Deze oefentoets behandelt de volgende vaardigheid: Schrijfvaardigheid
Klachtenbrief (complaint letter/email).
Zakelijke brief (formal letter)
Toets Engels
Engels Schrijfvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Dear Sir or Madam of Dear Mrs / Mr… (gebruik alleen iemands achternaam, dus niet bijvoorbeeld Dear Mrs Grace Jones!)Yours sincerely als er een naam staat bij de aanhef, bijvoorbeeld: Dear Mr Hyde, Dear Mrs Peacock, Dear Miss Austen, Dear Ms. Ratched Yours faithfully als er geen naam staat bij de aanhef, bijvoorbeeld: Dear Sir or Madam,Let op: Sluit een klachtenbrief/e-mail nooit af met ‘Greetings’ en dergelijke! Aanvulling aanhef en afsluiting:Gebruik Mrs voor een getrouwde vrouwGebruik Miss voor een ongetrouwde vrouwGebruik Ms als je het niet weet of de vrouw getrouwd is of nietGebruik Mr voor alle mannen (nooit Mister!)Gebruik altijd een komma na Yours faithfully, en Yours sincerelyToon (boos, sarcastisch, vriendelijk, beleefd) is een van de meest belangrijke aspecten van een klachtenbrief. Het houdt in dat je woorden kiest waarmee je altijd beleefd, respectvol en redelijk blijft. Niet alleen omdat dat netjes is, maar ook omdat het de kans om te krijgen waar je op uit bent, aanzienlijk vergroot! Tip: Probeer je altijd te verplaatsen in de lezer: zou jij iemand tegemoet komen als diegene je een onbeleefde, misschien zelfs beledigende brief schrijft? Word daarom nooit sarcastisch, bedreigend en/of dramatisch. Onderaan deze toets vind je een lijst standaardzinnen die je zou kunnen gebruiken in een klachtenbrief. Jazeker! Verdeel altijd alles wat je schrijft in heldere alinea’s. Bij een klachtenbrief gaat dat zo:Alinea-indeling: In de eerste, korte alinea vertel je waarom je schrijft. I am writing to complain about a dishwasher I purchased on the 4th of July from your webshop.In de tweede alinea vertel je wat er aan de hand is.Unfortunately I am not very happy with your product, because the door keeps opening while the machine is working. This is annoying and also very unsafe.Misschien heb je voor het benoemen van meerdere klachten ook een derde alinea nodig.Though I understand no machine is completely silent, this one makes so much noise that even my neighbours can hear it.In de laatste alinea schrijf je wat je hoopt en van hen verwacht.I very much hope I will be able to exchange this dishwasher for a safer and quieter model.Nee. Een klachtenbrief is een zakelijke brief (formal letter) en daar horen uitroeptekens niet in thuis. Bedenk dat uitroeptekens vaak schreeuwerig en kinderlijk overkomen.Nee. In een zakelijke brief schrijf je alles voluit, dus: I am, you are, we have, they are, enz. Uiteraard zijn er meerdere mogelijkheden, dit is slechts een voorbeeld.
Dear Mr Sneep,I am writing to complain about my experience at your hotel. Firstly, the floor of my room was covered in dust, which was dangerous for me because of my asthma. Secondly, although the bathroom was lovely, it was not clean. In fact, there was urine on the toilet seat and hair in the shower. Lastly, there was not enough breakfast, which meant some people did not have enough to eat. On top of that, the food that was available was, unfortunately, not fresh and not very tasty. Since my overall stay was disappointing, I feel I should receive some financial compensation. I look forward to your reply and a resolution to my complaint as soon as possible.Yours sincerely,Harry Potter De onderstaande brief geeft je een goed voorbeeld van de manier waarop je een klachtenbrief zou kunnen aanpakken. Houd er rekening mee, dat meerdere antwoordmogelijkheden goed zijn. Bij de tips staan woorden en standaardzinnen die je kunt gebruiken om je inhoudelijk voor te bereiden op je toets schrijfvaardigheid.Dear Sir or Madam,I am writing to complain about the new smartphone I recently purchased from your company. I bought the phone two weeks ago, and I have had several issues since then.Firstly, the battery runs low very quickly, so I sometimes have to recharge my phone up to five times a day. This is very inconvenient, especially when I need to use my phone for important things, such as checking my school timetable and what I have to do for homework.Secondly, the camera quality is not very good. The photos are blurry, even in surroundings where there is bright light. As someone who enjoys taking photos and making films with my phone camera, this is frustrating and disappointing.Furthermore, the phone frequently freezes and has difficulty loading websites. This makes it difficult to look up information on Google. Besides that, the phone also has trouble loading apps.I therefore request that you either provide a new phone or offer a refund for the defective product.Thank you for your attention to this matter. I hope to hear from you as soon as possible.Yours faithfully,Fatima de Jong (189 words)
Tips bij het nakijken:Kijk goed na of je voldoende woorden hebt gebruikt. Je mag vaak 10% afwijken van het aantal gegeven woorden, daarna volgt puntenaftrek. Vraag een beoordelingsformulier van je docent zodat je een goed beeld hebt van hoe de toets wordt beoordeeld. Het is lastig om je eigen tekst na te kijken. Vraag daarom aan je (bijles-)docent of die je brief voor je wil nakijken. Kijk goed welke fouten je hebt gemaakt. Feedback is goud waard!Let op: schrijf I (ik) altijd met een hoofdletter; hetzelfde geldt voor maanden en dagen van de week, maar niet voor seizoenen.Probeer niet dezelfde woorden te gebruiken als in de advertentie. Gebruik de uitwerking bij het leren van standaardzinnen.
Nog wat handige standaardzinnen:I am writing to complain about I am writing concerning / regarding I am writing to express my dissatisfaction withOn …(date) I purchased / rented / receivedTo my disappointmentTaking into consideration Under the circumstances I feel compensation is only fairTo make matters worseI would like compensation forI hope you will investigate this matter furtherI look forward to your decisionI look forward to hearing from you at your earliest convenienceCould you please arrange for me to receive a new ….. or receive a refund.I therefore requestI am disappointed with the quality / performance of...I am unhappy with the service I received when...I would like to bring to your attention that…I am writing to inform you about a problem I had with...I regret to inform you that...I am concerned about...I was surprised to find that...I expect better from your company because...I would appreciate it if you could deal with this issue as soon as possible.I request that you take immediate action to resolve this matter.I am enclosing/attaching to support my complaint.I hope for a prompt response to this letter.Thank you for your attention to this matter.
Denk ook aan het gebruik van voegwoorden:After that (Daarna)Besides (Naast)Besides that (Daarnaast)Furthermore (Verder)Therefore (Daarom)Although (Hoewel)
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.