Toets Aardrijkskunde

BuiteNLand 4e ed - Hoofdstuk 5 - Migratie oefentoetsen & antwoorden

4e editie
Deze oefentoets behandelt onder meer de volgende onderwerpen: arbeidsmigrant, asielzoeker, bestemmingsgebied, binnenlandse- en buitenlandse migratie, braindrain, 1e, 2e en 3e generatie, emigrant en immigrant, gastarbeider, geldzending, gezinsmigrant, gezinsvorming, gezinshereniging, herkomstgebied, integratie(beleid), internationale studenten, kettingmigratie, koloniale migrant, migratienetwerk, multiculturele samenleving, segregatie, vluchteling.
BuiteNLand 4e ed
Toets Aardrijkskunde
BuiteNLand 4e ed
Online maken
Toets afdrukken

a. Internationale studenten.

b. Jonge, hoogopgeleide migranten, met geld en contacten.

  • Wil niet en kan niet (Geen migratie).

  • Wil wel, maar kan niet (gebrek aan mogelijkheden).

  • Wil wel, en kan het ook (dus ja, volop migratie).

  • Wil niet meer, kan het wel (dus blijven in eigen land).

a. Vreemdelingenangst / extreme angst voor buitenlanders.

b. Expats.

c. Een wijk waarin veel/meerdere culturen met elkaar samenleven. 

  • Groep 1: immigranten uit vroeger Nederlandse koloniën (zoals bijvoorbeeld Suriname en Indonesië).

  • Groep 2: gastarbeiders/arbeidsmigranten die naar Nederland kwamen om werk te doen, de arbeidsmigranten (zoals bijvoorbeeld migranten uit Marokko, Turkije en tegenwoordig Oost-Europa). (Onder arbeidsmigranten vallen ook de kenniswerkers/expats, want zij komen ook vanwege (hoogopgeleide) arbeid naar Nederland).

  • Groep 3: vluchtelingen uit landen waar oorlog is of natuurrampen zijn geweest (zoals Syrië, Irak en Oekraïne). 


    b. 3e generatie.

  • Landen die de meeste vluchtelingen opvangen omdat ze direct grenzen (Spanje, Griekenland, Italië, Turkije).

  • Landen die de grenzen zo veel mogelijk dicht gooien (Balkanlanden).

  • Landen met een meer open houding (West- en Noord-Europese landen)/


Toelichting:

Als je weet welke drie groepen er zijn, maar vooral ook waarom deze drie groepen een verschillende mening hebben, dan kan je ook het hele migratieprobleem beter begrijpen. Zorg dus dat je bovenstaande groepen landen kent en begrijpt.

  1. De omvang/samenstelling van de bevolking verandert

  2. Meerdere antwoorden mogelijk zoals:

  • Geldzendingen

  • Welvaartsniveau neemt toe

  • Afhankelijkheid van geldzendingen neemt toe

  • Inkomensverschillen worden groter

  • Lokale productie loopt terug (vanwege vertrokken migranten)


Toelichting:

Zorg dat je weet wat een demografisch en economisch gevolg is. Als je namelijk een gevolg noemt, dat niet demografisch of economisch is, klopt je antwoord niet. Er wordt bij aardrijkskunde vaak gevraagd naar een demografisch, economisch, sociaal-cultureel, politiek of fysiek (milieu/natuurlijk) argument/reden. Het is echt heel belangrijk dat je dan een passend argument/reden geeft.

  • - Demografisch wil zeggen: iets met bevolkingsaantallen/bevolkingswijzigingen.
  • - Economisch wil zeggen: iets met de economie/werk/werkgelegenheid/inkomen/welvaart, et cetera.

Het is een buurland, dus de afstand is relatief kort en makkelijk te overbruggen. Mensen kunnen daarnaast ook nog steeds in Nederland blijven werken. (Ook goed: vanwege dezelfde taal, wat migratie vergemakkelijkt).

Het gaat hier om maatregelen gericht op het bevorderen van de integratie van mensen met een migratieachtergrond, oftewel ervoor zorgen dat ze cultuurelementen overnemen en zich mengen in onze samenleving. De focus ligt op 2e en 3e generatie allochtonen, omdat de 1e generatie in veel gevallen al op hoge leeftijd en/of overleden is (Zoals de gastarbeiders die rond 1950 kwamen uit Turkije, Spanje, Marokko. Zij waren toen 20 à 30 jaar, dus nu, (70 jaar later) al 90 of 100.


Toelichting:

Zorg dat je weet wat 1e, 2e en 3e generatie migranten zijn, anders wordt het beantwoorden van deze vraag lastig.

  1. Het draagt niet bij aan de integratie van Chinezen, omdat ze in hun eigen wijk wonen samen met andere Chinezen, hun eigen winkels hebben, eigen scholen hebben en zo niet in contact komen met de andere culturen (van de Indonesiërs). 

  2. Tot minder discriminatie. Als je leeft in een Chinatown samen met andere Chinezen, voel je je veiliger, want je hebt dezelde cultuur, normen en waarden en niemand die je dus anders aankijkt of discrimineert. 


Toelichting:

Laat je niet afleiden door het woord Glodok, dat je niet kent. Dat is slechts een voorbeeld. Het gaat hier om een Chinatown/etnische wijk. Met dat in gedachten is de vraag al beter te begrijpen en te maken, dan met ‘Glodok’.

  1. De woestijn (de Sahara) en de zee (Middellandse Zee).

  2. Kans op een baan / beter loon (in Europa).

  3. De kettingmigratie neemt toe, omdat er een goed ontwikkeld migratienetwerk is. Er zijn contacten, netwerken, communicatie over hoe migratie mogelijk is, via welke wegen, tegen welke kosten, en wat het uiteindelijk oplevert in Europa. Dit maakt migratie aantrekkelijk voor volgende groepen migranten, wat dus leidt tot kettingmigratie.


Toelichting:

Deze vraag vraagt ook om een beetje algemene kennis (de aanwezigheid van de grote Sahara-woestijn en de Middellandse Zee). Zo zie je, dat het bijhouden van je topografie niet voor niets is, en van belang bij het maken van aardrijkskundige vragen.

  1. De geldzendingen (remittances). Migranten sturen verdiend geld terug naar hun familie in Iran.

  2. De kennis van die hoogopgeleide migranten verdwijnt naar het buitenland en kan daarom niet gebruikt worden in binnenlandse Iraanse bedrijven. (Dit noemen we braindrain, het ‘weglopen’ van hersenen/kennis)

  1. Omdat: (2 van de volgende noemen)

  • er dan minder sprake is van discriminatie vanuit andere etnische groepen.

  • men zich hierdoor veiliger voelde / een grotere subjectieve veiligheid ervaart, omdat je met mensen met dezelfde soort cultuur bij elkaar woont.

  • er dan veel speciale voorzieningen in de wijk kunnen komen die aantrekkelijk zijn voor deze culturele groep (Pakistaanse winkels). En volgende Pakistaanse migranten willen dan ook graag in deze wijken bij deze voorzieningen wonen.

  • omdat je in een bekend netwerk terechtkomt, waarbij je elkaar kan helpen.

  • ze elkaar achterna reizen, en vrienden/familie dan kan helpen bij het vinden van een woonruimte.


  1. (Ruimtelijke) segregatie (het gescheiden wonen van elkaar in de ruimte).

Je ziet op deze afbeelding de vluchtroutes van asielzoekers uit het Midden-Oosten en Afrika die hopen op een veilig heenkomen / beter leven / of beter werk in Europa. De stroom migranten was ontzettend groot en leidde ook tot gevaarlijke situaties met kleine bootjes die de Middellandse Zee probeerde over te steken.

Om een eind te maken aan de grote stroom vluchtelingen besloten de EU en Turkije een vluchtelingendeal te maken, wat inhield dat Turkije meer vluchtelingen uit het Midden-Oosten (Syrië, Irak, enz.) zal opvangen en dat Turkije zijn grenzen beter zal bewaken, zodat er minder vluchtelingen naar de EU komen. In ruil hiervoor krijgt Turkije financiële steun en hoeven Turken geen visum meer te hebben om naar de EU te reizen.

  • Wanneer de kinderen naar school gaan in het nieuwe land

  • Wanneer de ouders werk hebben in het nieuwe land

  • Wanneer ze veel sociale contacten hebben met de huidige bewoners van hun nieuwe land

  • Wanneer ze een inburgeringsexamen afleggen.

  • Wanneer het overheidsbeleid extra gericht is op hulp aan migranten/een succesvolle integratie, bijvoorbeeld door een Peruviaans-Nederlandse contactpersoon.


Toelichting:

Bij deze vragen zijn allerlei voorbeelden te bedenken. Bedenk voor jezelf wat integratie is, en hoe je dus integratie kan verbeteren. Je zou ook jezelf kunnen voorstellen in een ander land: wat zou jij zelf doen om goed te integreren? (bij een sportclub, taalcursussen volgen, et cetera).

  • Poolse supermarkten met Poolse producten.

  • Poolse films in Nederlandse bioscopen.

  • Nasze radio, een Poolse radio in Nederland.

  • Poolse cafés en kappers in Nederland.

  • Speciale Poolse feestavonden in Nederlandse cafés.

  1. Santa Catarina, Goias, Roraima, Amapa.

  2. Maranhao, Piaui, Alagoas

  3. Omdat vanuit Sao Paulo ook weer veel mensen emigreren naar andere regio’s (Zoals Parana en Minas Gerais), waardoor er per saldo geen enorm hoog vestigingsoverschot in Sao Paulo is.

  4. Vooral vanuit het noordoosten naar het zuidoosten (regio’s rondom Sao Paulo), omdat dit het economisch belangrijkste gebied van Brazilië is. Vanuit het armere noordoosten en vanuit het binnenland trekken dus veel economische migranten naar de regio’s in het zuidoosten, op zoek naar beter werk en een beter bestaan.


Toelichting: bij atlasvragen is niets zo belangrijk als begrijpen wat je op de kaart in de atlas ziet. De beste tip is, om eerst de kaart zelf te bestuderen, nog voordat je de vragen die er bij horen leest. Zorg dat je weet waar de kaart over gaat. Wat is de titel, in welk land/regio zitten we, wat laat de legenda mij zien, wat is het onderwerp van deze bron/kaart? Daarna kun je de vragen gaan lezen en maken.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in