je een mooi startpunt hebt voor je antwoord.Leg vervolgens uit wat het cultuurstelsel is, je moet meer benoemen dat dan het een stelsel is waarbij boeren een vijfde van hun grond moesten gebruiken voor Nederland. Daarvoor krijg je geen puntenControleer na afloop of je inderdaad beide punten verwerkt hebt in je antwoord.Antwoord:In 1830 werd een landbouwsysteem ingevoerd dat ook wel het cultuurstelsel wordt genoemd. Het wordt ingevoerd op Java en volgens dit systeem moesten Javaanse boeren op een vijfde van hun grond landbouwproducten verbouwen die in Europa voor veel geld verkocht konden worden. De boeren kregen hiervoor plantloon, een vaste maar lage vergoeding.  Werkwijze:Een handige eerste stap is om eerst naar de antwoorden te kijken. Weet je wat je begrippen betekenen?Als een van je definities aansluit bij datgene wat er in de vraag wordt omschreven dan kun je zo bij het juiste antwoord komen. Het duurt misschien wat langer, maar het is wel de beste manier.Antwoord:C. HerendienstenToelichting: In de vraag staat een beschrijving van een begrip. Landdiensten is een verzonnen begrip, bedoeld om je af te leiden. Het modern imperialisme is een begrip dat je wel kan herkennen, maar dat gaat over iets breders dan alleen Nederland en Indonesië. Het cultuurstelsel is een groter systeem waaronder herendiensten ook uiteindelijk vallen. Werkwijze:Het is het mooiste als je hier eerst kort uitlegt wat de Ethische Politiek inhoudt. Dus wat betekent het? Dat is namelijk geen voorbeeld of kenmerk. Voor de structuur van je antwoord is het daarna mooi als je twee concrete kenmerken opgeeft. Antwoord:De ethische politiek is dat Nederland ook moest zorgen voor de Indonesiërs en hen moest opvoeden/ hun leefomstandigheden verbeteren. Dit deden ze onder andere door:Onderwijs te geven via dorpsscholen en speciale scholen voor regentenkinderen. Zo konden de bevolking beter voor zichzelf zorgen. Irrigatie, dus investeringen in de landbouw om meer voedsel te kunnen verbouwen. Migratie, om de hongersnood op het dichtbevolkte Java te verminderen.  Investeringen in de gezondheidszorg, zoals inentingen tegen besmettelijke ziektes.  Werkwijze:Probeer eerst eens na te gaan waarom Nederland betere scholing wilde aanbieden. Zo activeer je een stuk voorkennis die je bij de rest van de vraag gaat helpen. Een logische vervolgstap is namelijk om na te gaan waarom deze scholen überhaupt gebouwd werden. Als je dat ook helder hebt, kun je de vraag gaan beantwoorden. Doe dit ook netjes in twee delen. Zodat je niets vergeet. Begin met de kant die je het beste kan uitleggen!Antwoord:Nederland verrichtte een goede daad door het aanbieden van betere scholing omdat Indonesische kinderen hierdoor leerden lezen en schrijven. Zo kon de Indische bevolking beter voor zichzelf zorgen.  De manier waarop Nederland betere scholing aanbood was niet eerlijk omdat ze hiermee nog een doel wilde bereiken: zo kon de Nederlandse cultuur en de christelijke godsdienst worden opgelegd aan de inheemse bevolking. Ook konden alleen kinderen van belangrijke mensen naar goede, westerse scholen. Werkwijze:Bedenk eerst wat de standpunten van de liberalen ook alweer waren. Bedenk vervolgens wat het cultuurstelsel ook alweer inhield. Zijn er overeenkomsten te vinden waarom juist de liberale regering het cultuurstelsel zou willen afschaffen?Herhaal een stuk van de vraag in jouw antwoord om het antwoord structuur te geven.Antwoord:De liberalen gaan uit van de vrijheid van ieder mensen, dus zij zijn tegen dwangarbeid. Ook wilden ze dat de regering zich niet te veel met de economie bemoeide en dat de burgers zo veel mogelijk vrijheid hadden. De regering hoorde dus niet te bepalen welke producten verbouwd moesten worden. Ook geloofden ze dat de vrije-markt economie meer geld zou opleveren. Daarom wilden ze het cultuurstelsel afschaffen. Werkwijze:Je moet in deze vraag een belangrijk onderscheid maken in je hoofd. Je moet namelijk de politionele acties eerst uitleggen en daarna koloniale oorlogen. Als je dit onderscheid in je hoofd duidelijk hebt, dan kun je daarna veel eenvoudiger het antwoord op deze vraag formuleren.Denk hierbij goed aan het handelen van de Nederlanders. Antwoord:Het Nederlandse optreden in Indonesië was een militaire operatie, met alle militaire benodigdheden die daarbij komen kijken. Nederland noemde dit bewust politionele acties, want volgens de regering ging het alleen om de orde herstellen en dat is iets wat de politie doet.  Maar er werden wel 100.000 soldaten gestuurd en werd er in werkelijkheid een koloniale oorlog uitgevochten om de onafhankelijkheid van Indonesië.   Werkwijze:Bedenk hier eerst goed wat het cultuurstelsel inhoudt. Wellicht dat bovenstaande antwoorden je kunnen helpen. Lees vervolgens de bron en probeer elementen hieruit te halen waardoor je achter de mening van de schrijver kan komen.Vergeet niet in je antwoord naar de bron te verwijzen!Antwoord:Uit de bron komt duidelijk naar voren dat de schrijver het niet eens is met het cultuurstelsel. Hij geeft aan dat het ‘’Nederlandsche volk de grootste en onbarmhartigste der slavenhouders’’ is. De Javanen worden uitgebuit en krijgen niet eens een behoorlijk loon: “tegen een dagloon van weinige centen!” Werkwijze:Kijk goed naar de detailsBedenk waar de drie personen die op de spotprent staan symbool staan.Zorg ervoor dat je in jouw antwoord verwijst naar de bron.Antwoord:Als je kijkt naar de spotprent dan is het belangrijkste beeldelement de drie personen. De persoon op de grond staat symbool voor de inheemse bevolking. De meneer die naast hem zit staat symbool voor de rijke welvarende Nederlander. En de persoon met het zwaard staat symbool voor de dood. Oftewel de Nederlanders profiteren over de rug van de inheemse bevolking, dit kun je zien doordat de geknielde man het geld van de persoon die op de grond ligt afpakt. De maker van de spotprent is dus fel tegen het handelen van de Nederlanders in Nederlands-Indië. Werkwijze:Het is belangrijk om goed naar alle details te kijken, aangezien je in eerste oogopslag een andere conclusie kan trekken uit de bron.Let goed op waar personen of dingen symbool voor staan.Bedenk goed wat er gebeurt met de vrouw en de boom als Soekarno klaar is met hakken.Zorg ervoor dat je in jouw antwoord duidelijk naar de bron verwijst. Antwoord:In de bron zie je Soekarno met een bijl de boom waar de vrouw (die Indonesië symboliseert) aan vast zit om te hakken. In eerste instantie lijkt het erop alsof Soekarno de vrouw wil bevrijden, maar waarom zou die dan een bijl gebruiken?Deze spotprent is gemaakt door iemand die tegen de bevrijding van Soekarno is. Soekarno vernietigt namelijk de boom, waardoor de vrouw (en dus Indonesië) ook om zou vallen.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in