Toets Geschiedenis

Sprekend Verleden 6e ed - Hoofdstuk 1 - Een nieuwe tijd begint oefentoetsen & antwoorden

6e editie
Sprekend Verleden 6e ed
Toets Geschiedenis
Sprekend Verleden 6e ed
Online maken
Toets afdrukken
  • a. Periode waarin nieuwe belangstelling voor de Grieks-Romeinse cultuur ontstond. Begon na de middeleeuwen.
  • b. Handelspost in de niet-westerse wereld. 
  • c. Handel tussen de werelddelen.
  • d. Aanhangers van het protestantisme.
  • e. De kerk van Engeland, met de koning(in) aan het hoofd.
  • f. Acties van de katholieke kerk om de Hervorming ongedaan te maken.
  • g. Verdeling van de macht. De geestelijken houden zich niet bezig met bestuur, de staat en regering houden zich niet bezig met het beleid van de kerk.
  • h. Volksvertegenwoordiging. In het parlement zitten door de bevolking gekozen vertegenwoordigers. 
 


  1. Humanisme (1)

  2.  Inheemsen (2)

  3. Reformatie (3)

  4. Absolutisme (4)

  5. Bourgeoisie (4)

  • De juiste combinaties:
  • 1 V
  • 2 IV
  • 3 II
  • 4 III
  • 5 I
  • 6 VI
 
  • a. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
    • Erasmus was een Nederlandse humanist en
    • bekend van zijn boek: De lof der zotheid.
  • b. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
    • Vasco da Gama was een Portugese ontdekkingsreiziger en
    • voer als eerste een zeeroute van Portugal naar India.
  • c. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
    • Christoffel Columbus was een Italiaanse ontdekkingsreiziger en
    • wilde via de westelijke route naar Indië varen, maar ontdekte toen een nieuw werelddeel: Amerika.
  • d. Een goed antwoord bevat de volgend elementen:
    • Maarten Luther was een Duitse monnik en
    • kwam in opstand tegen de misstanden in de katholieke kerk en
    • startte daarmee de Reformatie.
  • e. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
    • Johannes Calvijn was een Franse hervormer en
    • verantwoordelijk samen met Luther voor de Reformatie.
  • f. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
    • Lodewijk XIV was een Franse vorst en
    • bestuurde zijn rijk op een absolute manier: hij had alle macht in handen.
  • De juiste volgorde is: 1-6-5-2-3-4

  • 1. Columbus vaart met de schepen de Nina, de Pinta en de Santa Maria richting Indië, maar stuit op een nog niet ontdekt continent: Amerika.
  • 6. Vasco da Gama bereikt India met zijn schepen.
  • 5. Erasmus schrijft zijn bekendste boek: de Lof der Zotheid.
  • 2. Maarten Luther spijkert zijn 95 stellingen op de kerkdeur in Wittenberg.
  • 3. Lodewijk XIV voerde een absoluut bestuur over Frankrijk.
  • 4. De Nederlandse stadhouder Willem III wordt de Koning van Engeland.
  • In de renaissance wordt de Grieks-Romeinse tijd ‘opnieuw geboren’.
  • Gedurende de middeleeuwen was de kennis en interesse in de oudheid verdwenen. In de renaissance komt deze weer terug. 
  • Gedurende de 16e eeuw waren er veel Europese landen die op weg gingen om landen te ontdekken en gebied te veroveren.
  • Ondanks dat de inheemse bevolking dit niet wilde, hadden ze geen keuze. De militaire kracht van de Europeanen was veel groter dan die van de inheems bevolking.
  • De Europeanen namen allerlei Europese ziektes mee.
  • De reden dat de inheemse bevolking hier wel ziek van werd, in tegenstelling tot de Europeanen, is dat dit voor de inheemse bevolking ‘nieuwe’ ziektes waren. 
  • Hun immuunsysteem kende deze virussen nog niet, waardoor er grote groepen van de inheemse bevolking overleden.
  • Luther levert kritiek de katholieke kerk omdat hij vond dat ze te ver afgedwaald waren in het geloof. Ze deden allerlei dingen die niet in de Bijbel stonden, zoals: (twee van de volgende voorbeelden)
    • Het verkopen van aflaatbrieven. Deze tickets naar de hemel waren volgens Luther niet goed omdat enkel God kan bepalen of je naar de hemel gaat.
    • Het niet naleven van het celibaat. Geestelijken hadden vaak vrouwen en kinderen, iets dat niet kon volgens Luther.
    • De rijkdom en luxe van de kerk en de geestelijken. Zij moesten zich juist vroom opstellen en niet bezig zijn met zelfverrijking.
  • De katholieke kerk is het niet eens met de kritiek van Luther en Calvijn.
  • Zij geven hen, ondanks de contra-reformatie, dus ook geen gelijk. 
  • Omdat de kerk dus niet wil hervormen en Luther en Calvijn niet meer akkoord konden gaan met de gang van zaken in de katholieke kerk, ontstond er een nieuwe stroming: het protestantisme. Door het ontstaan van het protestantisme splitste de christelijke kerk in Europa in het katholicisme en het protestantisme.
  • Bij het absolutisme heeft de vorst in zijn eentje alle macht en hoeft hij deze met niemand te delen.
  • Het parlement, de volksvertegenwoordiging, heeft in een absoluut vorstendom dus nauwelijks invloed. De vorst is immers niet verplicht om de adviezen/voorstellen van het parlement te volgen.
  • Het plan van Columbus was om via de westelijke route naar Indië te varen. Hij was er namelijk van overtuigd dat de wereld rond was.
  • Hij hield nauwkeurig een dagboek bij omdat hij ook voor volgende reizen de route wilde noteren. Op deze manier konden meerdere schepen en zeevaarders de route ‘terugvinden’.
 
  • De tekenaar staat aan Spaanse kant, omdat: (2 elementen)
    • De Spanjaarden groter en sterker zijn afgebeeld op het schilderij. Dit toont de Spaanse macht. (rechts op het schilderij)
    • De Azteken terugdeinsden voor de Spanjaarden. (links onder op het schilderij)
    • De Spanjaarden een centralere rol innemen op het schilderij. Je oogt valt sneller op hen, iets dat de tekenaar bewust heeft gedaan. 
 
  • Bij de contra-reformatie bestreed de katholieke kerk de ketterijen die er waren in Europa.
  • Het protestantisme werd ook onder ketterijen gezien.
  • De manier om de ketterijen te bestrijden was door deze ketters op de brandstapel te gooien. Op deze manier wilde men de mensen angst aanjagen en terugbrengen naar het katholicisme. 

  • Daarom pas het bij de contrareformatie. Anneken, een protestant, werd dus verbrand om het protestantisme te bestrijden. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in