Toets Nederlands

Talent MAX 3.1 deel A+B - Hoofdstuk 3 - Weer geleerd oefentoetsen & antwoorden

MAX

Deze toets behandelt de volgende onderwerpen: Feiten meningen argumenten & tekstverband oorzaak-gevolg, meewerkend voorwerp & bedrijvende vorm/lijdende vorm, voltooid deelwoord, tegenwoordig deelwoord & hoofdletters, argumenten.

Talent MAX 3.1 deel A+B
Toets Nederlands
Talent MAX 3.1 deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
  • Aan wie / voor wie + gezegde + onderwerp + (lijdend voorwerp)?
  • a) Keti nam een fles wijn mee voor Fass.
    • Pv = nam mee (maak een vraagzin en je ziet dat dit woord vooraan staat en dus de pv is. Het woord ‘’mee’’ hoort erbij, want het ww. is meenemen)
    • Wg = nam mee (alle werkwoorden uit de zin) 
    • Ow = Keti (Stel de vraag wie/wat + pv) Antwoord = Keti, dus is Keti het ow)
    • Lv = een fles wijn (Stel de vraag wie/wat + gezegde + onderwerp. Antwoord = een fles wijn, dus dat is het lv)
    • Mv = voor Fass (Stel de vraag aan/voor wie + gezegde + onderwerp + lijdend voorwerp. Antwoord = voor Fass, dus is dat het mv.
  • b) Heb jij de fiets voor de deur geparkeerd?
    • Pv = heb (maak een vraagzin en je ziet dat dit woord vooraan staat en dus de pv is.)
    • Wg = heb geparkeerd (alle werkwoorden uit de zin) 
    • Ow = jij (Stel de vraag wie/wat + pv) Antwoord = jij, dus is jij het ow)
    • Lv = de fiets (Stel de vraag wie/wat + gezegde + onderwerp. Antwoord = de fiets, dus dat is het lv)
    • Mv = / (Voor de deur geeft een plaats aan en is dus geen persoon of een ding.)
  • c) Fedde schijn ik vorig jaar mijn pen geleend te hebben.
    • Pv = schijn (maak een vraagzin en je ziet dat dit woord vooraan staat en dus de pv is.)
    • Wg = schijn geleend te hebben (alle werkwoorden uit de zin + te als deze voor een heel ww. staat) 
    • Ow = ik (Stel de vraag wie/wat + pv) Antwoord = ik, dus is ik het ow)
    • Lv = mijn pen (Stel de vraag wie/wat + gezegde + onderwerp. Antwoord = mijn pen, dus dat is het lv)
    • Mv = Fedde (Stel de vraag aan/voor wie + gezegde + onderwerp + lijdend voorwerp. Antwoord = Fedde, dus is dat het mv.
  • a) De agenten hielpen de toeristen na de beroving.
  • b) De vervanger van onze docent gaf dat huiswerk op.
  • c) De hovenier zaagde plotseling de boom achter ons huis om.
  • Meerdere antwoorden mogelijk. Een voorbeeld van een goed antwoord is: 
    • Lijdende vorm: Op maandag bezorgt de Jumbo ons boodschappenpakket voor de hele week. 
    • Bedrijvende vorm: Op maandag wordt door de Jumbo ons boodschappenpakket voor de hele week bezorgd.
  • Aardrijkskundige namen - maanden van het jaar - straatnamen - windrichtingen - dagen van de week - namen van merken - jongensnamen.
  •  a) In de showroom staat ook een tweedehands Mercedes. (begin van de zin, naam van een merk.)
  • b) ‘s Nachts varen er geen boten over de Rijn. (begin van de zin eerste letter van een woord, ‘s is de laatste letter, aardrijkskundige naam)
  • c) In de herfst komt de wind vaker vanuit het oosten, zegt Piet Paulusma.   (begin van de zin, voornaam en achternaam. Seizoen en windrichting geen hoofdletter)
  • a) zuchtend
  • b) gebeurd
  • c) verkocht
  • d) Bonzend
  • e) ijsberend
  • f) behandeld
  • g) kijkend
  • h) opgeofferd
  • Roerloos betekent zonder te bewegen. -loos betekent zonder.
  • a) confronteren met
  • b) verbijsterd 
  • c) articuleren 
  • d) initiatiefrijk
  • e) royaal
  • Een feit is iets wat waar is of wat niet waar is.
  • Of het feit waar of onwaar is, kun je controleren.
    • Voorbeeld: Mijn moeder is 55 jaar.
  • Een mening is wat iemand vindt van iets.
  • Met een mening kun je het eens zijn of oneens.
  • Een mening kun je onderbouwen met argumenten.
  • Voorbeeld: Ik vind witlof niet lekker.
  • Een argument geeft aan waarom je een bepaalde mening hebt.
  • In een tekst vind je argumenten door te zoeken naar signaalwoorden, zoals want, omdat, namelijk en immers.
  • Achter deze signaalwoorden vind je vaak argumenten die een bepaalde mening onderbouwen.
    • Voorbeeld: Ik vind witlof niet lekker, omdat de smaak erg bitter is.
  • a) Tekst 1
  • Als het huidige ‘geen 16, geen druppel’-verbod er al niet voor zorgt dat kinderen van deze leeftijd geen alcohol drinken, waarom zou een verhoging van de leeftijdsgrens dan iets uithalen? We weten allemaal dat de grens van 21 jaar in de VS er bepaald niet voor zorgt dat de jongeren daar geen alcohol drinken. Ik denk zelf dat het beter is om een realistische grens (volgens mij is 16 jaar prima) goed te handhaven en uit te leggen: dan heb je de meeste kans op effect op de echt kwetsbare leeftijdsgroepen.
  • Naar: Frederik Slijkerman, de Volkskrant, 5 mei 2012

  • b) Tekst 2
  • Al sinds de opkomst van de vaste, de mobiele en de smarttelefoon, en de introductie van het mailen, sms’en, pingen, whatsapp’en, facebooken en tweeten, slijpen de tegenstanders hun argumenten. De beste manier om met iemand te praten is face-to-face. Elke vorm van contact die verre afstaat van de directe afwezigheid van je gesprekspartner staat immers lager op de communicatieladder.
  • Naar: Anouk van Kampen en Jan Truijens Martinez, NRC Handelsblad, 26 mei 2012

  • c) Tekst 3
  • De vraag naar ingenieurs van Nederlandse bedrijven is de laatste zes jaar verdriedubbeld. Ze zijn nodig om goede ideeën om te zetten in producten die de wereld aanspreken. Te weinig studenten in Nederland kiezen voor een opleiding tot ingenieur. Dat is zorgwekkend. Momenteel kampt Nederland al met een tekort aan ingenieurs en dat wordt de komende jaren nog groter.
  • Naar: James Dyson, de Volkskrant, 5 mei 2012

  • d) Tekst 4
  • Het meeste onderzoek leert dat honden er twee volledig gescheiden systemen van regels en gedrag op na houden. Één voor honden en één voor de mens. Honden zien ons mensen als een compleet ander soort. Het is een wijdverbreide misvatting dat mensen en honden als het ware één roedel vormen, waarin de mens zijn positie moet vinden. Dat blijkt ook uit het feit dat het spelgedrag tussen mens en hond structureel afwijkt van het spelgedrag tussen honden onderling.
  • Naar: Maarten Keulemans, de Volkskrant, 26 mei 2012

  • a) Objectief. De kans is statistisch gezien/ bewezen klein dat je iets wint.
  • b) Subjectief. Dit is vanuit de beleving van de persoon die het zegt. Het is niet te bewijzen.
  • c) Objectief. Het is bewezen dat scooters meer ongelukken veroorzaken. Dit kun je terugvinden in de statistieken.
  • d) Subjectief. Dit is vanuit de beleving van de persoon die het zegt. Het is niet te bewijzen. Daarnaast zegt ze dat iedereen levensgevaarlijk is. Dat kan nooit kloppen.
  • e) Subjectief. Dit is vanuit de beleving van de persoon die het zegt. Het is zijn/haar mening.
  • Mogelijke antwoorden: door, doordat, hierdoor, daardoor, waardoor, zodat, vanwege, als gevolg van, het gevolg is.
  • Mogelijke antwoorden: omdat, namelijk, want, daarom, aangezien, immers.
Zin/zinsgedeelte Feit Mening Argument
1. The Beatles gebruikten het woord ‘love’ maar liefst 613 keer gedurende hun carrière.    
2. Dat zouden meer mensen moeten doen,    
3. omdat de teksten tegenwoordig vooral scheldwoorden en seksistische opmerkingen bevatten.     x
  • Mening 1: Ik heb gehoord dat er sinds mijn vertrek uit Darwin op internet en in andere media alweer berichten over mij verschijnen, die echt nergens op slaan.
  • Toelichting: Laura vindt zelf dat deze nergens op slaan. Dit is haar mening.
  • Mening 2: En ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat er alsmaar weer zoveel onware berichtgeving door de Nederlandse media de wereld in wordt gestuurd.
  • Toelichting: Laura schrijft: 'ik vind'. Dit geeft aan dat het haar mening is.
  •  a) Beide.
  •  b) Meerdere antwoorden mogelijk: Agenten gingen af op een melding en troffen vijftien personen aan in het pand aan de Grote Markt in Groningen. / Alle aanwezige personen hebben een boete van 390 euro gekregen.
  •  c) Hij vindt het een ongelooflijk domme actie.
  •  d) Het is in strijd met het coronabeleid en ze brengen zo mensen in gevaar.
  • a)  
    • Oorzaak: hevige onweersbui
    • Gevolg: bomen zijn omgevallen
    • Signaalwoord: door
  •  b)  
    • Oorzaak: bomen op daken van huizen
    • Gevolg: veel reparatiekosten
    • Signaalwoord: waardoor

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in