Toets Nederlands

Talent MAX deel A + B - Hoofdstuk Onderdeel Lezen deel B - 4.3 en 5.3 oefentoetsen & antwoorden

MAX

Onderwerpen: verschil commerciële en ideële reclame, functie van beeld en opmaak in reclames, column, samenvattingsvragen bij eindexamen, meerkeuzevragen, teksten samenvatten. 

Talent MAX deel A + B
Toets Nederlands
Talent MAX deel A + B
Online maken
Toets afdrukken
Let op: hieronder staat een voorbeelduitwerking. Mocht je aan jouw antwoord twijfelen, vraag dan je docent om advies en/of hulp. Commerciële reclame is bedoeld om een product of dienst te verkopen. Het doel is om geld te verdienen door mensen te overtuigen iets te kopen. Een voorbeeld is een reclame voor sportschoenen, waarin bekende sporters worden ingezet om het product aantrekkelijk te maken. De boodschap wordt vaak overgebracht met positieve emoties, mooie beelden en slogans.Ideële reclame is niet gericht op winst, maar wil gedrag of opvattingen veranderen. Het doel is mensen bewust maken of aanzetten tot ander gedrag. Een voorbeeld is een campagne tegen pesten op school. Deze reclame gebruikt vaak emotionele beelden of schokkende situaties om de kijker te laten nadenken over zijn of haar gedrag.Het belangrijkste verschil is dus het doel: commerciële reclame wil verkopen, ideële reclame wil overtuigen of beïnvloeden zonder winstdoel. Let op: hieronder staat een voorbeelduitwerking. Mocht je aan jouw antwoord twijfelen, vraag dan je docent om advies en/of hulp. Beeld en opmaak zijn belangrijk omdat ze een tekst aantrekkelijk en duidelijk maken. Door bijvoorbeeld kopjes, kleuren of afbeeldingen te gebruiken, kun je als schrijver de aandacht trekken en de informatie overzichtelijk presenteren. Ook kunnen beelden emoties oproepen of de boodschap krachtiger maken, vooral als de tekst een mening wil overbrengen.Een goed voorbeeld is een reclamefolder. Daarin wordt veel gebruikgemaakt van felle kleuren, grote prijzen en aantrekkelijke foto’s van producten. Die opmaak zorgt ervoor dat je snel ziet wat in de aanbieding is en waar je op moet letten. Zo helpt de vormgeving mee om de lezer te overtuigen om iets te kopen. Let op: hieronder staat een voorbeelduitwerking. Mocht je aan jouw antwoord twijfelen, vraag dan je docent om advies en/of hulp. Columnisten gebruiken vaak humor of overdrijving om hun boodschap op een opvallende en luchtige manier te brengen. Dat zorgt ervoor dat de lezer sneller geboeid is en soms ook moet lachen, terwijl er toch een serieuze boodschap onder zit. Een onderwerp waarbij dit goed werkt, is de obsessie met fitness en gezond eten. Door dit overdreven te beschrijven, wordt duidelijk hoe ver mensen soms gaan, zonder dat het te belerend wordt. Het juiste antwoord is antwoord B.  Deze reclame is een ideële reclame. Het doel is om jongeren bewust te maken van de gevolgen van pesten.  Deze reclame is een commerciële reclame. Het doel is om mensen over te halen internet van KPN te nemen. Deze reclame is een ideële reclame. Het doel is om mensen zover te krijgen dat ze een petitie tekenen voor het stoppen van diepzeemijnbouw. Deze reclame is een ideële reclame. Het doel is om mensen over te halen om afval in de container te doen in plaats van op straat. Antwoord BAntwoord CAntwoord AAntwoord D wegstreepstrategie.onnodigantwoorden afgaankeuzemogelijkheden Let op: hieronder staat een voorbeelduitwerking. Mocht je aan jouw antwoord twijfelen, vraag dan je docent om advies en/of hulp. Deze opdracht hoort bij Opdrachten waarin je samenvattingen beoordeelt.Je moet goed letten op de strekking en inhoud van de tekst om te bepalen welke uitspraken thuishoren in een beknopte samenvatting. Je beoordeelt dus of een zin essentiële informatie bevat of juist een detail of mening is. Soms moet je uitspraken wegstrepen of juist selecteren op relevantie. 213 Let op: hieronder staat een voorbeelduitwerking. Mocht je aan jouw antwoord twijfelen, vraag dan je docent om advies en/of hulp. Het gaat hier om een ideële reclame, want het doel is om mensen te overtuigen om iets te doen voor een maatschappelijk probleem (kinderarmoede), niet om winst te maken.Beeld: De foto van het verdrietige kind roept emotie op en trekt de aandacht. Het beeld maakt de boodschap concreet en invoelbaar.Opmaak: De tekst is in hoofdletters en waarschijnlijk groot of vetgedrukt. Dat maakt de oproep krachtiger en dringender. Ook het gebruik van het woord "NU" zorgt voor urgentie. Let op: hieronder staat een voorbeelduitwerking. Mocht je aan jouw antwoord twijfelen, vraag dan je docent om advies en/ of hulp. De hoofdgedachte van de tekst is dat fatbikes steeds populairder worden, vooral onder jongeren, maar dat deze populariteit ook leidt tot zorgen over veiligheid, illegaal gebruik en milieubelasting. VoordelenNadelenStoer uiterlijk en populair imagoVaak te hard rijden en verkeersgevaarElektrisch: minder inspanning nodigIllegale modellen die te snel gaanJongeren fietsen liever dan met de autoMilieubelastend door productie en gewichtHandig voor lange afstandenMogelijke problemen met verzekering bij schadeFatbikes zijn volgens sommige mensen milieubelastend omdat de productie van elektrische onderdelen en batterijen veel energie en grondstoffen kost. Daarnaast zijn fatbikes zwaarder dan gewone fietsen, wat extra slijtage veroorzaakt aan wegen en fietspaden. Daardoor hebben ze een grotere impact op het milieu dan gewone fietsen.antwoord C.antwoord A.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in