Toets Nask/Science

Polaris NaSk1 - Hoofdstuk 6 - Verkeer en veiligheid oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

  • Rekenen met versnelling

  • Toepassen van v,t-diagrammen

  • Rekenen met nettokracht

  • Rekenen met bewegingsenergie

  • Rekenen met arbeid en vermogen

  • Veiligheidsvoorzieningen in auto’s

Polaris NaSk1
Toets Nask/Science
Polaris NaSk1
Online maken
Toets afdrukken
Een constante snelheid in een v,t-diagram herken je aan de vlakke, horizontale lijn. Hierbij verandert de waarde van de snelheid, op de y-as, niet.De versnelling van een auto hangt af van:De nettokrachtDe massaIemand kan geen arbeid verrichten als de persoon wel kracht uitoefent op een voorwerp, maar het voorwerp niet in beweging komt.Het boek benoemt vijf veiligheidsvoorzieningen voor een auto:De veiligheidsgordelDe airbagDe kreukelzoneEen hoofdsteunDe kooiconstructie Waar. Een negatieve versnelling van bijvoorbeeld $-5\ m/s^2$ betekent dat de snelheid elke seconde met $5\ m/s$ afneemt.Niet waar. Alles wat snelheid heeft, heeft bewegingsenergie.Niet waar. “W” in de formule $W = F \cdot s$” staat voor de grootheid arbeid. Ook kan de “W” symbool staan voor de eenheid watt.Waar. Gegeven:$m = 2\ g$$F_{netto} = 0,012\ N$ Gevraagd:$a = ?\ m/s^2$ Formule:$F_{netto} = m \cdot a$Berekening:$m = 2 : 1000 = 0,02\ kg$$0,012 = 0,02 \cdot m$: 0,02      : 0,02$0,012 : 0,02 = 6\ m/s^2$Conclusie:De versnelling van de knikker is $6\ m/s^2$.Gegeven:$m = 2\ g$$v = 1,5\ m/s$ Gevraagd:$E_{bew} = ?\ J$ Formule:$E_{bew} = \frac{1}{2} \cdot m \cdot v^2$Berekening:$m = 2 : 1000 = 0,002\ kg$$E_{bew} = \frac{1}{2} \cdot 0,002 \cdot 1,5^2 = 0,00225\ J$Conclusie:De bewegingsenergie van de knikker is 0,00225 J. Als de chauffeur remt, bewegen alle personen in de auto met dezelfde snelheid door. Dit verschijnsel heet traagheid. Dit komt doordat de remmen van de auto een kracht uitoefenen op de auto, maar niet op de passagiers. De auto remt, maar de passagiers blijven dus in beweging. Een autogordel levert de kracht om de beweging van het lichamen te vertragen en de remweg te vergroten.Gegeven:W=5000 JW = 5000\ JW=5000 Jswinterbanden=67,5 ms_{winterbanden} = 67,5\ mswinterbanden​=67,5 mszomerbanden=71,5 ms_{zomerbanden} = 71,5\ mszomerbanden​=71,5 m Gevraagd:remkracht=? Nremkracht = ?\ Nremkracht=? N Formule:W=F⋅sW = F \cdot sW=F⋅sBerekening:Voor de winterbanden geldt:5000=F⋅67,55000 = F \cdot 67,55000=F⋅67,5: 67,5         : 67,55000:67,5=74,07 N5000 : 67,5 = 74,07\ N5000:67,5=74,07 NVoor de zomerbanden geldt:5000=F⋅71,55000 = F \cdot 71,55000=F⋅71,5: 71,5        : 71,55000:71,5=69,93 N5000 : 71,5 = 69,93\ N5000:71,5=69,93 NConclusie:De remkracht bij winterbanden is 74,1N.De remkracht bij zomerbanden is 69,9 N. Je ziet twee soorten bewegingen in de grafiek:Van t = 0 s tot t = 12 s zie je dat er sprake is van een versnelling.Vanaf t = 12 s heeft Luke een constante snelheid: de versnelling is daar $0\ m/s^2$.Gegeven:$t = 12\ s$ Gevraagd:$a = ?\ m/s^2$ Formule:$a = \frac{v_{eind} - v_{begin}}{t}$Berekening:In de grafiek lees je de begin- en eindsnelheid af:$v_{begin} = 0\ m/s$$v_{eind} = 55\ m/s$$a = \frac{55 - 0}{12} = 4,58\ m/s^2$Conclusie:De versnelling van Luke is $4,6\ m/s^2$Gegeven:$s = 33\ m$$F_{rem} = 3700\ N$ Gevraagd:$W = ?\ J$ Formule:$W = F \cdot s$Berekening:$W = 3700 \cdot 33 = 122\ 100\ J$Conclusie:De arbeid die nodig is om Luke tot stilstand te brengen is $12\ 100\ J$. Gegeven:t=5 minutent = 5\ minutent=5 minutenP=1 kWP = 1\ kWP=1 kW Gevraagd:E=? JE = ?\ JE=? J Formule:P=EtP = \frac{E}{t}P=tE​Berekening:Omrekenen van de eenheden, dus:t=5⋅60=300 st = 5 \cdot 60 = 300\ st=5⋅60=300 sP=1⋅1000=1000 WP = 1 \cdot 1000 = 1000\ WP=1⋅1000=1000 W1000=E3001000 = \frac{E}{300}1000=300E​⋅300\cdot 300⋅300  ⋅300\cdot 300⋅3001000⋅300=300 000 J1000 \cdot 300 = 300\ 000\ J1000⋅300=300 000 JConclusie:De motor levert 300 000 J aan energie.Je zou de botsauto veiliger kunnen maken voor gebruik op de kermis door een veiligheidsgordel of een hoofdsteun te plaatsen.Een airbag, kreukelzone en kooiconstructie hebben geen zin bij de botsauto: immers is het doel van de botsauto om te botsen op andere botsauto’s. De functie van de kreukelzone is dat bepaalde delen van de voor- en achterkant van de vrachtwagen kunnen vervormen bij een botsing. Hierdoor neemt de remweg toe.Gegeven:v=40 km/hv = 40\ km/hv=40 km/h Gevraagd:v=? m/sv = ?\ m/sv=? m/s Formule:Van km/h naar m/s is delen door 3,6Berekening:40:3,6=11,11 m/s40 : 3,6 = 11,11\ m/s40:3,6=11,11 m/sConclusie:De snelheid is 11,1 m/s.Gegeven:veind=0 m/sv_{eind} = 0\ m/sveind​=0 m/svbegin=11,11 m/sv_{begin} = 11,11\ m/svbegin​=11,11 m/st=0,15 st = 0,15\ st=0,15 s Gevraagd:a=? m/s2a = ?\ m/s^2a=? m/s2 Formule:a=veind−vbeginta = \frac{v_{eind} - v_{begin}}{t}a=tveind​−vbegin​​Berekening:a=0–11,110,15=−67,41 m/s2a = \frac{0 – 11,11}{0,15} = -67,41\ m/s^2a=0,150–11,11​=−67,41 m/s2Conclusie:De remvertraging van de dummy is −67,4 m/s2-67,4\ m/s^2−67,4 m/s2 Het grind in de noodremstrook zorgt voor veel wrijving. De versnelling wordt steeds kleiner, zodat de snelheid van de vrachtwagen afneemt. De wrijvingskracht zal dus groter worden dan de aandrijfkracht. Uiteindelijk staat de vrachtwagen stil. Gegeven:$F_{aandrijf} = 720\ 000\ N$$F_{rol} = 140\ 000\ N$$F_{lucht} = 280\ 000\ N$ Gevraagd:$F_{netto} = ?\ N$ Formule:De aandrijfkracht zorgt voor een versnelling. De rolwrijving en luchtwrijving remmen de vrachtwagen af.$F_{netto} = F_{aandrijf}\ –\ F_{rol}\ –\ F_{lucht}$Berekening:$F_{netto} = 720\ 000 - 140\ 000 - 280\ 000= 300\ 000 N$Conclusie:De nettokracht op de vrachtwagen is 300 000 N.Gegeven:$m = 40\ 000\ kg$$F_{netto} = 300\ 000\ N$ Gevraagd:$a = ?\ m/s^2$ Formule:$F_{netto} = m \cdot a$Berekening:$300\ 000 = 40\ 000 \cdot a$ : 40 000     : 40 000$300\ 000 : 40\ 000 = 7,5\ m/s^2$Conclusie:De versnelling van de vrachtwagen is $7,5 m/s^2$. Een Sprinter is geschikt om te stoppen op alle tussengelegen stations, omdat:De Sprinter een kleinere massa heeft dan een Intercity. Dat betekent dat een Sprinter sneller kan optrekken en eerder op snelheid kan komen dan een Intercity. Gegeven:$m_{Sprinter} = 110\ ton$$m_{Intercity} = 198,7\ ton$$v = 90\ km/h$Gevraagd:$E_{bew,\ Sprinter} = ?\ J$$E_{bew,\ Intercity} = ?\ J$Formule:$E_{bew} = 0,5 \cdot m \cdot v^2$Berekening:$v = \frac{90}{3,6} = 25\ m/s$Voor de Sprinter geldt:$m_{Sprinter} = 110\ ton = 110\ 000\ kg$$E_{bew,\ Sprinter} = 0,5 \cdot 110\ 000 \cdot 25^2 = 34\ 375\ 000\ J$$E_{bew,\ Sprinter} = \frac{34\ 375\ 000}{1000} = 34\ 375\ kJ$Voor de Intercity geldt:$m_{Intercity} = 198,7\ ton = 198\ 700\ kg$$E_{bew,\ Intercity} = 0,5 \cdot 198\ 700 \cdot 25^2 = 62\ 093\ 750\ J$$E_{bew,\ Intercity} = \frac{62\ 093\ 750}{1000} = 62\ 093,750\ kJ$Conclusie:De bewegingsenergie van de Sprinter is 34 375 kJ.De bewegingsenergie van de Intercity is  62 094 kJ. Gegeven:$v_{eind} = 60,6\ km/h$$v_{begin} = 0\ km/h = 0\ m/s$$t = 39\ s$ Gevraagd:$a = ?\ m/s^2$ Formule:$a = \frac{v_{eind} – v_{begin}}{t}$Berekening:$v_{eind} = 60,6 : 3,6 = 16,83\ m/s$$a = \frac{16,83 – 0}{39} = 0,432\ m/s^2$Conclusie:De versnelling van de lift is $0,432\ m/s^2$.Gegeven:$a = 0,432\ m/s^2$$m = 1600\ kg$ Gevraagd:$F = ? \ N$ Formule:$F = m \cdot a$Berekening:$F = 1600 \cdot 0,432 = 690,5\ N$Conclusie:De nettokracht is 691 N.Gegeven:$F = 691\ N$$s = 382\ m$ Gevraagd:$W = ? \ J$ Formule:$W = F \cdot s$Berekening:$W = 691 \cdot 382 = 263\ 809\ J$Conclusie:De verrichte arbeid is 263 809 J.Gegeven:$E = 290\ 000\ J$.$t = 39\ s$ Gevraagd:$P = ? \ W$ Formule:$P = \frac{E}{t}$Berekening:$P = \frac{290\ 000}{39} = 743\ 589,74\ W$Conclusie:Het geleverde vermogen is 743 590 J. Gegeven:$v_{eind} = 0\ m/s$$v_{1,\ begin} = 80\ km/h$$v_{2,\ begin} = 160\ km/h$$t_1 = 0,4\ s$$t_2 = 0,5\ s$ Gevraagd:Wat is het verschil in remvertraging tussen beide voertuigen? Formule:$a = \frac{v_{eind} - v_{begin}}{t}$Berekening:De remvertraging van voertuig 1 uitrekenen:$v_{1,\ begin} = 80 : 3,6 = 22,22\ m/s$$a = \frac{0 – 22,22}{0,4} = -55,55\ m/s^2$De remvertraging van voertuig 2 uitrekenen:$v_{2,\ begin} = 160 : 3,6 = 44,44\ m/s$$a = \frac{0 – 44,44}{0,5} = -88,89\ m/s^2$Bereken het verschil tussen beide remvertragingen:$88,89 - 55,55 = -33,34\ m/s^2$Conclusie:Het verschil tussen beide remvertragingen is $33,34\ m/s^2$.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in