Toets Wiskunde

Getal en Ruimte 13e ed/FLEX deel 1 - Hoofdstuk 2 - Rekenen met negatieve getallen oefentoetsen & antwoorden

13e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: negatieve getallen.

Getal en Ruimte 13e ed/FLEX deel 1
Toets Wiskunde
Getal en Ruimte 13e ed/FLEX deel 1
Online maken
Toets afdrukken
Van elk positief getal is hetzelfde getal met een – (min) ervoor het tegengestelde.Goede antwoorden zijn onder andere:-8 en 8-7 en 7-6 en 6-2 en 2-1 en 1Enzovoort. -5 ligt onder -4 op de getallenlijn, dus -5 is kleiner dan -4.Antwoord: <0 ligt boven -3 op de getallenlijn, dus 0 is groter dan -3.Antwoord: >-1203 ligt boven -1204 op de getallenlijn, dus -1203 is groter dan -1204.Antwoord: > Als je het lastig vindt, kun je een getallenlijn gebruiken.We beginnen bij -7We willen 12 bij -7 optellen.Dan zijn we dus bij 5.−7+12=5-7+12=5−7+12=5Antwoord: 5Als je het lastig vindt, kun je een getallenlijn gebruiken.We beginnen bij -3We willen van 5 van -3 aftrekken.Dan zijn we dus bij -8.−3−5=−8-3-5=-8−3−5=−8Antwoord: -8Als je het lastig vindt, kun je een getallenlijn gebruiken.We beginnen bij 8We willen 15 van 8 aftrekkenDan zijn we dus bij -7.8−15=−78-15=-78−15=−7Antwoord: -7Als je het lastig vindt kun je een getallenlijn gebruiken.We beginnen bij -21We willen 21 bij -21 optellen.Dan zijn we dus bij 0.−21+21=0-21+21=0−21+21=0Antwoord: 0 $+ -$ is hetzelfde als $-$$-5-3=-8$Antwoord: -8$- -$ is hetzelfde als $+$$8- -7=8+7=15$ Antwoord: 15$+ -$ is hetzelfde als $-$$6-17=-11$Antwoord: -11$- -$ is hetzelfde als $+$$-2- -3=-2+3=1$ Antwoord: 1$-12-18=-30$Antwoord: -30 $-2\times 4=-8$ ($-\times +=-$)Antwoord: -8$-9:-3=3$ ($-:-=+$)  Antwoord: 3$-3\times -6=18$ ($-\times -=+$)Antwoord: 18$20:-5=-4$ ($+:-=-$)  Antwoord: -4$-41\times 0=0$ (iets keer 0 is altijd 0)Antwoord: 0 Denk bij elke opgave aan de rekenvolgorde:Bereken wat binnen de haakjes staat.Vermenigvuldigen en delen van links naar rechts.Optellen en aftrekken van links naar rechts. Er zijn geen haakjes, maar wel een vermenigvuldiging. We doen dus eerst de vermenigvuldiging.$10+\red{5\times 8}=$Zet de uitkomst van de vermenigvuldiging op de plek van de keersom.$10+40=$Na het vermenigvuldigen gaan we optellen en aftrekken.$10+40=50$Antwoord: 50Er zijn geen haakjes, maar wel een deling. We doen dus eerst de deling. $-12+\red{16:4}=$Zet de uitkomst van de deling op de plek van de deelsom.$-12+4=$Na het delen gaan we optellen en aftrekken.$-12+4=-8$Antwoord: -8De eerste stap is haakjes.$3-6\times \red{(-1+5)}=$Zet de uitkomst van de haakjes op de plek van de haakjes.$3-6\times 4=$Vervolgens vermenigvuldigen en delen, we gaan dus de keersom uitvoeren.$3-\red{6\times 4}=$Zet de uitkomst van de vermenigvuldiging op de plek van de keersom.$3-24=$Tot slot optellen en aftrekken.$3-24=-21$Antwoord: -21De eerste stap is haakjes.$\red{(8-3)}\times 5=$Zet de uitkomst van de haakjes op de plek van de haakjes.$5\times 5=$Vervolgens vermenigvuldigen en delen, we gaan dus de keersom uitvoeren.$5\times 5=25$Antwoord: 25De eerste stap is haakjes.$\red{(-2+6)}:\red{(7-3)}-8\times 6=$Zet de uitkomst van de haakjes op de plek van de haakjes.$4:4-8\times 6=$Vervolgens vermenigvuldigen en delen, we gaan dus de keersom en de deelsom uitvoeren.$\red{4:4}-\red{8\times 6}=$Zet de uitkomst van de vermenigvuldiging op de plek van de keersom.$1-48=$Tot slot optellen en aftrekken.$1-48=-47$Antwoord: -47 Denk bij elke opgave aan de rekenvolgorde:Bereken wat binnen de haakjes staat.Vermenigvuldigen en delen van links naar rechts.Optellen en aftrekken van links naar rechts. Er zijn geen haakjes, maar wel een vermenigvuldiging. We doen dus eerst de vermenigvuldiging.$10+\red{5\times -8}=$Zet de uitkomst van de vermenigvuldiging op de plek van de keersom.$10+-40=$ ($+\times -=-$)Na het vermenigvuldigen gaan we optellen en aftrekken.$10-40=-30$ ($+-=-$)Antwoord: -30Er zijn geen haakjes, maar wel een deling. We doen dus eerst de deling. $-12+\red{16:-4}=$Zet de uitkomst van de deling op de plek van de deelsom.$-12+-4=$ ($+:-=-$)Na het delen gaan we optellen en aftrekken.$-12-4=-16$ ($+-=-$)Antwoord: -16De eerste stap is haakjes.$3-6\times \red{(-1-5)}=$Zet de uitkomst van de haakjes op de plek van de haakjes.$3-6\times -6=$Vervolgens vermenigvuldigen en delen, we gaan dus de keersom uitvoeren.$3-\red{6\times -6}=$Zet de uitkomst van de vermenigvuldiging op de plek van de keersom.$3--36=$ ($+\times -=-$)Tot slot optellen en aftrekken.$3+36=39$ ($- -=+$)Antwoord: 39De eerste stap is haakjes.$\red{(8-13)}\times -4=$Zet de uitkomst van de haakjes op de plek van de haakjes.$-5\times -4=$Vervolgens vermenigvuldigen en delen, we gaan dus de keersom uitvoeren.$-5\times -4=20$ ($-\times -=+$)Antwoord: 20De eerste stap is haakjes.$\red{(-2-6)}:\red{(7-11)}-8\times -6=$Zet de uitkomst van de haakjes op de plek van de haakjes.$-8:-4-8\times -6=$Vervolgens vermenigvuldigen en delen, we gaan dus de keersom en de deelsom uitvoeren.$\red{-4:-4}-\red{8\times -6}=$Zet de uitkomst van de vermenigvuldiging op de plek van de keersom.$2--48=$ ($-:-=+$ en $+\times -=-$)Tot slot optellen en aftrekken.$2+48=50$ ($- -=+$)Antwoord: 50 Frank is langer dan Linda, langer, oftewel groter. Antwoord: >Kouder, dus een lagere temperatuur, oftewel kleiner. Antwoord: <Hoger, dus de score van de eerste klas is een groter getal.Antwoord: > Teken als je het lastig vindt een getallenlijn. Tussen -11 en 5 zitten 16 graden.Antwoord: Het temperatuurverschil is 16 graden. Om van 8 naar een negatief getal te komen moeten we van 8 een getal aftrekken. We werken eerst naar 0, van 8 naar 0 is -8Vervolgens werken we van 0 naar -13, van 0 naar -13 is -13.In totaal is er dus $-8-13=-21$ afgegaan.Antwoord: -21Als we bij iets 5 optellen en er dan -6 komt, moet er dus een getal 5 lager dan -6 op de puntjes komen te staan.5 lager dan -6 ligt -11. $-11+5=-6$ dus dat klopt.Antwoord: -11We moeten van -3 iets afhalen maar het antwoord moet 1 hoger zijn dan -3, namelijk -2. We weten $-$ en $–$ geeft $+$, dus door een negatief getal van -3 af te trekken krijgen we $+$, 1 hoger, dus we doen -1. $-3- -1=-2$Antwoord: -1 We beginnen linksboven in de tabel.$-5\times -2=10$ ($-\times -=+$)$\times$-29-7-5108We maken de bovenste rij af.$-5\times 9=-45$ ($-\times +=-$)$\times$-29-7-510-458$-5\times -7=35$ ($-\times -=+$)$\times$-29-7-510-45358We gaan op de onderste rij verder.$8\times -2=-16$ ($+\times -=-$)$\times$-29-7-510-45358-16$8\times 9=72$$\times$-29-7-510-45358-1672-56$8\times -7=-56$ ($+\times -=-$)Antwoord:$\times$-29-7-510-45358-1672-56

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in