Toets Geschiedenis

Feniks 3e ed/LRN-line - Hoofdstuk 1 - Nederland in de negentiende eeuw oefentoetsen & antwoorden

LRN-line

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

  • Nederland onder koning Willem I

  • Nederland als koloniale mogendheid

  • Economische ontwikkelingen

  • Sociale verhoudingen

Feniks 3e ed/LRN-line
Toets Geschiedenis
Feniks 3e ed/LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
MachtsevenwichtGouverneur-generaalParlementLeertip!Achterin het hoofdstuk staan alle begrippen. Maak van de begrippen, bijvoorbeeld flitskaarten om ze te oefenen. Uitwerking:Werkwijze:Als je het lastig vindt om een chronologische vraag te maken. Probeer dan de eerste en laatste gebeurtenis alvast te noteren. Zo heb je dan maar een drietal gebeurtenissen te verdelen tussen de eerste en laatste. Dit geeft wat meer overzicht.De juiste volgorde is: E - C - B - A - DToelichting:E. Vorming van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1815)C. Java-oorlog (1825-1830)B.Invoering Cultuurstelsel (1830)A. Invoering Agrarische Wet. (1870)D. Kinderwetje van Van Houten (1874)Leertip! Achterin het hoofdstuk staan veel belangrijke gebeurtenissen op volgorde van tijd. Neem dit goed door! De overwinnaars van Napoleon streefden een machtsevenwicht na omdat zij wilden voorkomen dat Frankrijk in de toekomst nieuwe veroveringsoorlogen zou starten.Het machtsevenwicht moest vormgegeven worden door landen rondom Frankrijk te hebben die een eventuele toekomstige aanval van Frankrijk kunnen afslaan.Spanje, Pruisen, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Antwoord C. Willem I, de koning. De Zuidelijke Nederlanden hadden kritiek op de taalpolitiek van Willem I omdat Willem I de Nederlandse taal meer op de voorgrond wilde schuiven ten koste van het Frans. De Java-oorlog had meer impact op de Javanen omdat er onder de Javanen veel meer slachtoffers waren. Aan de Javaanse kant waren 200.000 slachtoffers en aan de Nederlandse kant 15.000 slachtoffers. Het cultuurstelsel was een systeem waarbij de Nederlandse overheid boeren verplichtte 1/5 van hun land te gebruiken voor het verbouwen van exportgewassen zoals suiker en koffie. Nederlands-Indië werd een kolonie die vooral moest zorgen voor winst voor het moederland. De hoogste bestuurder in de kolonie, de gouverneur-generaal, hield toezicht op de uitvoering van het systeem. Hij werkte daarbij samen met de inlandse edelen en dorpshoofden, die ervoor moesten zorgen dat de boeren hun verplichte producten leverden. De opbrengst van de gewassen werd via de Nederlandsche Handelsmaatschappij (NHM) naar Nederland vervoerd, waar het met winst werd verkocht op de wereldmarkt. Deze export leverde Nederland veel geld op.Het misbruik maken van inlandse boerenParticulieren ondernemen mochten niet handelen met Indië De Nederlandse landbouw veranderde vanaf 1850 omdat het basisvoedsel in Europa goedkoper werd. Daardoor hadden Europeanen meer geld te besteden aan luxere producten. De boeren speelden in op deze vraag, door zich meer op de export te richten. De Nederlandse boeren verdienden geld aan de veranderingen in de landbouw rond 1850 door meer luxe producten te produceren, zoals kaas en fruit. De boeren exporteren dit naar andere Europese landen en de boeren verdienden hier geld aan. Soms meerdere gezinnen in één huis, kleine woningen en verkrotte woningen.Twee van de volgende voorbeelden: soms geen werk en dus geen inkomen, lange werkdagen, lage lonen en een onveilige werkomgeving. Dit zijn troepen uit België tijdens de Belgische Opstand. Je ziet namelijk een Belgische vlag op de bron. Bron 2 past goed bij het verzorgen van onderwijs. De Ethische politiek stond onder andere in het teken van het zorgen voor onderwijs. Op de bron zie je Indonesiërs op een school die gesticht is in de tijd van de Ethische Politiek. Het begrip transitohandel betekent dat de aangevoerde goederen meteen worden doorgevoerd. Het begrip past goed bij Nederland omdat de Nederlandse havens gebruikt werden als doorgeefluik tussen Engeland en West-Duitsland. Op de bron zie je dat Nederland tussen West-Duitsland en Engeland ligt. Uit de beschrijving van de (te kleine) woning in de bron blijkt de grote woningnood in de steden, die is ontstaan door de trek naar de steden van grote aantallen arbeiders (die werd veroorzaakt door de Industriële Revolutie). De slechte/ongezonde huisvesting zoals in de bron beschreven leidde tot discussies over de noodzaak tot verbetering van de levensomstandigheden van arbeiders (de discussies over de sociale kwestie). 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in