Toets Wiskunde

Getal en Ruimte 10e ed deel 2 - Hoofdstuk 9 - oefentoetsen & antwoorden

10e editie
Getal en Ruimte 10e ed deel 2
Toets Wiskunde
Getal en Ruimte 10e ed deel 2
Online maken
Toets afdrukken
a) De lengte van de assen bepaal je op basis van het bepaalde minimum en maximum, welke bij de formule horen en deze uitersten moeten minstens in het assenstelsel passen. Maak in ieder geval de assen niet langer dan 10 cm, is het advies.b) De scheurlijn gebruik je om aan te geven dat de asindeling niet bij 0 begint.c) Het bijzondere aan de grafiek van de formule y = x is dat bij elk roosterpunt op de grafiek de x- en de y-coördinaat hetzelfde getal is. De grafiek gaat namelijk bijvoorbeeld door de punten (3,3) , (12,12) enz.d) Het bijzondere aan de grafiek bij de formule x = -8 is dat grafiek verticaal van boven naar beneden loopt of andersom en op de as van x = -8. Dus elk roosterpunt op die grafiek heeft als eigenschap dat de x-coördinaat het getal -8 als waarde heeft. Dus als voorbeeld (-8,4) , (-8,12) enz.e) De formules moeten dezelfde variabelen hebben want dan kan je ze bij elkaar optellen of van elkaar afhalen.f) Om een vergelijking van formules te kunnen oplossen kun je gebruik maken van de balansmethode, inklemmethode, of met grafieken. Ook met tabellen kun je in principe een vergelijking oplossen mits de inhoud in de tabellen de juist bruikbare informatie geeft. a) Bij de formule y = x + 1 wordt de variabele X geplaatst op de horizontale as en de variabele Y op de verticale as. In dit assenstelsel zijn deze twee omgewisseld en dat is dus niet juist. b) In het gebruikte assenstelsel ontbreekt de noodzakelijke scheurlijn want er is geen sprake van regelmaat. De eerste cm loopt van 0 tot 27 en de daarop volgende steeds 1 cm hoger. Het moet staan zoals hieronder is weergegeven.   Het is niet verplicht om een tabel als hulpmiddel te gebruiken bij de voorbereiding op het tekenen van de grafiek. Maar het is wel handig en maakt het wat makkelijker voor o.a. het bepalen van het maximum en het minimum. Verder kan je volstaan met slechts twee roosterpunten via de tabel omdat je weet dat de grafiek een rechte lijn wordt en je hebt minimaal twee punten nodig om de lijn erdoor heen te tekenen.   f: y = x g: y = -2 h: x = 3   De somformule luidt dus nu prijs in € = 7,5 + 9s b) Het nut van het maken van een somgrafiek voor het stel is het volgende: Jolene en Mark kunnen samen zien wat ze in totaal kwijt zijn per training, namelijk € 9,- per keer samen trainen. Ze zien ook wat de vaste kosten per maand zijn, namelijk € 7,50   Extra is de controle, die je kan uitvoeren om te checken of je gevonden oplossing daadwerkelijk klopt. Vul de uitkomst in zowel het linkerdeel als het rechterdeel en als beide uitkomsten gelijk zijn dan is de gevonden oplossing echt correct. Doe dit als je nog tijd over hebt. b) De oplossing x = 4 c) De oplossing a = -3 d) De oplossing q = 13   Nog even extra als tip: werk steeds, het oplossen van de vergelijking met de balansmethode, op dezelfde manier onder elkaar uit. Stap voor stap met het stappenschema. En voer, als het mogelijk is en voor je zelfvertrouwen, de controle  uit voor je gevonden oplossing. Het is namelijk altijd mogelijk dat je tussen de stappen door een foutieve berekening doorzet en met die controle kan je de mogelijk gemaakte fout sneller herkennen. In het boek wordt hier niet over gesproken en ook niet behandeld terwijl het toch best een goed middel kan zijn, is de ervaring.     Schrijf nu ook de oplossing nog eens APART, buiten de tabel om, op. De oplossing is q ≈ 6,4 want het gevonden antwoord is afgerond op één decimaal.     c)  De informatie die je uit de verschilgrafiek 3mA - 3mC in het algemeen kan halen is dat bij klas 3mA er meer leerlingen uit de klas verwijderd zijn in de maand als de uitkomst hoger is dan 0. Is de uitkomst lager dan 0 dan zijn er bij klas 3mA minder leerlingen dan in 3mC eruit gestuurd.  En dan volgt logisch het antwoord op de vraag dat als de uitkomst 0 is bij de verschilgrafiek 3mA - 3mC dat dit betekent dat er evenveel leerlingen in die maand zijn weggestuurd.   Bij 4 minuten staat het water in beide vazen A en B even hoog. b)  Bij vaas A hoort het rechterdeel 12 + 0,5t van de vergelijking waaruit je kan aflezen dat het water op 12 cm hoogte begint en 0,5 cm per minuut stijgt. Bij vaas B hoort het linkerdeel 8 + 1,5t van de vergelijking waaruit je kan aflezen dat het water op 8 cm hoogte begint en 1,5 cm per minuut stijgt. Dus bij vaas A stijgt het water minder snel! c)  Vaas A is volgens de info 20 cm hoog, is gevuld tot 12 cm hoogte en waarin het water stijgt met 0,5 cm per minuut. Dus 20 -12 = 8 cm $\frac{8}{0,5}$ = 16 minuten tot deze vaas volledig gevuld is. Vaas B is volgens de info 26 cm hoog, is gevuld tot 8 cm hoogte en waarin het water stijgt met 1,5 cm per minuut. Dus 26 - 8 = 18 cm $\frac{18}{1,5}$ = 12 minuten tot deze vaas volledig gevuld is. conclusie: Vaas B is sneller gevuld.     Schrijf nu ook de oplossing nog eens APART, buiten de tabel om, op. De oplossing is a ≈ 61,5 want het gevonden antwoord is afgerond op één decimaal. De discus komt op 61,5 meter afstand van Erik op de grond.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in