Toets Geschiedenis

MEMO MAX 2021 deel A+B - Hoofdstuk 1 - De Eerste Wereldoorlog oefentoetsen & antwoorden

MAX
Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Oorzaken, verloop en nasleep van de Eerste Wereldoorlog, loopgravenoorlog, totale oorlog, moderne massasamenleving, nationalisme, fascisme.
MEMO MAX 2021 deel A+B
Toets Geschiedenis
MEMO MAX 2021 deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
a) Abstracte kunst = kunst die geen verband houdt met de zichtbare werkelijkheid b) Geallieerden = letterlijk: “bondgenoten”. In de Eerste Wereldoorlog de benaming voor de landen die aan de zijde van Engeland en Frankrijk streden. c) Ideologie = Politieke leer: een samenhangend geheel van ideeën over de manier waarop de samenleving zou moeten worden ingericht op economisch, politiek-bestuurlijk, sociaal en soms ook cultureel gebied. d) Moderne massasamenleving = een samenleving waarin een groot deel van de bevolking in steden leeft en waarin mensen elkaar gemakkelijk kunnen bereiken, dankzij een goed (gemotoriseerd) transportsysteem en massamedia. e) Propaganda = reclame voor politieke ideeën of een politicus via massamedia, met als doel zoveel mogelijk mensen te overtuigen f) Totale oorlog = een oorlog waarbij niet alleen het leger, maar de hele samenleving betrokken is. De juiste combinaties zijn: a-3 / b-5 / c-4 / d-1.  Je houdt 2 over. a) Wilhelm II was de Duitse keizer tussen 1888 en 1918. Hij vergrootte de Duitse vloot en voerde een agressieve buitenlandse politiek / was uit op oorlog. b) Nicolaas II was de laatste tsaar (keizer) van Rusland die in 1917 moest aftreden na felle opstanden in het land. c) Woodrow Wilson was de president van de Verenigde Staten (1913 - 1921) die besloot tot Amerikaanse deelname aan de Eerste Wereldoorlog (en bij het Verdrag van Versailles probeerde te voorkomen dat Duitsland de schuld kreeg). De juiste volgorde is: 5-2-4-6-3-1 Kenmerken van Nickelodeons die horen bij een moderne massasamenleving: Nickelodeons ontstaan in steden Het ontstaan is het gevolg van de uitvinding van het massamedium film De entree is laag, waardoor grote groepen mensen filmpjes konden kijken De inhoud van de filmpjes was afgestemd op een grote groep mensen/ arbeiders / de lagere sociale klasse. Tip: het kennen van de begrippen is bij geschiedenis erg belangrijk. Deze vraag draait om het begrip moderne massasamenleving. Daarvan heb je bij opgave 1 een definitie gegeven. Je ziet in het antwoord duidelijk iets over (inwoners van) steden en een massamedium terug. Modern imperialisme is het streven van rond 1900 van Europese landen naar een zo groot mogelijk rijk dat bestaat uit kolonies. In deze gebeurtenissen zie je dat Frankrijk en Duitsland hun gebied in Marokko willen uitbreiden. Een oorlog wordt (nu nog) voorkomen, omdat Frankrijk steun krijgt van bondgenoot Engeland als Duitsland zich te machtig opstelt met oorlogsschepen. Tip: De gebeurtenissen in Marokko zijn een voorbeeld bij het begrip modern imperialisme. Het is belangrijk dat je bij het leren een verschil maakt tussen de inhoud van een begrip (wat betekent het) en een voorbeeld ervan. Overleg met je leraar of je de voorbeelden uit het boek moet leren. a) Frankrijk en Rusland lagen aan weerszijden van Duitsland. Duitsland was rond 1900 de nieuwkomer in Europa en groeide snel uit tot een grootmacht. Frankrijk en Rusland konden Duitsland insluiten, zodat het in een geval van oorlog op twee fronten moest vechten. b) Frankrijk en Engeland hadden samen de meeste kolonies. Duitsland probeerde rond 1900 ook kolonies te veroveren. Om dat te voorkomen, trokken Engeland en Frankrijk samen op. c) Duitsland en Oostenrijk-Hongarije lagen centraal in Europa. Oostenrijk-Hongarije grensde aan Rusland. Duitsland vond het verstandig om met Oostenrijk-Hongarije samen te gaan, omdat Frankrijk en Rusland al bondgenoten waren. Tip: Gebruik een landkaartje om de bondgenootschappen te leren. Doordat je ziet dat Duitsland tussen Frankrijk en Rusland in ligt en dat Rusland en Oostenrijk-Hongarije aan elkaar grenzen, kun je makkelijker onthouden welke landen bij elkaar horen. Doordat Nederland geen kant koos tijdens de Eerste Wereldoorlog kon het met alle partijen blijven handelen. Daardoor bleef de economie redelijk sterk. Tip: Als er in een vraag naar een motief wordt gevraagd, bedenk dan wat of waarom iets gunstig is voor de partij van wie je het motief moet noemen. Landen en personen handelen meestal uit eigenbelang. Een verandering in de samenleving rond 1900 was het ontstaan van de moderne massasamenleving. Deze foto kun je daarvoor gebruiken: Kenmerkend daarvoor is de opkomst van vervoersmiddelen, zoals de auto. Dit is een foto uit 1913 van een autofabriek.  Een ander kenmerk zijn uitvindingen die het productieproces efficiënter maakten. Op deze foto staat de eerste lopende band. Tip: Laat je niet afleiden door de informatie en het woordgebruik in de vraag! In de vraagstelling hebben ze het over “een verandering in de samenleving rond 1900”. Dat heb je niet geleerd, maar wel dat in die periode de moderne massasamenleving ontstond. En dat de opkomst van vervoersmiddelen (zoals auto’s) daarin een belangrijke rol speelden. a) Dit schilderij gaat over de politieke spanningen tussen Frankrijk en Duitsland rond 1900. Dat kun je zien aan (noem een van de volgende): de leraar toont zijn leerlingen dat Duitsland de vijand is (door de zwarte vlek) / het jaar waaruit dit schilderij stamt (tussen de Frans-Duitse Oorlog van 1870-71 en de Eerste Wereldoorlog). b) Het nationalisme speelt een rol in het ontstaan van de politieke spanningen tussen Frankrijk en Duitsland rond 1900. Dat kun je zien aan (noem een van de volgende): de leerling die in een soldatenjasje rondloopt (alsof hij wil vechten voor Frankrijk) / de leerling met de medaille ter nagedachtenis aan zijn vader (trots op het offer dat zijn vader heeft gebracht / zijn vader willen wreken). Tip: 1) Gebruik de toelichting bij een bron! Vaak staan daarin de zaken waarvan ze willen dat het je opvalt (hier: de zwarte vlek / het soldatenjasje / de medaille). 2) Herhaal telkens eerst de vraag in je antwoord. Dat helpt je gericht antwoord te geven. 3) Laat in je antwoord duidelijk blijken dat je iets op het plaatje hebt gezien. Dat kan eenvoudig door een zin te beginnen met “Dat kan je zien aan … (en dan noemen wat je hebt gezien)...” Dit gedicht geeft een goede beschrijving van het karakter van de Eerste Wereldoorlog, omdat: (Gebruik twee van de volgende argumenten): - Het gedicht speelt zich af in een loopgraaf en geeft daarvan enkele details (ratten / klaprozen) en dat is kenmerkend voor de Eerste Wereldoorlog. - Het gedicht is tijdens de Eerste Wereldoorlog geschreven door iemand die zelf aan het front diende. Het is dus een ervaring van hemzelf. Tip: het woord “karakter” in de vraagstelling is een beetje vaag. Als je twijfelt over de betekenis van een woord, kijk dan kort naar het onderwerp van de bron (hier: gedicht over een loopgraaf) en grijp terug op wat je geleerd hebt (hier: tijdens de Eerste Wereldoorlog speelden loopgraven een belangrijke rol en je weet dat het daar wemelde van het ongedierte, zoals ratten). Propaganda is reclame maken voor een politieke ideologie. De boodschap is dat de fascisten ervoor zorgen dat de inflatie / economische problemen in Italië worden opgelost.  Dat zie je aan (noem twee van de volgende:) Op de weegschaal aan de rechterkant is de Italiaanse munt meer waard (zwaarder) dan de Franse Aan de rechterkant zijn de fascisten aan de macht, terwijl de andere politieke ideologie / het bolsjewisme voor economische crisis / onrust zorgt. Tip: Lastig aan deze vraag is dat het het bolsjewisme / communisme nog niet kent. Daar staat tegenover dat je wel het fascisme kent en dat je weet wat propaganda is. Omdat je die twee dingen weet, kun je beredeneren dat de boodschap gunstig moet zijn voor de fascisten en ongunstig voor de andere ideologie. Het onderwerp van de poster is economie / inflatie. Dus de boodschap: fascisme zorgt voor het verdwijnen van inflatie.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in