Toets Wiskunde B

Kern Wiskunde B deel 2 - Hoofdstuk 4 - De afgeleide functie oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: veranderingen, toenamediagrammen, helling in een punt, het differentiaalquotiënt en de afgeleide functie.


Examendomein: A(Vaardigheden), B(Functies, grafieken en vergelijkingen), D(Toegepaste analyse)

Kern Wiskunde B deel 2
Toets Wiskunde B
Kern Wiskunde B deel 2
Online maken
Toets afdrukken
Deze bewering is onjuist. $\frac{\Delta y}{\Delta x}$ noemen we het differentiequotiënt. Het differentiaalquotiënt noteren we als $\frac{dy}{dx}$Deze bewering is juist. Als een grafiek daalt, is de helling negatief.Deze bewering is onjuist. Met behulp van krimpende intervallen krijg je een (nauwkeurige) schatting, maar is geen exacte berekening. Afnemende daling op ⟨←,0⟩\left\langle \leftarrow ,0 \right\rangle ⟨←,0⟩.Toenemende stijging op ⟨0,2⟩\left\langle 0,2 \right\rangle ⟨0,2⟩.Afnemende stijging op ⟨2,4⟩\left\langle 2,4 \right\rangle ⟨2,4⟩.Toenemende daling op ⟨4,→⟩\left\langle 4,\to \right\rangle ⟨4,→⟩.De gemiddelde verandering kunnen we berekenen met behulp van het differentiequotiënt. Bij x=0x=0x=0 hoort y=1y=1y=1.Bij x=4x=4x=4 hoort y=5y=5y=5.ΔyΔx=5−14−0=44=1\frac{\Delta y}{\Delta x}=\frac{5-1}{4-0}=\frac{4}{4}=1ΔxΔy​=4−05−1​=44​=1 $f(x)=-4{{x}^{3}}-2{{x}^{2}}+7x+11$ geeft${f}'(x)=-12{{x}^{2}}-4x+7$$g(t)=2{{t}^{5}}-3({{t}^{3}}+4)=2{{t}^{5}}-3{{t}^{3}}-12$ geeft${g}'(t)=10{{t}^{4}}-9{{t}^{2}}$$j(p)=(2{{p}^{3}}+4)(2{{p}^{3}}+4)=4{{p}^{6}}+16{{p}^{3}}+16$ geeft${j}'(p)=24{{p}^{5}}+48{{p}^{2}}$ t=0t=0t=0 is 7:00 uur, want dat is de eerste meting.12:00 uur, is dan dus t=5t=5t=5 .Van t=0t=0t=0 naar t=5t=5t=5 is de temperatuur 1+3+1,5−0,5−1=4∘C1+3+1,5-0,5-1=4{}^{\circ }C1+3+1,5−0,5−1=4∘C gestegen. De temperatuur die is gemeten om 7:00 uur bij de eerste meting is 18−4=14∘C18-4={{14}^{{}^\circ }}C18−4=14∘CWe maken eerst een tabel waarbij we gebruik maken van het gegeven dat de temperatuur om 12:00 uur 18∘C{}^{\circ }C∘C was. Dus t=5t=5t=5 geeft C=18C=18C=18. Vervolgens gebruiken we de toe- en afnames die we uit het toenamediagram kunnen halen.                De punten zetten we in een assenstelsel en vervolgens verbinden we de punten.Elke grafiek die door de tien punten gaat, is een grafiek die bij het toenamediagram past. Een voorbeeld van een grafiek zie je hieronder. De gemiddelde snelheid berekenen we met behulp van de gemiddelde verandering ΔhΔt\frac{\Delta h}{\Delta t}ΔtΔh​ voor t=0t=0t=0 en t=3t=3t=3t=0t=0t=0 geeft h=60h=60h=60 en t=3t=3t=3 geeft h=15,855h=15,855h=15,855. ΔhΔt=15,855−603−0=−44,1453=−14,715\frac{\Delta h}{\Delta t}=\frac{15,855-60}{3-0}=\frac{-44,145}{3}=-14,715ΔtΔh​=3−015,855−60​=3−44,145​=−14,715De snelheid is ongeveer 14,714,714,7 m/s.We tekenen met een geodriehoek een raaklijn aan het punt met ttt-coördinaat 2.De raaklijn gaat door de punten (1,  60)\left( 1,\,\,60 \right)(1,60) en (3,  21)\left( 3,\,\,21 \right)(3,21).De richtingscoëfficiënt van de raaklijn is de snelheid van het voorwerp.rc=ΔhΔt=20,1−603−1=−39,92=−19,95rc=\frac{\Delta h}{\Delta t}=\frac{20,1-60}{3-1}=\frac{-39,9}{2}=-19,95rc=ΔtΔh​=3−120,1−60​=2−39,9​=−19,95De snelheid is ongeveer 19,9519,9519,95 m/s.Het voorwerp raakt de grond na 3,5 seconden.We berekenen de snelheid op het interval [3,5 ; 3,5001]\left[ 3,5\,;\,3,5001 \right][3,5;3,5001].ΔhΔt=60−4,905⋅(3,5)2−(60−4,905⋅(3,5001)2)3,5−3,5001=34,33549\frac{\Delta h}{\Delta t}=\frac{60-4,905\cdot {{\left( 3,5 \right)}^{2}}-\left( 60-4,905\cdot {{\left( 3,5001 \right)}^{2}} \right)}{3,5-3,5001}=34,33549ΔtΔh​=3,5−3,500160−4,905⋅(3,5)2−(60−4,905⋅(3,5001)2)​=34,33549 m/s.De snelheid is ongeveer 14,33549⋅3,6≈123,614,33549\cdot 3,6\approx 123,614,33549⋅3,6≈123,6 km/h. We gaan de GR gebruiken:Invoer: Y1=29X2−229X+2119{{Y}_{1}}=\tfrac{2}{9}{{X}^{2}}-2\tfrac{2}{9}X+21\tfrac{1}{9}Y1​=92​X2−292​X+2191​ Optie: dy/dxdy/dxdy/dx geeft [dydx]x=6=0,44…{{\left[ \frac{dy}{dx} \right]}_{x=6}}=0,44\ldots [dxdy​]x=6​=0,44…[dydx]x=6=0,44…>0{{\left[ \frac{dy}{dx} \right]}_{x=6}}=0,44\ldots >0[dxdy​]x=6​=0,44…>0, dus de temperatuur neemt toe.Middernacht is 3 uur na 21:00 uur, dus t=3t=3t=3.We gaan de GR gebruiken:Invoer: Y1=29X2−229X+2119{{Y}_{1}}=\tfrac{2}{9}{{X}^{2}}-2\tfrac{2}{9}X+21\tfrac{1}{9}Y1​=92​X2−292​X+2191​ Optie: dy/dxdy/dxdy/dx geeft [dydx]x=3=−0,88…{{\left[ \frac{dy}{dx} \right]}_{x=3}}=-0,88\ldots [dxdy​]x=3​=−0,88…De temperatuur neemt met ongeveer 0,89∘C/uur  {{0,89}^{\circ }}{C}/{\text{uur}}\;0,89∘C/uur af.T′(t)=2⋅29t−229=49t−229T'\left( t \right)=2\cdot \tfrac{2}{9}t-2\tfrac{2}{9}=\tfrac{4}{9}t-2\tfrac{2}{9}T′(t)=2⋅92​t−292​=94​t−292​De minimale temperatuur is een extreme waarde. Deze kunnen we vinden door T′(t)=0T'\left( t \right)=0T′(t)=0 op te lossen.T′(t)=0T'\left( t \right)=0T′(t)=049t−229=0\tfrac{4}{9}t-2\tfrac{2}{9}=094​t−292​=049t=229\tfrac{4}{9}t=2\tfrac{2}{9}94​t=292​4t=204t=204t=20t=5t=5t=5We plotten de grafiek van TTTWe zien dat er inderdaad een minimum is bij t=5t=5t=5.t=5t=5t=5 invullen in de originele formule geeft:T(5)=29⋅52−229⋅5+2119≈14,44T\left( 5 \right)=\tfrac{2}{9}\cdot {{5}^{2}}-2\tfrac{2}{9}\cdot 5+21\tfrac{1}{9}\approx 14,44T(5)=92​⋅52−292​⋅5+2191​≈14,44De minimale temperatuur is 14,44∘C{{14,44}^{\circ }}C14,44∘C Stel $k:\,\,\,y=ax+b$$f\left( x \right)=\tfrac{1}{8}{{x}^{2}}-\tfrac{1}{4}x+2$ geeft ${f}'\left( x \right)=\tfrac{1}{4}x-\tfrac{1}{4}$$a={f}'\left( -2 \right)=\tfrac{1}{4}\cdot -2-\tfrac{1}{4}=-\tfrac{3}{4}$ Dus $k:\,\,\,y=-\tfrac{3}{4}x+b$${{y}_{A}}=f\left( {{x}_{A}} \right)=f\left( -2 \right)=\tfrac{1}{8}{{\left( -2 \right)}^{2}}-\tfrac{1}{4}\cdot -2+2=3$, dus $A\left( -2,3 \right)$.$A\left( -2,3 \right)$ invullen in $y=-\tfrac{3}{4}x+b$ geeft:$3=-\tfrac{3}{4}\cdot -2+b$$3=\tfrac{3}{2}+b$$b=-1\tfrac{1}{2}$Dus $k:\,\,\,y=-\tfrac{3}{4}x-1\tfrac{1}{2}$$l$ staat loodrecht op $k$, dus $r{{c}_{l}}\cdot r{{c}_{k}}=-1$$r{{c}_{l}}\cdot -\tfrac{3}{4}=-1$ $r{{c}_{l}}=\tfrac{4}{3}$De helling in punt $B$ is $\tfrac{4}{3}$.$g\left( x \right)=-{{x}^{2}}$ geeft ${g}'\left( x \right)=-2x$$-2x=\tfrac{4}{3}$$x=-\tfrac{2}{3}$${{x}_{B}}=-\tfrac{2}{3}$${{y}_{B}}=g\left( {{x}_{B}} \right)=g\left( -\tfrac{2}{3} \right)=-{{\left( -\tfrac{2}{3} \right)}^{2}}=-\tfrac{4}{9}$De coördinaten van punt $B$ zijn $\left( -\tfrac{2}{3},-\tfrac{4}{9} \right)$.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in