Toets Geschiedenis

Feniks 3e ed/LRN-line - Hoofdstuk 1 - Nederland, 1813-1900 oefentoetsen & antwoorden

3e ed
Feniks 3e ed/LRN-line
Toets Geschiedenis
Feniks 3e ed/LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
Prins Willem Frederik van Oranje (Willem I) werd uitgeroepen tot ‘soevereine vorst’ van Nederland.    a) Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. b) Republiek c) Monarchie/koninkrijk d) Lodewijk, het broertje van Napoleon. Hij werd uitgeroepen tot Koning van Holland.   Nederlandsche Handels-Maatschappij opgericht door Koning Willem I. Deze maatschappij verschafte geld aan mensen die een economische activiteit opbouwden of uitbouwden.  De maatschappij diende daarnaast als verbindingsstuk tussen de internationale handel, waarin het Noorden goed was, en de industrie van het Zuiden.    Belgische Opstand.   a) De kolonie Indië kostte veel meer geld dan dat het opbracht. b) Het belastingsysteem in Nederlands-Indië (waarbij de bevolking een belangrijk deel van de landbouwgrond moest gebruiken voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij en de bevolking werd uitgebuit).  c) De infrastructuur werd beter (wegen, bruggen etc.) waardoor nam de handel toe op Java vanuit Nederland waardoor zij ook over contant geld beschikten.    a) Slechte behandeling van de inheemse bevolking. Particulieren mochten in Indië niet handelen, alleen de NHM dat in handen van de overheid lag.  Liberalen willen zo min mogelijk bemoeienis van de staat en vrijheid. Punt twee gaat tegen economische vrijheid in en daarom kwamen vooral de liberalen in opstand.  b) De Agrarische Wet (waarmee de NHM-monopolie werd opgeheven).   Nederlandse politiek in Nederlands-Indië die de bedoeling had de positie van de inheemse bevolking (oorspronkelijke bevolking)  te verbeteren door economische verbeteringen, scholing, ziekenzorg en enige politieke inspraak.    a) Doorvoerhandel; de aangevoerde goederen worden direct doorgevoerd. b) Op de stapelmarkt werden goederen tijdelijk opgeslagen, in afwachting van een prijsstijging. c) Nederland ligt aan zee wat het handelen met andere gebieden makkelijk maakt. Duitsland groeide snel door de industrialisatie en aangezien Duitsland het achterland van Nederland is profiteerde Nederland hiervan in de handel met het buitenland.   Het Kinderwetje (van Van Houten). De wet verbood fabrieksarbeid voor kinderen onder de twaalf jaar.   a) EIC: East India Company  b) Mogolrijk, waarin de VOC vrijwel niet actief was. Dit enorme rijk strekte zich uit over een groot deel van het huidige Afghanistan, Pakistan, India en Bangladesh  c) Zij zagen hen als bondgenoot tegen in strijd tegen andere islamitische overheersers. Europeanen hadden superieure wapens. Hoe meer kooplieden er waren hoe beter (meer handel en geschenken).  De inheemse bevolking maakte handig gebruik van verschillende Europese volken (speelde ze tegen elkaar uit).  d) De Britten gingen zich met de cultuur bemoeien (i.p.v.. alleen met de economie). Bovendien verschilden de culturen teveel van de Europeanen, de hindoes en de moslims.    a) Hij werd ook wel Koning Koopman genoemd. De aandacht van Willem I was gericht op de economie. b) Hij was toegankelijk voor het hele volk. Ook voor de armen. In die tijd waren de koningen vooral bezig met de rijken i.p.v. met de armen. c)  Binnenland: Hij benoemde zelf ministers voor de Eerste Kamer die bijna allemaal adellijk waren. De Eerste Kamer kon makkelijk wetsvoorstellen uit de Tweede Kamer (Staten-Generaal/ volksvertegenwoordiging) verwerpen. Het was dus zo dat Willem I wel degelijk zelf de baas was. Buitenland: De bloederige Java-oorlog waarbij Willem I de Nederlandse bestuursmacht over een steeds groter gebied liet uitbreiden. 200.000 Javaanse slachtoffers telde deze oorlog.    a) Een land dat bestuurd wordt vanuit één plek ipv. vanuit verschillende provincies of gewesten. De provincies hadden niet veel macht.  b) Een monarchie (koninkrijk) met een grondwet. In de grondwet staat de positie van de koning beschreven.  Liberalen zijn voor vrijheid (economische vrijheid, politieke vrijheid, culturele vrijheid etc.). Zij willen zo min mogelijk bemoeienis van de staat, de koning.    Creëren van een eenheid tussen de Zuidelijke Nederlanden en de Noordelijke Nederlanden.  a) Met de Ethische Politiek wilde de Nederlandse regering iets terugdoen voor de Indonesische bevolking in ruil voor alle winst die ze ten koste van de bevolking hadden gemaakt. Onder andere onderwijs maakte hier deel van uit.  Toelichting: In de desascholen (dorpsscholen) leerden kinderen lezen en schrijven in hun eigen taal. Kinderen van belangrijke mensen gingen naar westerse scholen.   b)  Kinderen van belangrijke mensen konden naar westerse scholen, waar ze hetzelfde onderwijs kregen als kinderen in Nederland. Ze leerden over westerse ideeën als vrijheid, gelijkheid en democratie. Dit had als onbedoeld gevolg dat door deze ideeën mensen in Nederlands-Indië meer te zeggen krijgen in hun eigen land in plaats van te luisteren naar de Nederlanders. Ze kregen gevoelens van nationalisme en wilden uiteindelijk zelfstandigheid voor alle mensen in Nederlands-Indië.   a) Oneens met de stelling, want het gaat er hierom dat er pillen worden verkocht aan iemand met een donkere huidskleur zodat hij blank zou worden. Dat is het doel van de advertentie, want blank zijn is dus beter dan een donkere huidskleur hebben. Dat is een vorm van racisme, want het is een (onjuist) idee dat iemand beter is dan een ander op de grond van biologische kenmerken zoals een huidskleur.  b) Je antwoord moet de volgende onderdelen bevatten:   In Engeland zou de advertentie in de 19e eeuw normaal zijn, omdat er toen een gevoel van superioriteitsdenken heerste waarin er gesteld werd dat deze superioriteit een biologische oorzaak had; namelijk dat het blanke ras beter was dan mensen met een andere huidskleur.  Ook vonden ze dat ze beter waren omdat ze een voorsprong hadden in de wereld en iedereen wel op hen zou willen lijken om ook goed te zijn. Vandaar dat het normaal was dat er zulke pillen verkocht werden waarmee een donkere huidskleur lichter gemaakt kon worden. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in