Toets Natuurkunde

Overal Natuurkunde 5.1 ed - Hoofdstuk 9 - Golven oefentoetsen & antwoorden

5.1

Deze oefentoets behandelt o.a. de volgende onderwerpen: Staande & lopende golven, transversale en longitudinale golven, muziekinstrument en informatie overdracht

Domeinen: B1

Overal Natuurkunde 5.1 ed
Toets Natuurkunde
Overal Natuurkunde 5.1 ed
Online maken
Toets afdrukken
Voor de standaard groot- en eenheden gebruik je BiNaS tabel 4, daarnaast is het handig als de gebruikte grootheden/eenheden en formules makkelijk en snel kunnen vinden in je BiNaS of uit je hoofd leert. Toelichting: het is belangrijk dat je de eenheden van de gebruikte formules kent of uit je hoofd leert zodat je de juiste (SI) eenheden in kan vullen in de formule.Grootheid Symbool grootheid Eenheid Symbool eenheid Paragraaf FrequentiefHertzHz(§9.1)TrillingstijdTsecondens(§9.1)Golfsnelheidvmeter per secondem/s(§9.1) De golfsnelheid vind je in BiNaS Tabel 15A, hier zie je dat de golfsnelheid van rubber gelijk is aan $v_{rubber}=50 m/s$De golfsnelheid vind je in BiNaS Tabel 15A, alleen moeten we wel eerst nog de temperatuur omrekenen naar Kelvin, -20 ℃ komt overeen met 253K, hier zie je dat de golfsnelheid van lucht bij 253K gelijk is aan $v_{lucht,253 K}=319 m/s$In BiNaS Tabel 35B2 vinden we in de kolom VWO de formule voor twee open uiteinden: $l=n1/2\lambda$. Toelichting: het is belangrijk dat je in de BiNaS weet waar je formules en waardes kunt vinden. Zodat je niet lang hoeft te zoeken tijdens de toets. AM:Amplitude Modulatie is het veranderen van de amplitude van een elektromagnetische golf. Hierbij wordt een draaggolf gebruikt met een hoge en constante frequentie. De informatie wordt gecodeerd in de amplitude van de golf. Er is hier kanaalscheiding nodig om te voorkomen dat de verschillende golven gaan interfereren, bij AM is een andere frequentie van de draaggolf voldoende.FM:Frequentie Modulatie is het veranderen van de frequentie van een elektromagnetische golf, hierbij is de draaggolf de gemiddelde frequentie van de golf. De informatie wordt gecodeerd in het veranderen van de frequentie. Er is hier kanaalscheiding nodig omdat anders de golven gaan interfereren. Hier is niet alleen het veranderen van de frequentie van de draaggolf voldoende om kanalen te scheiden, omdat ook het frequentiebereik wat gecodeerd wordt gescheiden moet worden, hier spreek je van bandbreedte.  We hoeven hier alleen de definitie van frequentie in te vullen: v=λT,f=1T→v=λ1T→v=fλv = \frac{\lambda}{T}, f=\frac{1}{T} \to v = \lambda\frac{1}{T} \to v=f \lambda v=Tλ​,f=T1​→v=λT1​→v=fλ Deze opdracht is wat moeilijker en delen we op in twee stukken.Twee vaste of twee open uiteinden: We beginnen met het maken van een tabel of tekening van de hoeveelheid golven die we kunnen krijgen met twee vaste of open uiteinden:Toonbuiken/knopen patroon (twee open uiteinden - twee vaste uiteinden)aantal golvengrondtoonBKB - KBK1/21e boventoonBKBKB - KBKBK12e boventoonBKBKBKB - KBKBKBK1 1/23e boventoonBKBKBKBKB - KBKBKBKBK2......We zien hier een patroon, namelijk dat bij elke boventoon er een halve golf bij komt. Dit kunnen we in een formule vorm zetten: l=n12λl=n\frac{1}{2}\lambdal=n21​λ hier staat n=1 voor de grondtoon, n=2 voor de eerste boventoon, n=3 voor de tweede boventoon, etc.1 vaste en 1 open uiteinde: We beginnen met het maken van een tabel of tekening van de hoeveelheid golven die we kunnen krijgen met 1 vaste en 1 open uiteinde:Toonbuiken/knopen patroon aantal golvengrondtoonKB1/41e boventoonKBKB3/42e boventoonKBKBKB1 1/43e boventoonKBKBKBKB1 3/4......We zien hier een patroon, namelijk dat bij elke boventoon er een halve golf bij komt, maar we beginnen met een kwart golf. Dit kunnen we in een formule vorm zetten: l=(14+12n)λl=(\frac{1}{4}+\frac{1}{2}n)\lambdal=(41​+21​n)λ hier staat n=0 voor de grondtoon, n=1 voor de eerste boventoon, n=2 voor de tweede boventoon, etc. Toelichting:Op je toets of examen moet je ook snel formules kunnen ombouwen, deze zitten dan wel verwerkt in grotere opdrachten. We volgen het stappenplan:Gegevens: We tellen 3 toppen (2 golven), de eerste top begint op 1 ms en de laatste op 13,6 ms. dus $N=2 ,t= 13,6-1=12,6 ms =12*10^{-3} s$Gevraagd: De frequentieFormules:  $f = \frac{N}{t}$Uitwerking: $f = \frac{2}{12,6*10^{-3}}=158,730.. Hz$Significantie: We moeten letten op significantie, hier dus op 3 significante cijfers. Dus dan wordt het antwoord: $f \approx 159 Hz$Conclusie: De frequentie van deze golf is dus 159 Hz.De golflengte kunnen we gewoon aflezen uit de U,x-diagram. De afstand tussen 4 toppen (3 golven) is $25-6=19 cm$, dus 1 golf is $ \frac{19}{3}=6,33... cm = 6,33 ...*10^{-2}m$. We moeten wel nog letten op significantie, dus wordt het antwoord: $\lambda \approx 6,3*10^{-2}m$We volgen het stappenplan:Gegevens: Uit de vorige opdrachten: $\lambda = 6,3*10^{-2}m, f = 159 Hz$Gevraagd:  de golfsnelheidFormules:  $v= f \lambda$Uitwerking: $v= 159 \times 6,3*10^{-2}=10,017 m/s$Significantie: We moeten letten op significantie, het kleinste aantal is hier 2 significante cijfer, dus wordt het antwoord $v \approx 1,0*10^1 m/s$Conclusie: de golfsnelheid van deze golf is $1,0*10^1 m/s$  we volgen het stappenplan:Gegevens: $f=4920 Hz$ in de eerste boventoon en een snaar dus twee vaste uiteinden betekent: $l=\lambda$Gegevens uit de BiNaS: uit BiNaS 15A halen we de golfsnelheid van ijzer: $v_{ijzer}=5,1*10^3 m/s$Gevraagd: de lengte van de snaarFormules: $v=f\lambda \to \lambda=\frac{v}{f}$Uitwerking: $\lambda=\frac{5100}{4920}= 1,036... m$Conclusie: De golflengte is in dit geval gelijk aan de lengte, dus de snaar is 1,036... m lang.Significantie: Er wordt hier niet gevraagd om op significantie te letten, mocht dit wel het geval zijn, dan was het kleinste aantal 2 significante cijfers, dan zou het antwoord worden: $\lambda \approx 1,0 m$we volgen het stappenplan:Gegevens: $\lambda = 20 cm = 0,2 m, f=1,77 kHz =1770 Hz$Gevraagd:  Welke temperatuur is de lucht? oftewel wat is de golfsnelheid, want deze verandert met de temperatuur.Formules:  $v=f\lambda$Uitwerking: $v=1770 \times 0,2 =354 m/s$Gegevens uit de BiNaS: Uit BiNaS tabel 15A vinden we dat deze golfsnelheid hoort bij een temperatuur 313 KConclusie: De lucht in dit instrument is dus 313 KSignificantie: niet relevant voor deze vraag. Resonantie is een natuurkundig principe waarbij geluidsgolven elkaar versterken. Dit komt doordat wiskundig gezien, je de golven bij elkaar op mag tellen. Als er twee buiken op dezelfde plek zijn,dan zullen deze elkaar versterken. Dit vergroot de amplitude. Bij een gitaar zorgt dit voor een harder (meer dB) geluid.We volgen het stappenplan:Gegevens: $f_{klankkast} = 622 Hz, f_{snaar}=1600 Hz, v_{snaar}=1000 m/s$ de klankkast trilt in de eerste boventoon: $l=\lambda$ en de snaar trilt in de derde boventoon: $l=2\lambda$Gegevens uit de BiNaS: Uit BiNaS Tabel 15A halen we de gegevens: $, v_{lucht, 293K}=343 m/s $Gevraagd: Bereken de lengte van de klankkast en van de snaar, daarvoor moeten we van beiden eerst de golflengte berekenen.Formules: $v = f\lambda \to \lambda = \frac{v}{f}$Uitwerking: voor de snaar: $\lambda_{snaar} = \frac{v_{snaar}}{f_{snaar}} =\frac{1000}{1600} = 0,625 m \to l_{snaar}=2 \times0,625 =1,25 m$Voor de klankkast: $\lambda_{klankkast} = \frac{v_{klankkast}}{f_{klankkast}} =\frac{343}{622} = 0,551.. m \to l_{snaar}=1/2 \times 0,551.. = 0,2757.. m$De verhouding: $\frac{1,25}{0.2757..}=4,533…$Conclusie: De snaar is dus ongeveer 4,5 keer zo lang als de klankkast.Significantie: niet relevant voor deze vraag.We volgen het volgende stappenplan:Gegevens: we lezen de gegevens af uit de grafieken: $N_{uitgezoomd}=9, t_{uitgezoomd}=920-30=890ms,N_{ingezoomd}=4, t_{ingezoomd}=42-2=40ms$Gevraagd: De frequentie (f)Formules: $f = \frac{N}{t}$ Uitwerking: $f_{uitgezoomd} = \frac{9}{890*10^{-3}} = 10,11.. Hz, f_{ingezoomd} = \frac{4}{40*10^{-3}} = 100 Hz$Conclusie: De grondtoon van deze trilling is 10 Hz en de boventoon is 100 HzSignificantie: niet relevant voor deze vraag.Een hogere dichtheid betekent een hogere golfsnelheid, dit betekent dat als de golflengte gelijk blijft dat de frequentie ook moet stijgen ($f \uparrow = \frac{v \uparrow}{\lambda\sim }$). Dit betekent dat de toonhoogte ook stijgt. Dus houtsoorten met een hogere dichtheid produceren in het algemeen hogere tonen.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in