Toets Geschiedenis

Sprekend Verleden 7e ed - Hoofdstuk 9 - De tijd van de Koude Oorlog oefentoetsen & antwoorden

7e editie

Deze toets behandeld de volgende onderwerpen:

  • De Verenigde Naties

  • Tijdelijk bondgenootschap tussen Oost en West valt na Tweede Wereldoorlog uiteen

  • Spanningen in Europa

  • De VS staan in Azië, Afrika en Midden-Oosten tegenover China en de SU

  • Vreedzame co-existentie door conflicten in gevaar gebracht 1955-1963

  • Spanningen tussen Oost en West nemen af 1963-1991

  • Steeds meer economische samenwerking in Europa

  • Nieuwe Koude en echte oorlog in onze tijd

Sprekend Verleden 7e ed
Toets Geschiedenis
Sprekend Verleden 7e ed
Online maken
Toets afdrukken
Verklaring van Roosevelt en Churchill over hoe ze na de oorlog een betere toekomst van de wereld wilden nastreven.Churchill, Roosevelt en Stalin.Samenkomst van Truman, Stalin en Churchill waarbij er wordt onderhandeld wat te doen als de oorlog voorbij was. Scheidslijn tussen de westerse invloedssfeer en die van de Sovjet-Unie en haar bondgenoten. Duitse Democratische Republiek.Theorie dat als één land in Azië communistisch wordt de andere landen (als dominostenen) zullen volgen/vallen.Door communistisch geleide nationale bevrijdingsfront.Rivaliteit tussen communisme en kapitalisme is nog aanwezig, maar het mag niet tot een oorlog leiden.Afspraken tussen VS en SU over het verminderen van kernwapens.Europese Gemeenschap van Kolen en Staal. Werkwijze:Je moet hier de gebeurtenissen op een logische volgorde plaatsen. De gebeurtenissen zijn eigenlijk niet te koppelen aan een jaartal. Je zult moeten nadenken over oorzaak-gevolg. Welke stap leidt tot welke vervolgstap? Het is handig om te beginnen met degene waarvan je zeker weet dat ze bij elkaar horen. Of dat je begint met de gebeurtenis die aan het begin of aan het einde hoort. Vaak kun je nog wel punten verdienen als je er één fout hebt. Vandaar dat je moet beginnen met degene die je wel weet.Antwoord: B-F-C-A-D-EToelichting: B. De Conferentie van Potsdam verdeelt Duitsland in vier delen.(1945)F. Noord-Vietnam wordt een communistische staat. (1954)C. De Berlijnse muur wordt gebouwd (1961)A. Sovjet-Unie plaatst kernraketten op Cuba.(1962)D. De Sovjet-Unie grijpt hard in tegen hervormingen in Tsjechoslowakije. (1968)E. BRD en DDR worden weer één land: Duitsland. (1990) De internationale vrede en veiligheid handhaven;vriendschappelijke betrekkingen tussen de volken opbouwen;samenwerken bij de oplossing van internationale economische, sociale en humanitaire problemen;als centrum van overleg tussen de volken dienen. Werkwijze:Ga systematisch te werk. Werk eerst duidelijk oost uit en vervolgens pas west. Zorg voor een duidelijke afbakening in je antwoord, zodat je niet een grote lap tekst krijgt.Wees helder en concreet in je formuleringDe Sovjet-Unie wilde, nadat zij een aantal keren aangevallen waren vanuit het westen, een buffer creëren voor eigen veiligheid. Dit deden zij door, vaak met geweld, een communistische partij aan de macht te helpen, zodat die als verdediging tegen westerse agressie kon dienen.De VS wilde voorkomen dat het net van fascisten bevrijde Europa niet in de handen zou vallen van een communistische dictatuur. Het communisme was een bedreiging voor het westerse systeem van een parlementaire democratie en een vrije economie. Werkwijze:Je moet drie dingen doen bij deze vraag. Het eerste gedeelte is een kennisgedeelte waarbij je twee redenen moet benoemen die in je boek staan.Bij het tweede deel moet je iets benoemen waardoor de natiestaat weer opkomt. Er wordt duidelijk gevraagd naar iets uit onze huidige tijd. Beantwoord dit gedeelte door eerst na te denken welke kenmerken een natiestaat ook alweer hebben en denk vervolgens na hoe je dat tegenwoordig terugziet. Zorg voor structuur en overzicht!Antwoord: Argumenten voor zijn:De natiestaat wordt ondermijnd door het regionalisme. De natiestaat wordt van bovenaf ingeperkt door internationale organisaties.Argument tegen:Tegenwoordig komen er veel partijen op die juist de natiestaat (landsbelang) voorop stellen. Dit kun je zien bij de PVV in Nederland, de AfD in Duitsland en de Republikeinen met Trump in de Verenigde Staten. Ja, er kan een kanttekening bij worden geplaatst. Allereerst is er sinds de Russische inval in Oekraïne sprake van een atoomdreiging. Poetin heeft meermaals aangekondigd dat hij niet bang is om atoomwapens in te zetten, mocht het westen zich te veel bemoeien met deze oorlog. Aangezien ook Rusland erbij betrokken is en zij een voormalig land van de Sovjet-Unie aanvallen, kun je spreken van vergelijkingen tussen de Koude Oorlog en nu. Of er sprake is van een doorlopende lijn is lastig, aangezien er wel bijna dertig jaar relatieve ‘’rust’’ is geweest.  Werkwijze:- Dit is een typische tweepuntsvraag in een toets of eindexamen. Het eerste antwoord ligt namelijk voor de hand. Als de landen innig samenwerken, is de kans op oorlog, zoals in de 50 jaar daarvoor tweemaal is voorgevallen, kleiner. - Daarmee lijkt je antwoord volledig, maar je moet ook nog uitleggen waarom juist Kolen en Staal aan elkaar verboden wordt. - Schrik niet als je het antwoord niet meteen weet. Probeer rustig na te denken over welke industrie veel kolen en staal nodig had. Kijk ook nog eens terug naar het eerste deel van je antwoord en dan kun je het aan elkaar koppelen.  Frankrijk had belang bij dit verdrag omdat zij niet in een nieuwe oorlog verzeild wilden raken met Duitsland. Er is juist gekozen om de industrieën van kolen en staal aan elkaar te koppelen, aangezien deze industrieën ontzettend belangrijk zijn bij de oorlogsindustrie. Zodra Duitsland, Frankrijk of een ander lid ineens de industrie begon op te schroeven om bijvoorbeeld het leger uit te breiden, dan hadden de andere lidstaten hier al gauw weet van.  Werkwijze:Bedenk eerst goed wat er besproken wordt bij de Conferentie van Genève. Kies uit deze bepalingen degene die jij het beste kan verwoorden.Ga vervolgens verder met het tweede deel van de vraagKijk goed naar de afbeelding en kies een bronelement waar jij naar gaat verwijzen. Kijk goed naar hoe de soldaat en de Europese leiders zijn afgebeeld, dit kan je een hint geven over de mening van de maker.Antwoord: Een van de bepalingen van de Conferentie van Genève.Vietnam wordt in tweeën opgedeeldBeide delen mogen zich niet aansluiten bij een militair bondgenootschapIn 1956 komen er nationale verkiezingen waarbij het land verenigd wordt.De mening van Jordaan is dat het de onderhandelaars niet gaat om het redden van soldaten, maar om diplomatieke winst. Dit zie je op de spotprent aan het volgende:De dode soldaat op de voorgrondDe onderhandelaars die het schaakspel spelen Werkwijze:Kijk allereerst goed naar de afbeelding. Welke dingen vallen er meteen op? Vaak geeft de tekst je al een tip over welke gebeurtenis het gaat. In dit geval zie je de Sovjet-Unie (vaak afgebeeld als beer en verder te herkennen aan het petje) die de armen om Berlijn heen sluit, waardoor de drie vlaggen moeilijk te bereiken zijn. Ook zit er bloed aan de nagels van de beer, dat geeft aan dat de maker het niet eens is met de Sovjet-actie. Beschrijf stapsgewijs wat je ziet en hoe dat jouw antwoord ondersteund. Gebruik eventueel nummers of streepjes, zodat je geen antwoord delen vergeet.De gebeurtenis die je hier ziet, is de blokkade van Berlijn. Dit kun je zien doordat er allereerst heel grote Berlijn op de spotprent staat. Nu geeft dat nog niet genoeg indicatie, maar de beer symboliseert de Sovjet-Unie. Aangezien de armen van de beer om Berlijn heen zitten, bebloed en wel, plaatst hij een soort van muur om de stad heen. Hierdoor zijn de gebieden bij de Franse, Britse en Amerikaanse vlag moeilijk bereikbaar. Interessant detail is dat er wel over de armen van de beer heen zou kunnen worden gevlogen, iets wat de geallieerden later ook deden.  Werkwijze:Er zijn meerdere elementen te benoemen in deze spotprent. Toch is het verstandig om drie elementen te kiezen die met elkaar in verband staan. Kies bijvoorbeeld de Presidenten, het armpje drukken en de bommen. Of kies het armpje drukken, de vinger boven de knop en de bommen waar zij op zitten. Zorg ervoor dat je in ieder geval drie duidelijk verschillende beeldelementen benoemtGeef je antwoord structuur door eerst de punten te benoemen en deze vervolgens in een keer uit te leggenMogelijke beeldelementen zijn:De presidentenHet armpje drukkenDe vinger boven de knopDe atoomwapens waar zij op zittenAls je naar de bron kijkt dan zie je de president van de Verenigde Staten en de leider van de Sovjet-Unie. Zij zijn aan het armpje drukken waarbij zij elkaar in evenwicht houden. De vinger zweeft boven de knop. Als zij dreigen te verliezen dan drukken zij de knop in om de ander te vernietigen. Het probleem is echter dat zodra zij de knop indrukken de ander ook de knop gaat indrukken, wat leidt tot wederzijdse vernietiging. Dit symboliseert de Koude Oorlog ontzettend goed. Het is een tijd van spanning waarbij men voorzichtig met elkaar omgaat, aangezien het anders leidt tot de vernietiging van beide landen/ de wereld. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in