Toets Geschiedenis

Forum - Hoofdstuk C8 - Burgers & stoommachines oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze toets behandeld de volgende onderwerpen:

  • De Industriele revolutie

  • De Sociale Kwestie

  • Het Modern Imperialisme

  • Emancipatiebewegingen

  • Democratisering

  • Politieke stromingen

Forum
Toets Geschiedenis
Forum
Online maken
Toets afdrukken
Verstedelijking.De benaming voor slechte woon-werkomstandigheden van arbeiders tijdens de industriële revolutie. Verandering in de samenleving waarbij de nadruk steeds meer op fabrieken/machines komt te liggen.Groep politici die hun beleid hebben gebaseerd op het (christelijke) geloof.Een samenleving waarbij de koning zich ook moet houden aan de grondwet.Een groep mensen die het belang van hun land boven individuele belangen zet.  Werkwijze:Leg allereerst beide begrippen uit.Probeer vervolgens in je antwoord duidelijk te laten zien hoe je de begrippen aan elkaar koppelt. Eindig je antwoord met een korte conclusie.Antwoord:Industrialisatie is de verandering waarbij de nadruk steeds meer komt te liggen op machines en fabrieken, bij modern imperialisme gaat het erom dat Europese landen meer gebieden in Afrika en Azië gaan veroveren en directer gaan besturen. Ze gaan dit doen omdat ze uit deze gebieden de grondstoffen moeten halen, zodat de industrialisatie door kan gaan. Werkwijze:Ga eerst in op de twee gevolgen van de industrialisatie. Houd hierbij rekening dat het eigenlijk al over Nederland moet gaan. Aangezien de vervolgvraag ingaat op de sociale kwestie in Nederland. De twee problemen die geschetst worden moeten dus aansluiten bij de situatie in Nederland, anders kun je de twee delen van de vraag niet verbinden. Antwoord:Door de industrialisatie trokken veel mensen naar de stad. Er was een enorm huizentekort wat ertoe leidde dat er slechte woonomstandigheden waren. Het werken in de fabrieken was schadelijk voor de gezondheid en vaak gevaarlijk. Deze twee gevolgen hebben bijgedragen aan het debat over de sociale kwestie. Het debat dat op gang kwam, ging over hoe de kwestie moest worden opgelost. Aan de ene kant kwam er meer weerstand tegen de slechte woon-en-werkomstandigheden vanuit een gevoel van compassie, maar er was ook angst voor een grootschalige revolutie. Vandaar dat het op de agenda kwam te staan van de politiek.  Werkwijze:Bij deze vraag moet je systematisch te werk gaan. Leg eerst uit wat de eerste stroming inhoudt, om vervolgens de tweede stroming toe te lichten. Daarna kun je de tegenstrijdigheid van de stromingen aankaarten. Het kost je te veel tijd om de stromingen telkens in volledigheid te beschrijven, dus richt je op de punten waarbij de verschillen tussen de twee gevraagde stromingen het duidelijkst naar voren komen.Antwoord:Liberalisme pleit juist voor vrijheid. In de 18e eeuw gaat dit vooral over vrijheid voor de welgestelden. Deze vrijheid zorgt voor een groeiende kloof tussen arm en rijk. De overheid moet een terughoudende rol spelen in de samenleving. Het socialisme staat voor gelijkheid tussen de burgers van een samenleving. Zij willen juist de kloof tussen arm en rijk dichten. Het socialisme doet dit het liefst via overheidsingrijpen. De twee stromingen botsen niet alleen met elkaar over de rol van de overheid, maar ook over het vraagstuk of er verschil in welvaart kan/mag zijn tussen mensen in eenzelfde samenleving. Werkwijze: Je kunt bij deze vraag het beste beginnen met uitleggen wat het doel is van het opschrijven van deze verhalen door de gebroeders Grimm. Vervolgens moet je uitleggen waarom de Duitse Staat daar belang bij had. Het mooiste is als je in je antwoord het begrip nationalisme kan verwerken. Aangezien de Duitse staat actief bezig was het gevoel van nationalisme te verspreiden.Antwoord:In de 19e eeuw bestond Duitsland uit vele losse gebieden. Er zijn verschillende pogingen geweest om van Duitsland een eenheid te maken. Hiervoor was echter een gevoel van nationalisme noodzakelijk onder de bevolking. Als zij zich met elkaar verbonden zouden voelen, dan zouden ze openstaan tot een eenwording van Duitsland. Er werden actieve pogingen ondernomen om een gevoel van saamhorigheid te creëren onder de bevolking. Een onderdeel hiervan is het gevoel van een gezamenlijke geschiedenis. Hier spelen de verhalen van de gebroeders Grimm een rol in. Als iedereen dezelfde jeugdverhalen kent, dan voelen ze zich meer met elkaar verbonden. Vandaar dat de steeds meer opkomende Duitse staat belang had bij het opschrijven van deze verhalen. Werkwijze:Bedenk eerst wat de positie van de vrouw was in de 19e eeuw. Lees vervolgens de vraag nogmaals goed. Normaliter mag je bij een stelling voor of tegen argumenteren. Maar hier wordt expliciet gevraagd om het eens te zijn met de stelling. Bouw je antwoord zorgvuldig op en ga in op de burgerrechten van vrouwen (of het gebrek daaraan) in de 19e eeuw.Antwoord:Je kunt hier meerdere voorbeelden geven, zoals onderstaande:Vrouwen hadden minder burgerrechten, of kregen deze niet wanneer deze werden ingevoerd.Volgens de wet waren vrouwen ondergeschikt aan de man.Volgens de wet waren vrouwen handelingsonbekwaam, waardoor alleenstaande moeders bijvoorbeeld geen ondersteuning kregen.Vrouwen mochten niet of nauwelijks onderwijs volgen.Vrouwen moesten zich schikken naar een leven binnenshuis. Werkwijze:Bedenk eerst welke voorbeelden van democratisering er kunnen zijn. Bedenk vervolgens wat emancipatie betekent en wat dat voor verband kan hebben met de democratisering. Probeer in je antwoord helder dit verband weer te geven. Het is mooi als je een stuk van de vraag herhaalt in jouw antwoord.Antwoord:Bij emancipatie gaat het erom dat katholieken meer betrokken worden bij de maatschappij. Dit wordt bevorderd door de democratisering aangezien katholieken eropuit trekken om in contact te komen met anders denkenden in de samenleving, zoals arbeiders. Door dit contact komt de wisselwerking op gang dat de katholieken weer meer geaccepteerd en geëmancipeerd worden. Werkwijze:De afbeelding geeft ontzettend veel kenmerken weer, maar het belangrijkste hier is dat je geen dingen dubbel gaat benoemen. Probeer eerst eens zelf vijf kenmerken van de Industriële revolutie/industriële tijd te bedenken en zoek deze vervolgens op in de afbeelding. Antwoord:Ik kan de volgende kenmerken zien:StoommachineStoomtreinVervuiling uit de schoorstenenDe kleding van de afgebeelde mensenJe ziet de raden (spinnewielen) die de machines aandrijven in de fabrieken.Elektriciteit (of elektrische verlichting) mag ook. Werkwijze:Kijk allereerst goed naar de afbeelding. De details zijn belangrijk om de afbeelding goed te begrijpen.Let op de plek waar de arbeider uitkomtLet op de kleding die de kleinere dikkere man aan heeft. Dit geeft je een idee welke stroming hij symboliseert.Zorg ervoor dat je in je antwoord duidelijk naar de bron verwijst. Antwoord:Zodra de arbeider mag gaan stemmen, vandaar dat die uit de stembus komt, zal het afgelopen zijn met de macht die de liberalen (de kleinere man, te herkennen aan bijvoorbeeld zijn bolhoed) op dat moment hebben. Werkwijze:vraag a is een kennisvraag. Je moet het begrip conservatisme uitleggen en vertellen hoe zij denken over het aanbrengen van veranderingen in de samenleving. Bij vraag b heb je de kennis van vraag a nodig. Als je weet dat conservatieven niet graag veranderingen aanbrengen in de samenleving, dan kan je beter uitleggen waarom de hoogste lagen zich hiertoe voelen aangetrokken (zij willen geen verandering, want met hen gaat het fantastisch). Zorg ervoor dat je een deel van de bron gebruikt om jouw antwoord te onderbouwen.Antwoord:Conservatieven willen geen abrupte veranderingen in de samenleving, want daar komt chaos van. Als er al verandering komt dan moet dat aansluiten bij de tradities. De conservatieve partij stelde geen haast bij het maken van wetgeving, aangezien zij weinig wilden veranderen. Ze zijn voorzichtig met wetgeving en dat ziet de hogere laag wel zitten, want die hebben vooral wat te verliezen. Dat zie je bijvoorbeeld uit de zin: ‘’Omdat zij (de hoge standen) elke vorm van wetgeving nogal onwelkom vinden, omdat ze deze de neiging heeft een toestand te verstoren waarmee zij tevreden zijn’’.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in