Toets Geschiedenis

Feniks 3e ed/LRN-line - Hoofdstuk 6 - Koningen, burgers en kruisvaarders oefentoetsen & antwoorden

LRN-line

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

  • De middeleeuwse stad

  • Het koninkrijk Engeland

  • Centralisatie in Frankrijk

  • De kruistochten

  • China in de tijd van de Ming-keizers

Feniks 3e ed/LRN-line
Toets Geschiedenis
Feniks 3e ed/LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
Ambachtsgilde (§1)Koninklijke rechtbank (§2)Rekenkamer (§2)Huurling (§3)Ketter (§4)Kruisvaarder (§4)Leertip!Achterin het hoofdstuk staan alle begrippen (Blz.137). Maak van de begrippen bijvoorbeeld flitskaarten om ze te oefenen. Werkwijze:Als je het lastig vindt om een chronologische vraag te maken. Probeer dan de eerste en laatste gebeurtenis alvast te noteren. Zo heb je dan maar een drietal gebeurtenissen te verdelen tussen de eerste en laatste. Dit geeft wat meer overzicht.De juiste volgorde is: D - E - A - C - BToelichting:D. De Normandiërs veroveren Engeland (Slag bij Hastings) (1066) E.  Paus Urbanus II roept op tot een kruistocht. (1095)A.  Saladin neemt Jeruzalem in. (1187)C.  De Magna Carta wordt geschreven. (1215) B. Het begin van de Honderdjarige oorlog. (1337)Leertip! Achterin het hoofdstuk staan veel belangrijke gebeurtenissen op volgorde van tijd. Neem dit goed door! De oogst nam vanaf de elfde eeuw in West-Europa toe omdat;Er was meer landbouwgrond. Bossen en moerassen werden geschikt gemaakt voor de landbouw. Dit zorgt voor meer voedsel.De boeren gebruiken hun grond efficiënter. De boeren maken gebruik van het drieslagstelsel.De boeren hebben een betere ploeg ontwikkeld waardoor het werk sneller gaat. Onjuist. Je moest lid zijn van een gilde.Onjuist. Je mocht alleen het beroep uitvoeren waar je examen in had gedaan.Juist.Juist. De Slag bij Hastings.De veldslag vond plaats omdat de koning van Engeland, Edward, stierf. Edward had geen kinderen en dus geen directe opvolger. Harold was de belangrijkste graaf en Willem was de neef van de koning. Beide vonden dat zij recht hadden op de troon, daarom vond er een veldslag plaats.Willem pakte grote delen van het land af van de Engelse adel en gaf dat in leen aan zijn trouwe Normandische ridders. Zo bestuurden de Normandiërs het gebied. Het belangrijkste gebied maakt hij zijn kroongebied. Centralisatie houdt in dat het bestuur steeds meer geregeld wordt vanuit een centrale plek, de hoofdstad London.De oprichting van de koninklijke rechtbanken past goed bij de centralisatiepolitiek omdat de koninklijke rechtbanken vanuit een plek rechtspraken en dat recht was voor iedereen hetzelfde. Als je het niet eens was met de uitspraak van de rechter uit je eigen stad, kon je in hoger beroep bij de koninklijke rechtbank.Het kroondomein hielp Willem bij zijn centralisatiepolitiek omdat het kroondomein veel opbrengsten bracht. Deze opbrengsten kon Willem gebruiken om bijvoorbeeld ambtenaren en soldaten te betalen.  De term is niet juist omdat het geen 100 jaar duurde. De oorlog duurde van 1337 tot 1453. Dit is meer dan 100 jaar.De Honderdjarige Oorlog ontstond doordat: 1. de Engelse koning Eduard III aanspraak maakte op de Franse troon na de dood van koning Filips IV van Frankrijk. Dit leidde tot een conflict omdat de Franse edelen dit niet accepteerden en Karel VI als koning verkozen.2. Engeland zijn bezittingen in Frankrijk wilde behouden, zoals Aquitanië, terwijl Frankrijk probeerde deze gebieden onder controle te krijgen. Koning Edward III was de leenheer van zijn gebieden in Engeland. Hij kon van zijn onderdanen meerdere dingen verwachten en hen bevelen geven. In Frankrijk was koning Edward III echter leenman van de Frankische koning. Hier waren de rollen dus omgedraaid en dit moet raar zijn geweest voor Edward. Karel VIII nam de volgende maatregelen binnen zijn rijk om zijn macht te versterken;Hij veranderde de koninklijke adviesraad. Niet alleen mensen van adel mogen hierin plaatsvinden, maar ook ambtenaren die betaald worden door de koning.Hij bouwt een staand leger. Dit leger wordt betaald door de koning. De koning is niet meer afhankelijk van de trouw van zijn leenmannen.Hij voert nieuwe belastingen in. Met deze belastingen kan hij het staande leger en ambtenaren betalen (punt 1 en 2). De kruistochten kwamen tot stand omdat de Seldjoeken het Byzantijnse Rijk bedreigden. De Byzantijnse keizer vroeg de paus om hulp. De paus vroeg hulp aan ridders in West-Europa.De paus beloofde je een plek in de hemel.Alleen de oudste zoon had recht op gebieden van zijn ouders. Jongere broers konden hier geen aanspraak op maken. Tijdens de kruistochten konden zij zelf gebieden veroveren. Jeruzalem is een heilige stad voor (onder andere) christenen. Dit wilden zij veroveren.De kruistocht was een succes omdat Jeruzalem was veroverd. Dit werd een van de vier kruisvaarderstaten. De overige kruistochten die werden gedaan in het Midden-Oosten werden steeds georganiseerd wanneer een van de christelijke kruisvaarderstaten in gevaar kwam of werd veroverd. Er werd steeds geprobeerd om de gebieden die veroverd waren tijdens de eerste kruistocht te behouden. In het Midden-Oosten was veel kennis over de oudheid bewaard gebleven. De kruisvaarders leerden meer over de cultuur van de oudheid. Ze leerden van Arabische geleerden meer over wiskunde, sterrenkunde, aardrijkskunde, filosofie en geneeskunde. Deze kennis namen zij meer naar West-Europa. Op bron 1 zie je het volgende stadsrecht: het recht om een stadsmuur te bouwen. Je ziet namelijk dat de stad omringd wordt door een muur. Op de foto is een stenen kasteel te zien. Als je een stenen kasteel bouwt, dan laat je zien dat je niet van plan bent om weg te gaan. De Normandiërs lieten zien dat zij hier waren om te blijven.De Normandiërs zaten in vijandelijk gebied. Veel Engelsen wilden dat de Normandiërs vertrokken en vielen dus ook soms de Normandiërs aan. De Normandiërs konden zich veiliger terugtrekken in een stenen kasteel dan in een houten kasteel. In bron 3 zie je twee strijdende partijen. De ene partij probeert het kasteel te veroveren, de andere verdedigt het kasteel. De Engelsen proberen het kasteel te veroveren. Dit zie je aan de longbow die een aantal Engelsen soldaten vast heeft. De longbow was zeer succesvol voor de Engelsen tijdens de Honderdjarige Oorlog. Paus Innocentius III had een vierde kruistocht georganiseerd om Jeruzalem te heroveren. Echter veroverden de kruisvaarders met behulp van Venetië de stad Constantinopel. De vierde kruistocht kwam hiermee ten einde. De belegering van Constantinopel zien we op bron 4. Bron 5 past goed bij de Ming-dynastie omdat tijdens de Ming-dynastie de Mongolen werden verdreven. De keizers van de Ming-dynastie proberen hun gebied beter te beschermen tegen buitenlandse aanvallen. De Chinese Muur wordt onder de Ming-dynastie uitgebreid. Op bron 5 zien we een deel van deze uitbreiding.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in