Toets Nederlands

Nieuw Nederlands 6e ed - Hoofdstuk 3 - Smaak oefentoetsen & antwoorden

6e ed

Deze toets behandelt de volgende onderwerpen: verwijswoorden, wederkerend en wederkerig voornaamwoord, spelling van getallen, werkwoorden verleden tijd, metonymie, argumentatie nevenschikkend en onderschikkend.

Nieuw Nederlands 6e ed
Toets Nederlands
Nieuw Nederlands 6e ed
Online maken
Toets afdrukken
Juist. Zie onderstaand voorbeeld waarbij we ‘haar zusje’ hebben toegevoegd aan de zin om het duidelijk te maken. Bij het vermenigvuldigen vergiste Jojanneke haar zusje vaak. Hoe kan Jojanneke haar zusje vergissen bij het vermenigvuldigen? Dit is grammaticaal niet juist. Je kunt hier geen ander persoon invullen. a) Ik heb mijn pen graag in mijn zak. Ik = pers. Vnw. (Persoonlijke voornaamwoorden noemen (meestal) personen zonder ze bij naam te noemen. Ze staan ook weleens in plaats van een dier of ding in de zin.) Mijn = bez. Vnw. (de pen is mijn bezit) Mijn = bez. Vnw. (de zak is mijn bezit) b) Wij schudden elkaar de hand Wij = pers.vnw. (Persoonlijke voornaamwoorden noemen (meestal) personen zonder ze bij naam te noemen. Ze staan ook weleens in plaats van een dier of ding in de zin.) Elkaar = wedig. Vnw. (Het wederkerig voornaamwoord is elkaar en vormen van elkaar zoals: mekaar en elkander. Wederkerige vnw. verwijzen naar meer personen.) c) Zij heeft zich erg vergist in hem. Zij = pers.vnw. (Persoonlijke voornaamwoorden noemen (meestal) personen zonder ze bij naam te noemen. Ze staan ook weleens in plaats van een dier of ding in de zin.) Zich = wed.vnw. (Het wederkerend voornaamwoord komt alleen voor in combinatie met een wederkerend werkwoord. Voorbeelden van wederkerende werkwoorden: zich schamen, zich ergeren, zich vergissen.) Hem = pers. Vnw. (Persoonlijke voornaamwoorden noemen (meestal) personen zonder ze bij naam te noemen. Ze staan ook weleens in plaats van een dier of ding in de zin.)   a) Het overleg b) Dit gereedschap c) De behandeling van het slachtoffer d) Dit cadeau krijgen e) De gemeente a) Is dit het lokaal waar we de toets moeten maken? b) De klant met wie ik had afgesproken, kwam later. c) Het bedrijf waar we eerder zaken mee deden, is nu failliet verklaard. d) Kun jij de persoon aanwijzen aan wie ik dit cadeau mag overhandigen? e) Het fototoestel waarmee ik de modellen zou fotograferen, kostte een fortuin. f) We verwijderen asbest uit het gebouw waar we nu staan. g) Is de regisseur op wie we al een uur staan te wachten, ons misschien vergeten? h) De uitbreiding waarover een tijdje terug sprake van was, gaat niet door. i) Is dit alle ruimte waarover jullie beschikken? j) De accountant met wie je je financiën bespreekt, belde zojuist.   a) Wie = betr. vnw. m.i.a. Uitleg: Je kunt het vervangen door 'Degene die'. b) Wat = betr. vnw. Uitleg: 'wat' verwijst naar de hele voorgaande zin c) Wat = onb. vnw. Uitleg: Je kunt 'wat' vervangen door 'iets'.    Die = aanw. vnw.    Die = betr. vnw. Uitleg: 'die' staat achter het zelfstandig naamwoord waarnaar het verwijst.   stelling waar niet waar voor de tientallen tot honderd gebruik je cijfers   x voor hele getallen van één tot twintig gebruik je letters x   voor maten en bedragen gebruik je getallen x   voor data en tijdstippen gebruik je letters   x voor tijdsduur gebruik je letters x       a) Op 14 augustus 1992 stond It’s my Life van Dr. Alban al zes weken op nummer één in de Top 40. b) Van de 26 topatleten verschenen er 21 aan de start en maar 12 wisten er te finishen bij een temperatuur van 42°C. a) 20% b) tweeënhalf c) drie vijfde van de scholieren d) Het duurt in totaal vier uur. e) twintigduizend f) We verzamelen om 15.00u stipt.   a) Downloadden (Ik-vorm + den, want 2e persoon meervoud, verleden tijd en de d zit niet in ‘t Kofschip) b) Flirtte (Ik-vorm + te, want 3e persoon enkelvoud, verleden tijd en t zit in ‘t Kofschip) c) Subsidieerde  (Ik-vorm + de, want 3e persoon enkelvoud, verleden tijd en de r zit niet in ‘t Kofschip) d) Kleedde (Ik-vorm + de, want 2e persoon enkelvoud, verleden tijd en de d zit niet in ‘t Kofschip) e) Koos (Sterk werkwoord, dus verandert van klank.) f) Ontkrachtten (Ik-vorm + ten, want 2e persoon meervoud, verleden tijd en de t zit in ‘t Kofschip) g) Startten (Ik-vorm + ten, want 3e persoon meervoud, verleden tijd en de t zit in ‘t Kofschip. h) Geloofde (Ik-vorm + de, want 2e persoon enkelvoud, verleden tijd en de v zit niet in ‘t Kofschip.  i) Brandde (Ik-vorm + de, want 3e persoon enkelvoud, verleden tijd en de d zit niet in ‘t Kofschip. j) Surfte (Ik-vorm + te, want 2e persoon enkelvoud, verleden tijd en de f zit in ‘t Kofschip.  Je benoemt het geheel in plaats van een deel. Het hele land wordt hier genoemd, maar het gaat om een groepje Belgen en Nederlanders, niet de gehele bevolking. We geven hieronder een voorbeeld  van een mogelijk antwoord. Er zijn verschillende zinnen mogelijk. Controleer of je de juiste betekenis van het woord in je zin hebt opgenomen.Wanneer komt die babyface van je weer een keer langs? Hierin wordt met babyface een persoon bedoeld die een jong uitziend gezicht heeft.   Argument 1: Het is namelijk gezond om buiten te zijn.Argument 2: ..want het regent en het is koud. Argument 3: ..omdat ze eigenlijk zin heeft in een loempia van de kraam verderop. Argument 4: Er zitten weinig groenten in en ze zijn hartstikke vet.   a) De schrijver wil de irritatie duidelijk maken en kiest daarom voor een negatieve toon. OOk kiest de schrijver hiervoor om de lezers te overtuigen bepaalde dingen niet meer te doen in de sportschool. b) Alinea 2 t/m 6 c) Want   d) Bij het signaalwoord ‘ook’ hoort een opsomming als tekstverband. e) Stop met irritant gedrag in de sportschool f) Sociaal doen in de sportschool Er te mooi uitzien in de sportschool Selfies maken in de spiegel Onnatuurlijke geluiden maken Spullen niet opruimen g) Irritatie Argument Nevenschikkend Onderschikkend irritatie 1 hoofdargument: Ik kom om te werken aan een fit lichaam hoofdargument: om mijn hoofd leeg te maken hoofdargument: en om de beste versie van mijzelf te worden. x   irritatie 2 hoofdargument: De sportschool is géén modeshow en er ligt géén rode loper. subargument: Hun outfits afgestemd op elkaar. subargument: Daarnaast zitten hun haren alsof ze net van de kapper komen. subargument: En geen zweetdruppel te bekennen      sub-subargument: want hun make-up zou zomaar kunnen uitlopen.   x irritatie 3 hoofdargument: Ze hebben nog geen dumbbell, gewichtsschijf of battle rope aangeraakt. subargument:  Ik sta mezelf suf te deadliften   x irritatie 4 hoofdargument: Zo onnodig x   irritatie 5 hoofdargument: Dat hebben we vroeger allemaal geleerd. hoofdargument: Als je naar de gym komt om groot te worden, moet je ook groot genoeg zijn om je rotzooi bij je te houden. x  

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in