Toets Duits

Trabitour 4e ed/ FLEX deel A + B - Kapitel 3 - Natur, Wetter & Co oefentoetsen & antwoorden

4e editie
Trabitour 4e ed/ FLEX deel A + B
Toets Duits
Trabitour 4e ed/ FLEX deel A + B
Online maken
Toets afdrukken
  a) das Brett b) der Hang c) ein Risiko eingehen d) der Erwachsene (die Erwachsene - de vrouwelijke volwassene) e) dagegen sein f) es gibt   a) turkoois (een soort blauw) b) het dagelijks leven c) de manier d) heel klein e) bedreigd f) graag (wel of geen -e erachter hangt van het woord erna af; als dat met een klinker begint, is de -e van gerne niet echt nodig.)   a) beangstigend b) niet alleen …., maar ook …. c) al, reeds d) er is / er zijn (+4e naamval) e) daarom f) buiten g) bovendien h) sogar i) deutlich j) dagegen k) innerhalb l) täglich m) gern - lieber - am liebsten n) damit   a) die Risse - de kloof b) die Orte - de plaats, de stad c) die Farben - de kleur d) die Wälder - het bos (“woud”, Engl: “wood”) (deze zul je “gewoon moeten leren”) e) der Felsen - de rots f) die Inseln - het eiland g) die Windeln - de luier hoofdregels:  mannelijk: +e of “+e (zie a, b)  vrouwelijk: +(e)n (zie c, f, g) mannelijk (en onzijdig) op -el (Löffel), -er (Lehrer) of -en (Felsen) → onveranderd (zie e)   a) letten op  b) gebruiken c) meesleuren d) behouden, krijgen e) eisen f) groeien g) leiden, aanvoeren h) er is / er zijn (+4e naamval) i) geraten j) verpassen (“de bus missen” . Iemand missen = jemanden vermissen) k) erleben l) rutschen (Rutsche = glijbaan) m) ertrinken n) auslösen / verursachen o) nerven (iemand) / irritieren (bijv. geïrriteerde huid)   a) Was machen wir, denn morgen wird es schneien. b) Warum ist Naturschutz heutzutage für dich wichtig? c) Die Kälte war unerträglich / war nicht auszuhalten. d) Ich bin nicht gerne draußen. Ich bin ungern draußen. e) Es hat den ganzen Tag geregnet.   an - auf - hinter - in - über - unter - neben - vor - zwischen   a)  ich hatte du hattest er/sie/es hatte wir hatten ihr hattet sie/Sie hatten   b) ich wurde du wurdest er/sie/es wurde wir wurden ihr wurdet sie/Sie wurden   (Na een keuzevoorzetsel volgt de 3e of de 4e naamval. Daar kom je achter door de “wo/wann- vraag te stellen of de “wohin”-vraag; Voorbeeld1: Das Buch liegt auf ……. Tisch. → “waar” ligt het boek? → 3e naamval: auf dem/einem/diesem Tisch. Voorbeeld2: Ich feiere meinen Geburtstag an (een) …… Samstag → “wanneer” vier ik mijn verjaardag? → 3e naamval: an einem Samstag. Voorbeeld3: Ich lege das Buch auf …… Tisch. → “waarop/waarheen” leg ik het boek? → 4e naamval: auf den Tisch.) Als je echter de “wo/wann/wohin-vraag” na een keuzevoorzetsel niet kunt stellen, volgt de 3e naamval na 7 voorzetsels (an, hinter, in, unter, neben, vor, zwischen) en de 4e naamval na 2 voorzetsel (auf, über). Voorbeeld1: Wir lachen über …… Witz (=grap). “über” wordt hier niet letterlijk als “boven” iets bedoeld. Dan volgt in het geval van “über” de 4e naamval: über den Witz. Voorbeeld2: Ich warte auf …… (jou). “auf” wordt hier niet letterlijk als “op” bedoeld. Je kunt niet “boven”op iemand wachten. Dan volgt in het geval van “auf” de 4e naamval: auf dich. Voorbeeld3: Ich zweifle an …… Worte. Ook hier zit je niet letterlijk vast aan de woorden. In het geval van “an” volgt dan de 3e naamval: an seinen Worten. (Denk eraan dat in de 3e naamval meervoud het zelfst. naamwoord ook een -n krijgt.)     a) regel 3 (*“wo” diskutieren wir? kun je hier niet vragen, dus 2/7-regel), über +4e b) regel 1 (“wo” steht das Fahrrad?) hinter +3e c)  regel 2 (“wohin” bringe ich den Karton?) in +4e d) regel 2 (“wohin” laufe ich?) in +4e e) regel 1 (“wo” steht der Blumenstrauß?) auf +3e f) regel 3 (“wo” freuen wir uns? is een rare vraag, dus 2/7-regel), auf +4e   ad a) Wir diskutierten in der Kantine lange über dieses Thema.  in → “wo” diskutierten wir? → in +3e naamval; über → *“wo” diskutierten wir? is een rare vraag. Je zou wel kunnen vragen “waarover/worüber” diskutierten wir, maar ja, da’s niet de “wo”-vraag, da’s een “worüber”-vraag, dus je moet hier uitwijken naar de 2/7-regel.   Let steeds goed op of je de der-groep of de ein-groep moet gebruiken. Of misschien de persoonlijk voornaamwoorden. a) deine Oma (onderwerp, 1e naamval, ein-groep, vrouwelijk) mit dem Rauchen (mit +3e naamval, der-groep, onzijdig) b) auf einem hohen Berg (auf “wo”? → 3e naamval, ein-groep, mannelijk) c) einen schönen Blick (lijd. vw, 4e naamval, hem, ein-groep, mannelijk) auf das Meer (auf +4e, hier geldt de 2/7-regel, want de “wo”-vraag kun je hier niet stellen, der-groep, onzijdig)  d) in diesem Wald (“wo” haben wir uns verlaufen? → 3e naamval, der-groep, mannelijk) den richtigen Weg (lijdend voorwerp, 4e naamval, hem, der-groep, mannelijk) e) Unser Lehrer (onderwerp, 1e naamval, hij, ein-groep, mannelijk) manche Schüler (lijdend voorwerp, 4e naamval, hem, der-groep, meervoud) Alternatief: Unser Lehrer achtet gar nicht auf manche Schüler (achten auf +4e naamval, de “wo”-vraag is niet zinvol. *”wo” achtet der Lehrer?)      a) Höhle b) Anreise / Hinfahrt c) Stufe d) Windstärke e) Windel blijven over: die Art und Weise / die Umwelt   a) de rivier = der Fluss b) de akte = der Trainerschein c) het verkeer = der Verkehr a) Waren Sie schon mal zelten und wie war das Wetter gestern? / Sind Sie schon mal zelten gewesen und  ….  b) Würdest du wegen des Klimas auswandern und welches Land würdest du dann aussuchen? c)  Bist du gerne / gern in der Natur? (Denk eraan: ALLE familie wordt in Duitsland met “du” aangesproken.)    a) hatte es Der Schnee war (onderwerp, 1e naamval, hij) deshalb das Feld / die Wiese (lijd. vw., 4e naamval, hem) b) wurden außerhalb heutzutage innerhalb c) Die Art und Weise (lijd. vw., 4e naamval, hem) waren   a) diskutieren über +4e → über die Umwelt (2/7-regel) b) Seine Windel (onderwerp, 1e naamval, hij) in +4e, want “wohin” werd de luier gegooid? → in den Müll c) hinter einem Wald (“wo” haben wir gezeltet?) → 3e naamval an einem Fluss (“wo” war der Wald?) → 3e naamval d) auf seinem Brett (“wo” steht der Surfer?) → 3e naamval e) sich freuen über +4e → über die Maßnahme (2/7-regel)

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in