Toets Nask/Science

Newton NaSk Deel A+B - Hoofdstuk 5 - Kracht en beweging oefentoetsen & antwoorden

LRN-line
Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: krachten herkennen, meten en tekenen; zwaartekracht, beweging, snelheid, snelheid-tijd diagram, vertraging, versnelling
Newton NaSk Deel A+B
Toets Nask/Science
Newton NaSk Deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
De krachten zijn:Spierkracht. Je gebruikt je spieren om mee te trappen.(Elektrische) motorkracht. De kracht die de motor levert om de fiets vooruit te stuwen.De wrijvingskracht werkt je tegen. Je kan ook luchtweerstand of rolweerstand noemen. De kracht waarmee de auto vooruit rijdt is de elektrische kracht.De pijlen kloppen niet. De wrijvingskracht en elektrische kracht benamingen moeten worden omgewisseld. Er werkt nu een grotere wrijvingskracht op de auto dan dat de auto elektrische kracht levert. De nettokracht is kleiner dan nul. De snelheid van de auto neemt daarom af (de auto is aan het vertragen). Bij het omrekenen van m/s naar km/h en andersom gebruiken we het volgende schema$24 \ km/h = \frac{24}{3.6} = 6.67 \ m/s$$20 \ m/s = 20 \cdot 3.6 = 72 \ km/h$ Onjuist. Als je in een half uur 60 km aflegt dan is dit gelijk aan $60 \cdot 2 = 120 \, km/h$.Juist. Bij een vertraging neemt de snelheid af en daalt de grafiek dus. De gravitatiekracht verschilt. In Nederland is dit bijvoorbeeld $9,8\ N$. Op de maan is dit slechts $1,6/ N$.Gewicht is de kracht F uit de formule $F=m \cdot g$.Uit deze formule blijkt dat het gewicht anders bij een andere gravitatiekracht.De uitspraak van Daan klopt dus niet. De massa van de astronaut blijft wel gelijk met 65 kg. Gegeven:m=45 kgm = 45\ kgm=45 kgg=9.8 N/kgg = 9.8\ N/kgg=9.8 N/kgGevraagd:F=?F = ?F=?Formule:F=m⋅gF=m \cdot gF=m⋅gBerekening:F=45⋅9.8=441 NF=45 \cdot 9.8 = 441\ NF=45⋅9.8=441 NConclusie:De zwaartekracht die op Nancy werkt is 441 N.De zwaartekracht is hetzelfde, want de massa en gravitatiekracht veranderen niet, of je nou omhoog of naar beneden gaat.   Gegeven: t=9.79 st=9.79 \ st=9.79 s s=100 ms = 100 \ ms=100 m Gevraagd:v=? m/sv=? \ m/sv=? m/sFormule:s=v⋅ts=v \cdot ts=v⋅t. Deze formule omschrijven geeft:v=stv=\frac{s}{t}v=ts​Berekening:v=1009.79=10.2 m/sv=\frac{100}{9.79}=10.2 \ m/sv=9.79100​=10.2 m/sConclusie:De gemiddelde snelheid van Noah Lyles is 10.2 m/s.Gegeven: v=33.26 km/hv=33.26 \ km/hv=33.26 km/h Omdat de snelheid is gegeven in km/h en we de tijd in seconden willen uitrekenen, moeten we km/h omrekenen naar m/s.s=400 ms = 400 \ ms=400 mGevraagd:t=? st=? \ st=? sFormule:s=v⋅ts=v \cdot ts=v⋅t. Deze formule omschrijven geeft:t=svt = \frac{s}{v}t=vs​Berekening:v=33.263.6=9.238 m/sv = \frac{33.26}{3.6} = 9.238 \ m/sv=3.633.26​=9.238 m/st=4009.238=43.30 st = \frac{400}{9.238} = 43.30\ st=9.238400​=43.30 sConclusie:De winnende tijd van Quincy Hall was 43.30 seconden.  Het touw blijft strakgetrokken en verandert ook niet van hoek. Dit kan alleen als de krachten van de jetski op het touw en van het touw op de kite even groot en tegenover elkaar gericht zijn. De kracht van het touw op de kite is dus ook 450 N. De jetski trekt aan het touw. Hierdoor begint de kracht aan de jetski en deze loopt over het touw. De lengte van de pijl moet $450 : 300 =1.5\ cm$ zijn.Het touw trekt aan de kite. Het aangrijpingspunt is de kite en de kracht loopt over het touw. De lengte van de pijl moet ook 1.5 cm zijn (zie vraag a). Je mag zelf bepalen welke snelheid je wil omrekenen om het te kunnen vergelijken. De uitkomst zal hetzelfde zijn.Gegeven:vgeluid=340 m/sv_{geluid} = 340 \ m/svgeluid​=340 m/svauto=1600 km/hv_{auto} = 1600 \ km/hvauto​=1600 km/hGevraagd:vauto=? m/sv_{auto} = ? \ m/svauto​=? m/s OF vgeluid=? km/hv_{geluid} = ? \ km/hvgeluid​=? km/hFormule:Berekening:vauto=16003.6=444.4 m/sv_{auto}=\frac{1600}{3.6} = 444.4 \ m/svauto​=3.61600​=444.4 m/sOFvgeluid=340⋅3.6=1224 km/hv_{geluid} = 340 \cdot 3.6 =1224 \ km/hvgeluid​=340⋅3.6=1224 km/hConclusie:444.4 m/s is groter dan 340 m/s. De snelheid van de auto is dus groter dan de snelheid van het geluid.OF1224 km/h is kleiner dan 1600 km/h. De snelheid van de auto is dus groter dan de snelheid van het geluid. Gegeven:De snelheid tussen de 15-30 seconden was constant en gelijk aan 15 km/h (let op, de verticale as is weergeven in km/h en de horizontale as in seconden).Gevraagd:$s = ?\ m$Formule:$s = v \times t$Berekening:15 km/h is gelijk aan $\frac{15}{3.6} = 4.17 m/s$. De fietser fietste voor $30 - 15 = 15\ sec$ met een snelheid van 4.17 m/s.Dit maakt dat de fietser $s = 4.17 \times 15 = 62.55\ m$ aflegde.Conclusie:De fietser legt een afstand van 62.55 meter af tussen de 15 en 30 seconden.Na 45 seconden vertraagt de fietser totdat deze stil staat. Je kan dan ook zeggen dat de nettokracht van de fietser kleiner dan nul is.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in