Toets Geschiedenis

Sprekend Verleden 7e ed - Hoofdstuk 7 - De Tweede Wereldoorlog (1939-1945)- Oorzaken, verloop en gevolgen oefentoetsen & antwoorden

7e ed

Deze toets behandeld de volgende onderwerpen:

  • Oorzaken van de Tweede Wereldoorlog

  • De Tweede Wereldoorlog vergeleken met de Eerste

  • Nederland onder Duitse bezetting

  • Gevolgen van de Tweede Wereldoorlog

Sprekend Verleden 7e ed
Toets Geschiedenis
Sprekend Verleden 7e ed
Online maken
Toets afdrukken
Bijeenkomst van Duitsland, Italië, Frankrijk en Groot-Brittannië met als voornaamste doel om oorlog te voorkomen (ging over de Sudetenkwestie)Mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog met de Duitsers hadden samengewerkt. Een onbemand vliegtuigje, geladen met springstof. Moment waarop de bevrijding op 5 september 1944 werd gevierd, terwijl niet heel Nederland was bevrijd. Nationaal-Socialistische Beweging, een Nederlandse fascistische partij. Werkwijze:Je moet hier de gebeurtenissen op een logische volgorde plaatsen. De gebeurtenissen zijn eigenlijk niet te koppelen aan een jaartal. Je zult moeten nadenken over oorzaak-gevolg. Welke stap leidt tot welke vervolgstap? Het is handig om te beginnen met degene waarvan je zeker weet dat ze bij elkaar horen. Of dat je begint met de gebeurtenis die aan het begin of aan het einde hoort. Vaak kan je nog wel punten verdienen als je er één fout hebt. Vandaar dat je moet beginnen met degene die je wel weet. Antwoord:E - B - A - C - F - DE. As Rome-Berlijn (1936)B. Anschluss (1938)A. Hitler-Stalin Pact (1939) C. Slag om Stalingrad (1943)F. Dolle Dinsdag (1944)D. Neurenberg Tribunaal (1946) Werkwijze:Dit is een typische kennisvraag. Je hebt de verschillende punten moeten leren en het idee is dat je deze zo duidelijk mogelijk omschrijft.Kies de twee redenen die jij het beste kan beschrijven. Ook al weet je er meerdere, houd het bij twee. Het is mooi als je een deel van de vragen herhaalt.Voor structuur en overzicht kan je het beste de beide antwoorden nummeren of voorzien van een streepje, zodat het voor de docent duidelijk is dat het twee verschillende antwoorden zijn. Antwoord:Er kunnen meerdere oorzaken gegeven worden.Een eerste oorzaak is dat het Verdrag van Versailles wordt gezien als belangrijkste reden dat de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Frankrijk en Engeland hadden dit verdrag bepaald en Duitsland werd allerlei dingen opgelegd. Een tweede oorzaak is Frankrijk en Engeland lieten Hitler een lange tijd zijn gang gaan. Hitler verwachtte daarom niet dat de oorlog zou beginnen wanneer hij Polen aanviel.Een derde reden is dat Frankrijk en Engeland misschien de Sovjet-Unie niet zo erg hadden moeten wantrouwen. Dan was er wellicht een verdrag mogelijk geweest en had de SU geen verdrag met Hitler gesloten. Toelichting:Onthoud dat je er maar twee hoefde te benoemen. Meer wordt toch niet nagekeken! Werkwijze:Zorg voor overzicht en structuur in je antwoord. Laat duidelijk zien wanneer je aan een tweede reden begint.Het is mooi als je een stukje van de vraag herhaalt.Antwoord:Een eerste reden is dat de nationaalsocialistische propaganda niet aansloeg bij de Nederlandse bevolking.Een tweede reden is dat Nederland een grotere bijdrage moest leveren aan de oorlogsvoering. In juni 1941 viel Duitsland de Sovjet-Unie binnen en vanaf december was Duitsland ook in oorlog met de VS. Vandaar dat er meer druk kwam te liggen op ook de Nederlandse bevolking. Werkwijze:Ga stapsgewijs te werk. De definities zijn al gegeven. Je kunt dan in de rest van jouw antwoord hiernaar verwijzen.Zorg ervoor dat je het verschil tussen beide begrippen goed weergeeft. Ergens in de definitie zit een essentieel verschil waardoor Joodse mensen liever de term Shoah gebruiken. Zorg ervoor dat dit verschil helder naar voren komtWerk gestructureerd, zodat je geen stappen overslaat. Antwoord:De term shoah betekent catastrofe, terwijl de holocaust brandoffer betekent. Bij een offer geeft iets of iemand het leven voor een nobel of hoger doel. Joden vinden dat hiervan geen sprake is tijdens de holocaust. Dat was gewoon een poging tot uitroeiing, vandaar dat zij spreken van de shoah. Werkwijze:Zorg voor structuur in jouw antwoord. Ga bij deze vraag niet helemaal uitleggen waar/hoe/wanneer de atoombommen zijn gegooid. Je moet je inleven in de beweegredenen waarom de Verenigde Staten de bommen hebben gegooid. Bedenk vervolgens welke kritiek daarop kan worden geuit.Argumenten voor:Het zorgde voor de overgave van Japan, waarmee de Tweede Wereldoorlog eindigde.Het ‘’ bespaarden’’ de Amerikanen een hoop levens. Bij een inval van het Japanse grondgebied zouden er, volgens berekeningen, meer Amerikaanse en Japanse soldaten/burgers overlijden dan wanneer de bommen werden gegooid.Ze wisten nog niet zoveel van de langetermijngevolgen die ontstaan na het gooien van een atoombom.Argumenten tegen:De langetermijngevolgen zijn extreem schadelijk voor mens en natuur. Er zijn ontzettend veel burgers omgekomenAmerika had de oorlog uiteindelijk ook gewonnen als zij de bommen niet hadden gegooid.  Werkwijze:Het beste wat je kan doen is beginnen met het benoemen van de, door jouw gekozen, beeldelementen. Aan de hand daarvan kan je gaan uitleggen wat de kunstenaar bedoelt met zijn spotprent. Wees zo helder mogelijk in jouw antwoord en probeer de verbanden tussen de beeldelementen en jouw conclusie zo duidelijk mogelijk weer te geven.Antwoord:Het eerste beeldelement dat opvalt is het opgerolde stukje papier waarop ‘’Versailles Treaty’’ staat. Dit is een verwijzing naar het Verdrag van Versailles, oftewel de afspraak waarmee de Eerste Wereldoorlog werd beëindigd. In dit verdrag stonden allerlei strenge regels voor de Duitsers. Zo kregen zij de schuld van de oorlog en moesten zij ontzettend veel geld betalen aan de geallieerden. Dit leidde tot grote onvrede bij de Duitse bevolking. De Duitse bevolking koesterde deze wraakgevoelens wat uiteindelijk leidde tot de opkomst van Hitler zijn partij. Hitler speelde in op deze onvrede, waardoor hij ontzettend veel steun verwierf. De maker van deze spotprent wil duidelijk maken dat Hitler uit het verdrag komt gekropen. Door de strenge regels in het Verdrag van Versailles kon Hitler met zijn nazipartij opkomen.  Werkwijze:Je lijkt hier een vrije keuze te hebben, maar dat is niet zo.Ook heb je waarschijnlijk (door het leren van de stof) al een mening over deze stelling. Laat deze achterwegeKijk goed naar de bron en verwijs hiernaar in jouw antwoord. Antwoord:De aanval op de Sovjet-Unie was eigenlijk helemaal geen grote fout. Allereerst dacht Hitler, net als Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, dat de Sovjet-Unie een ontzettend zwak leger had. Dit was geen onderbuikgevoel, maar iets wat aantoonbaar was door het optreden van de Sovjet-Unie in de oorlog met Finland. Het idee werd verder ondersteund door de grote overwinningen die Duitsland aan het begin van de inval behaalde. Het is dus moeilijk om te spreken van een grote fout, maar het is vooral een grove onderschatting geweest. Dat zie je in het laatste deel van de bron. Dit kwam doordat de Sovjet-Unie nog enorme reserves aan mankracht en terrein had. Iets wat ook aan het begin van de inval al duidelijk was.  Werkwijze:Als je de vraag goed leest zie je dat je twee dingen moet doen.Lees eenmaal de bron terwijl je de focus legt op het eerste gedeelte van de vraagLees vervolgens de bron nogmaals terwijl je op het tweede deel van de vraag focust.Je maakt het jezelf makkelijker door het formuleren van het antwoord op te delen. Je kan beter op één ding dan twee dingen tegelijk focussen.Houd die structuur ook aan in jouw antwoord. Antwoord:De organisatie waar het over gaat, is naar alle waarschijnlijkheid de NSB. Er wordt in de bron gezegd dat zij willen samenwerken met de bezettende autoriteiten.Deze houding is echter niet representatief voor veel Nederlanders. Het grootste gedeelte van de Nederlanders was bezig met het aanpassen aan omstandigheden. Hierbij gingen zij niet actief het verzet in of gingen zij actief collaboreren met de bezetter.   Werkwijze:Lees de bron goed, maar kijk ook naar de informatie die achter ‘’bron 2’’ staat. In wat voor kamp is Elly en waarom moet ze daar een brief schrijven?Verwijs in je antwoord naar de bron!Antwoord:Elly wordt waarschijnlijk gedwongen om deze brief te schrijven, aangezien ze haar ouders gerust kan stellen. Zo kunnen de gemoederen in kamp Westerbork worden bedaard, waardoor zij wellicht makkelijker ook naar Sobibor worden vervoerd, maar als de mensen in kamp Westerbork echt wisten wat er gebeurde, kon daar ook een grootschalige opstand komen. Het was dus vooral om ervoor te zorgen dat de Joodse gevangenen in het gareel bleven.  Werkwijze:Bekijk eerst de bron. Er zitten een aantal beeldelementen in die je moet herkennen. Zo weet je dat de ketting die gebroken wordt symbool staan voor de Europese landen en kan je hieruit afleiden dat Aziatische volkeren hoopvol uitkeken naar de komst van de Japanners. Antwoord:Bij de poster vallen een aantal dingen op. Allereerst de kettingen met daaraan een aantal letters. De kettingen staan symbool voor de greep die de Europeanen (de D staat bijvoorbeeld voor Dutch en de B voor Britain) hadden op de koloniën. Er werd hoopvol uitgekeken naar de komst van de Japanners. Zij zouden de kettingen doorbreken en Aziatische landen het zelfbeschikkingsrecht geven. Vandaar dat veel Aziatische landen hoopvol uitkeken naar de komst van de Japanners. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in