Toets Geschiedenis

Sprekend Verleden 7e ed - Hoofdstuk 7 - De Eerste Wereldoorlog (1914-1918)- oorzaken, verloop, gevolgen oefentoetsen & antwoorden

7e editie

Deze toets behandeld de volgende onderwerpen:

  • Het Duitse Keizerrijk

  • Oorzaken van de Eerste Wereldoorlog

  • Het verloop van de Eerste Wereldoorlog

  • Gevolgen van de Eerste Wereldoorlog

Sprekend Verleden 7e ed
Toets Geschiedenis
Sprekend Verleden 7e ed
Online maken
Toets afdrukken
De Volksvertegenwoordiging. Raad in Berlijn, gevormd door afgevaardigden van de 25 deelstaten. Drang van de Duitsers om een belangrijkere rol te spelen op het wereldtoneel.Alliantie tussen Oostenrijk-Hongarije, Duitsland en Italië aan het begin van de Eerste Wereldoorlog. Tactiek van de Duitsers om de Franse verdediging aan de Frans-Duitse grens te omzeilen door via Belgie naar Noord-Frankrijk op te trekken in een hoog tempo (voordat er een tweefrontenoorlog uitbrak met Rusland in het oosten). Elk volk heeft recht op een eigen nationale staat en mag een eigen regering kiezen. Een organisatie die de onafhankelijkheid van alle staten moet garanderen en de vrede in de wereld moet handhaven. Werkwijze:Leg allereerst uit waarom het Duitse keizerrijk als autoritair gezien kan worden.Leg vervolgens uit waarom er toch democratische elementen te herkennen zijn in het systeem.Beëindig jouw antwoord met de conclusie waarom het een gemengd systeem is.Antwoord:Allereerst kent het systeem van het Duitse Keizerrijk een autoritair element doordat de regering door de keizer werd benoemd en alleen aan hem verantwoording verschuldigd was. Toch kon het parlement wel meebeslissen over wetten en begrotingen, waardoor de regering niet zomaar alles kon doen. De parlementariërs werden democratisch gekozen, waardoor je kan spreken van een autoritair-democratisch systeem. Werkwijze:Het wordt niet direct gevraagd, maar je moet hier beginnen met uitleggen wat de vlootwet was. Aan de hand van die informatie kan je namelijk het tweede deel van de vraag beantwoorden. Bouw je antwoord ook op deze manier op.   Antwoord:De vlootwet is een wet waarbij Duitsland vanaf 1898 een oorlogsvloot ging opbouwen. Hiermee wilden ze een vloot krijgen die kon concurreren met Groot-Brittannië. Deze wet zorgde voor een sterkere bondgenootschap tussen Frankrijk en Groot-Brittannië. Duitsland zocht meer steun bij andere landen als bondgenoten. Werkwijze:Deel de vraag op in stukjes en beantwoord deze een voor een.Begin met het karakter van de moderne oorlog te benoemen. De kans is groot dat docenten hier een begrip terug willen zien komen.Vervolgens moet je uitleggen wat er verandert in de samenleving. Leg uit waardoor vrouwen een actievere rol moeten krijgen (waar zijn de mannen heen)Ga vervolgens in waarom de nieuwe rol van vrouwen noodzakelijk was (oftewel wat voor taak voerden zij uit)Antwoord:Vanaf de Eerste Wereldoorlog zijn oorlogen totale oorlogen. Dat wil zeggen dat er naast een front ook een thuisfront is. Een thuisfront is van belang vanwege de politieke en morele steun, maar steeds meer door te werken in de oorlogsindustrie, zoals in de wapenfabrieken, waar vooral vrouwen de banen van de mannen hadden overgenomen. Werkwijze:Een handige eerste stap is om de gevolgen voor Europa na WO I na te gaan. Aan de hand daarvan kan je bedenken waarom er meer verzet komt tegen westers imperialisme in het interbelum  Het is een typische vraag voor een bovenbouw toets, want je zult verschillende delen aan informatie aan elkaar moeten koppelen. Hieronder een aantal tips om tot antwoorden te komen. Er zijn meerdere antwoorden mogelijk.Waarom vonden Europeanen dat zij kolonies mochten hebben en hield dit argument na WO I nog stand?Hebben Europese landen nog wel de kracht om imperialistisch te zijn?Welke rol hebben de koloniën gespeeld tijdens WO I?Antwoord:Twee van de volgende argumenten:De koloniënhadden tijdens de oorlog onder minder strak koloniaal bestuur gestaan en door deze grotere vrijheid verlangden ze naar meer.Soldaten werden in WOI ook uit de kolonies gehaald. Er was in de kolonies erg veel ontevredenheid over dat hun mannen/jongens in Europa moesten vechten.Het nationalisme van WOI sloeg tijdens het interbellum over naar de kolonies (o.a. via teruggekeerde soldaten en studenten).De koloniën verloren het vertrouwen in de overheersers nadat bleek dat het zelfbeschikkingsrecht niet voor hen gold. Europeanen hadden eerst de illusie dat zij verheven waren boven de andere volkeren ter wereld en zij hen moesten opvoeden. WO I toont aan dat zij helemaal niet zo verheven waren. Europa was zeer verzwakt. Werkwijze:Het is verstandig om te beginnen met het beschrijven van het doel van Princip (de moordenaar van Frans Ferdinand). Ga vervolgens in op welke gevolgen de moord heeft gehad. Als laatste moet je ingaan om wat er met Oostenrijk-Hongarije gebeurt na de Eerste Wereldoorlog. Koppel dit aan het doel van Princip en dan heb je de vraag sterk beantwoord. Antwoord:Princip was een Servische nationalist die streefde naar onafhankelijkheid van Serviërs in Oostenrijk-Hongarije. Na de Eerste Wereldoorlog viel Oostenrijk-Hongarije uiteen en ontstond Joegoslavië, dus dat doel is zeker bereikt.  Werkwijze:Je hebt hier zelf een keuze. Bedenk van welke twee je de antwoorden het beste/meest volledig kan opschrijven. Ga daar dan voor. Ga niet alle drie de zinnen uitleggen, dat kost te veel tijd en is nergens voor nodig, want de derde wordt toch niet nagekeken Antwoord:A: In juni 1914 werd de kroonprins van Oostenrijk-Hongarije vermoord. Oostenrijk-Hongarije eiste wraak op Servië, omdat de dader vanuit dat land opereerde. Oostenrijk-Hongarije stelde een ultimatum met harde eisen. Servië wees dit af, omdat zij gesteund werden door Rusland. Duitsland beloofde steun aan Oostenrijk-Hongarije, waardoor zij op 28 juli 1914 de oorlog verklaarde aanServië . Zo begon de Eerste Wereldoorlog. B: Veel landen waren bang om door een afwachtende houding militair in het nadeel te zijn. Elk land wilde daarom alvast een sterk leger opbouwen en zo ontstond er een bewapeningswedloop (wat de vrees voor elkaar weer versterkte). C: In Europa waren veel bondgenootschappen gesloten. Door de bondgenootschappen voelden landen zich ‘veilig’ en stelden ze zich agressiever op dan wanneer ze er alleen voor hadden gestaan. Toen de eerste landen elkaar de oorlogen verklaarden, trokken zij hun bondgenoten mee en groeide het conflict uit tot een wereldoorlog. Werkwijze:De vraag is zo opgesteld dat het je in stapjes meeneemt om de poster te analyseren. Bekijk eerst de poster. Er zijn ontzettend veel beeldelementen die je kan gebruiken. Vergeet niet om ook naar de tekst te kijken. Die geven vaak ook ontzettend veel inzicht in de spotprent.Antwoord: Een eerste beeldelement dat opvalt is dat mensen van verschillende sociale klassen langzaamaan transformeren in soldaten. Je ziet bijvoorbeeld een rechter (te herkennen aan de pruik), maar ook een arbeider (met een pickhouweel). Het staat symbool voor dat iedereen, van elke sociale laag, in dienst zou moeten treden.Een tweede beeldelement is de tekst ‘step into your place’. Het geeft duidelijk aan dat mensen worden opgeroepen om het leger in te gaan. De lengte van de rij geeft ook aan dat er ontzettend veel soldaten de kijker voor zijn gegaan en dat jij deel moet gaan uitmaken van het leger. Werkwijze:Zorg voor een logische opbouw in jouw antwoord. Ga eerst in op het eerste gedeelte van de vraag. Als je deze hebt afgerond begin je een nieuwe zin. Zo creëer je overzicht.Lees de bron goed en let goed op wie de bron heeft geschreven. Welke belangen heeft zij bij dit verhaal?Probeer als laatste een kenmerk uit de bron te halen dat typerend is voor de Eerste Wereldoorlog en nadelig werkt voor Duitsland. Antwoord:De Duitsers verliezen de Eerst Wereldoorlog doordat de bewegingsoorlog een loopgravenoorlog werd. Dit werd voor de legers een uitputtingsslag, wat Duitsland uiteindelijk opbrak. Na de versterking van Amerikaanse troepen, zag Duitsland in dat doorvechten zinloos was. De bron is niet betrouwbaar, omdat het geschreven is door de echtgenote van Moltke, dus zij is niet onpartijdig. De kans is ook erg aanwezig dat zij geen reëel beeld heeft gekregen van Helmuth. Ze kon dit niet controleren want zelf was ze niet aan het front. Werkwijze:Het beste wat je kan doen is beginnen met het benoemen van de, door jouw gekozen, beeldelementen. Aan de hand daarvan kan je gaan uitleggen wat de kunstenaar bedoelt met zijn spotprent. Wees zo helder mogelijk in jouw antwoord en probeer de verbanden tussen de beeldelementen en jouw conclusie zo duidelijk mogelijk weer te geven.Antwoord:Het eerste beeldelement dat opvalt is het opgerolde stukje papier waarop ‘’Versailles Treaty’’ staat. Dit is een verwijzing naar het Verdrag van Versailles, oftewel de afspraak waarmee de Eerste Wereldoorlog werd beëindigd. In dit verdrag stonden allerlei strenge regels voor de Duitsers. Zo kregen zij de schuld van de oorlog en moesten zij ontzettend veel geld betalen aan de geallieerden. Dit leidde tot grote onvrede bij de Duitse bevolking. De Duitse bevolking koesterde deze wraakgevoelens wat uiteindelijk leidde tot de opkomst van Hitler zijn partij. Hitler speelde in op deze onvrede, waardoor hij ontzettend veel steun verwierf. De maker van deze spotprent wil waarschijnlijk duidelijk maken dat Hitler uit het verdrag voortkomt. Door de strenge regels in het Verdrag van Versailles kon Hitler met zijn nazipartij opkomen (door de stemmen van een boos volk).

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in