Toets Geschiedenis

Geschiedeniswerkplaats Historisch Overzicht 2e ed - Tijdvak 4 - Tijd van steden en staten oefentoetsen & antwoorden

3e editie
Geschiedeniswerkplaats Historisch Overzicht 2e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedeniswerkplaats Historisch Overzicht 2e ed
Online maken
Toets afdrukken
a) Aanbod: wat iemand wil verkopen. b) Burgerij: alle inwoners van een stad (in de Middeleeuwen). c) Centralisatie: streven van vorsten om hun land vanuit de hoofdstad te besturen. d) Gilde: samenwerkingsverband van ambachtslieden met hetzelfde beroep in een stad. e) Inquisitie: kerkelijke rechtbank. f) Keurvorsten: Duitse hoge edelen en bisschoppen die de koning kiezen. g) Parlement: vergadering van de drie standen. h) Privilege: voorrecht. i) Schepen: Aangewezen of gekozen bestuurder of rechter van een stad. j) Soevereiniteit: hoogste macht. k) Standenmaatschappij: maatschappij waarin de bevolking is verdeeld in standen met eigen rechten. l) Wisselbrief: brief waarmee handelaren kunnen betalen. m) Universiteit: instelling voor wetenschappelijk onderwijs.   5-3-6-1-2-4   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Het benoemen van een verandering. Bijvoorbeeld: Het werd veiliger in Europa. 2. Hoe dat leidt tot handel en nijverheid. Bijvoorbeeld: Men hoefde niet meer bang te zijn om te worden beroofd.   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Het benoemen van de internationale context. Bijvoorbeeld: In Noord-Frankrijk werd het onveiliger. 2. Hoe dat de groei van Antwerpen en Brugge bevorderde. Bijvoorbeeld: Daardoor voeren schepen direct naar Brugge en Antwerpen om te handelen.   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Hoe staatsvorming een einde maakt aan het feodale systeem. Bijvoorbeeld: Door centralisering wilde de koning de macht van de leenman beperken. 2. Hoe dat blijkt uit de Honderdjarige Oorlog. Bijvoorbeeld: Tijdens de Honderdjarige Oorlog bestrijd de Franse koning de macht van zijn Engelse leenman.   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg van wat deze burgers vinden. Bijvoorbeeld: Deze burgers verzetten zich tegen de centralisatiepolitiek van de vorst. 2. Een uitleg waarom dit past bij de manier van besturen van de Vroege Middeleeuwen. Bijvoorbeeld: Dit past bij de Vroege Middeleeuwen omdat er toen ook geen centraal bestuur was.   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg waardoor de macht van de koning werd bedreigd. Bijvoorbeeld: Doordat de leenmannen hun leen erfelijk wilde maken, dreigde de koning zijn macht kwijt te raken. 2. Een uitleg wat het benoemen van bisschoppen betekende. Bijvoorbeeld: Bisschoppen kregen geen wettige kinderen. Daardoor konden zij hun leen niet erfelijk maken.   Juiste antwoorden gaan in op het feit dat de koning de paus gehoorzaamt en dus de paus erkent als machtigste. Bijvoorbeeld: Als de koning de paus gehoorzaamde, erkende hij dat de paus machtiger was dan de koning.   a) Uit het antwoord moet blijken dat de steden geld betaalden voor stadsrechten. b) Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een algemene uitleg waarom stadrechten een bedreiging vormen voor de koning. Bijvoorbeeld: Door het verlenen van stadrechten, stond de koning een deel van zijn macht af. 2. Hoe dit blijkt uit de bron. Enkele voorbeelden: De koning beloofde in de bron: Burgers meer vrijheid. Geen belasting te hebben tegen de wil van de burgers. Burgers invloed op de rechtspraak.   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg van het begrip Investituurstrijd. Enkele voorbeelden: Tijdens de investituurstrijd streden paus en koning Om wie de hoogste macht had. Om wie de bisschop mocht benoemen. 2. Welke rol de kruistochten hierin spelen. Bijvoorbeeld: Als de koning de oproep van de paus zou volgen, liet hij zien dat de paus de hoogste macht had.   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een keuze. In dit geval: een kruisvaarder. 2. Een uitleg waaruit blijkt dat de kruisvaarder deze bron heeft geschreven. Bijvoorbeeld: Omdat de schrijver de verdedigers van de stad omschrijft als ‘snode vijanden’ die moeten worden ‘gedood’.   Bron 1: De opkomst van de stedelijke burgerij en de toenemende zelfstandigheid van steden. Bron 2: De opkomst van de stedelijke burgerij en de toenemende zelfstandigheid van steden. Bron 3: Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben.    Let op: volgens het examenprogramma mag je kenmerkende aspecten in je eigen woorden omschrijven. Een letterlijke omschrijving is natuurlijk altijd goed.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in