Toets Geschiedenis

Geschiedeniswerkplaats Historisch Overzicht 2e ed - Tijdvak 6 - Tijd van regenten en vorsten oefentoetsen & antwoorden

3e editie
Geschiedeniswerkplaats Historisch Overzicht 2e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedeniswerkplaats Historisch Overzicht 2e ed
Online maken
Toets afdrukken
a)  Fout: Amsterdam, Antwerpen Het moet zijn: Antwerpen Amsterdam (beide steden zijn omgedraaid). b)  Fout: Molukken, China Het moet zijn: China, Molukken (beide gebieden zijn omgedraaid). c)  Fout: Drenthe Het moet zijn: Noord-Brabant / Zeeuws-Vlaanderen / Limburg. d)  Fout: hoogste bestuurder Het moet zijn: legerleider e) Fout: kerken Het moet zijn: burgers f)  Fout: ontleedde insecten Het moet zijn: ontdekte de zwaartekracht   2-4-1-3-6-5   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen. 1. Een uitleg van economische betekenis van aandelen. Bijvoorbeeld: Door aandelen worden economische risico’s gespreid. 2. Een uitleg waarom dit verstandig was. Bijvoorbeeld: Zo waren meer mensen bereid om te investeren in de VOC (omdat de risico’s klein waren).   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen. 1. Een beschrijving van de historische context. Bijvoorbeeld: Reizen over dergelijke lange afstanden was tijdrovend. 2. Een uitleg waarom in deze context het geven van grote bevoegdheden aan de VOC verstandig was. Bijvoorbeeld: De VOC moest wel snel kunnen reageren op nieuwe ontwikkelingen. Daardoor was het wel verstandig om de VOC veel bevoegdheden te geven.   Juiste antwoorden gaan in op het belang van houtzagerijen voor de scheepsvaart. Bijvoorbeeld: Schepen waren nodig om de handel vormgegeven. Deze waren gemaakt van hout. Dit hout werd geproduceerd in houtzagerijen.   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen. 1. Een uitleg van wat mercantilisme is. Bij mercantilisme beschermt de overheid de economie. 2. Een uitleg waarom dat beter past bij Frankrijk dan bij de Republiek. Bescherming veronderstelt een overheid die centrale besluiten neemt. Die overheid was er wel in Frankrijk, maar niet in de Republiek.   Goede antwoorden gaan in op het feit dat mensen gingen kijken wat er gebeurt (in plaats van dingen aannemen). Bijvoorbeeld: Door te kijken hoe dingen in de wereld werkten, wilde men niet wetenschappelijke ontdekkingen doen.   a) Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen. 1. Een uitleg waar de Gouden Eeuw voor staat. Bijvoorbeeld: De Gouden Eeuw staat voor grote rijkdom en welvaart. 2. Een uitleg waarom de bron daar niet bij past. Bijvoorbeeld: De bron laat zien dat er ook (veel) mensen arm waren. b) Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg waar de Gouden Eeuw voor staat. Bijvoorbeeld: De Gouden Eeuw staat voor grote rijkdom en welvaart. 2. Een uitleg waarom dit gegeven klopt. Bijvoorbeeld: In de Gouden Eeuw was de Republiek in economisch, politiek en wetenschappelijk opzicht toonaangevend in Europa.   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen. 1. Een uitleg waarom Lodewijk XIV in het middelpunt staat. Bijvoorbeeld: Lodewijk XIV staat in het middelpunt van de belangstelling. Dit doet hij om de macht vast te houden.  2. Te benoemen bij welk kenmerkende aspect dit past. Bijvoorbeeld: Dit past bij het volgende kenmerkende aspect: het streven van vorsten naar absolute macht    a) Juist antwoorden gaan in op de oorlog tussen Spanje en de Republiek. Bijvoorbeeld: De Republiek zocht een bondgenoot in de oorlog tegen Spanje. b) Juiste antwoorden gaan in op de protestantse achtergrond van de predikanten. Bijvoorbeeld: De protestantse predikanten wilden niet dat hun geloofsgenoten werden aangevallen.   a) Juiste antwoorden gaan in de hoge belastingdruk op armere mensen. Bijvoorbeeld: Armere mensen betaalden relatief veel belasting. Dat wordt tegenwoordig niet meer gezien als rechtvaardig.  b) Juiste antwoorden gaan in op het ontbreken van een sterke staat. Bijvoorbeeld: De Republiek was had geen krachtige overheid, waardoor het niet mogelijk was om op een andere manier belasting te heffen.   1594 past bij: Wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie. De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht van de Nederlandse Republiek. Uitleg: Nieuwe wegen vinden zorgt voor nieuwe handelscontacten / een bloeiende economie. 1596 past bij: De Wetenschappelijke Revolutie Uitleg: Deze kennis was door waarneming verzameld. 1597 past bij: De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht van de Nederlandse Republiek Uitleg: Het beheer van geld duidt op enige welvaart.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in