Toets Geschiedenis

Geschiedenis Werkplaats 3e ed - Hoofdstuk 2 - Tussen de oorlogen oefentoetsen & antwoorden

3e editie
Geschiedenis Werkplaats 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedenis Werkplaats 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
The roaring twentes   a) Het totaalverbod op productie en consumptie van alcohol b) De mensen gingen zelf alcohol produceren of bezochten illegale dranklokalen.   a-c-g-e-d-f-b   a) De beurskrach in New York b) De overproductie in de VS. Er was zoveel overproductie (terwijl de markt verzadigd was) en veel Amerikanen hadden geld geleend om aandelen te kunnen kopen. Kopen op krediet was normaal geworden, maar toen er crisis kwam konden velen de rente niet betalen, daardoor vielen banken om.    Omdat hij niet wilde ingrijpen. Hij was ervan overtuigt dat de economie zichzelf zou herstellen.   1929   Door de handelscontacten met de VS. Banken en bedrijven gingen failliet en de werkloosheid nam toe.  a) Roosevelt b) Democraat c) New Deal - De overheid greep in met subsidies, sociale wetgeving en grote projecten voor werklozen (werkverschaffing).    a) Het inhalen van het westen op industrieel gebied b) Planeconomie gaat over kwantiteit en niet kwaliteit. Oftewel, zoveel mogelijk produceren in een bepaalde tijd (vijf jaar). a) Nationalisme: trots op het vaderland/verheerlijking van het eigen volk b) Fascisme: antidemocratisch, gewelddadige, extreem nationalistische en totalitaire politieke beweging. c) Socialisten: zij willen gelijkheid, dat iedereen hetzelfde krijgt en geen verschillen tussen bepaalde groepen. De productiemiddelen lagen in handen van de overheid/staat. d) Totalitair: als de overheid volledig heerst over de samenleving. e) Democratie: bestuursvorm waarbij de wil van het volk de bron is van de machtsvorming. f) Indoctrineren: systematisch opdringen van ideeën.  g) Nationaalsocialisme: antidemocratisch, gewelddadige, extreem nationalistische en racistische politieke beweging.   a) Geallieerden b) Neutraal c) Centralen   - Politiek geweld - Vrede van Versailles   Bij zin 1 hoort: NSDAP / Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei/ Nationaalsocialistische Duitse Arbeiderspartij.  Bij zin 2 hoort: SA / Sturmabteilung.  Bij zin 3 hoort: SS / Schutzstaffel.   Lebensraum/levensruimte / Drang nach Osten Toelichting: Dit begon met de inname van het Sudetenland in Tsjechoslowakije waar veel etnische Duitsers woonden. Uit het antwoord moet blijken dat moest worden voorkomen dat werklozen zwart konden werken / stiekem geld konden (bijverdienen (naast de steun van de staat) / dat werklozen niet vertrouwd werden door de overheid.    1 Katholiek 2 Protestants 3 Liberaal 4 Socialistisch   Verzuiling houdt in dat je zoveel mogelijk binnen je groep of zuil leeft. Nu had iedere zuil zijn eigen omroep en hoefden ze alleen maar naar programma`s te luisteren die voor hun eigen zuil bedoeld was.  Niet ontwricht geraakt door de WOI (neutraal) Geen woede over de afloop (zoals in Duitsland en Italië) Sterke leider: Colijn   Hij gebruikte geen enkele vorm van geweld   Ghandi werd gezien als een heilige Hindoe door zijn manier van leven en kleden. Veel Hindoes volgde Ghandi daarom.    1. Islamitische scholen werden gesloten 2. De sharia, de Islamitische wetgeving, werd afgeschaft 3. Vrouwen en mannen kregen dezelfde rechten   Veel nationalistische organisaties in de kolonies volgde zijn tactiek van ongehoorzaamheid (non-coöperatie)    De export met andere landen neemt dan toe omdat jouw producten dan in verhouding goedkoper zijn.   De Amerikaanse president Hoover zei dat er in heel Amerika geen armoede meer zou komen, maar het tegenovergestelde was waar: een kwam een grote depressie in de VS en heel veel mensen raakten werkloos. Daklozen sliepen in zelfgemaakte houten huisjes. Het tijdperk was dus juist niet zo positief zoals president Hoover had voorspelt en daarom gaf men deze houten hutjes spottend deze naam.    Hij verwees naar het grote Romeinse rijk uit het verleden. Iets waar de Italianen trots op konden zijn.   Bij indoctrineren dring je mensen een idee op. De manier om dat te doen is propaganda waarbij je dat idee versterkt en andere ideeën juist negatief weergeeft.   a) Omdat in een totalitaire staat het hele leven gestuurd en beheerst wordt door de overheid, is er geen plaats voor een eigen mening. b) 1 persoon/groep bepaald dan alles en dan kunnen er dus regels worden opgelegd die helpen de bevolking te controleren en in toom te houden.   Zo kon de overheid bepalen wat en hoeveel er per kolchoz werd geproduceerd. Productie van tevoren plannen is een basiskenmerk van de planeconomie   De Verenigde Staten hadden hun financiële hulp (na de WO1) aan Duitsland stopgezet.    NSDAP -- NSB SA -- WA Führer --Leider Hitler -- Mussert   Aanpassingspolitiek ging over de salarissen van mensen in overheidsdienst. Mensen die voor een bedrijf werken hadden daar dus geen last van.    Zij deden beloften aan de Arabieren (bv de hulp bij het stichten van een groot Arabisch rijk), maar kwamen deze beloftes niet na.    In Amerika zijn ze erg tegen/bang van communistische/linkse ideeën.    Als alle Indiërs de Britten niet meer zouden helpen, dan zouden de Britten vanzelf in de problemen komen   B Toelichting: Stalin had collectivisatie ingevoerd: zelfstandige boerderijen werden samengevoegd om voor hogere opbrengsten te zorgen, deze moesten ook werken volgens een vijfjarenplan → collectivisatie.  De opbrengsten waren voor de staat. De boeren waren verplicht om op te gaan in grote boerderijen complexen (kolchozen) en konden dit niet weigeren → dictatuur. D Toelichting: Op de borden waarvan Stalin aan het eten is liggen de hoofden van zijn (vermeende) tegenstanders die hij opeet, je herkent onder andere Lenin op een van de borden. Stalin vertrouwde niemand en was er van overtuigd dat mensen zijn macht wilden overnemen. Deze liet hij dan oppakken en ‘ verdwijnen’.   Omschrijving 1 hoort bij de Republiek van Weimar.  Omschrijving 2 hoort bij nazi-Duitsland.  Omschrijving 3 hoort bij nazi-Duitsland.  Omschrijving 4 hoort bij nazi-Duitsland.  Omschrijving 5 hoort bij de Republiek van Weimar. a) Dolkstootlegende b)  De regering was schuldig omdat zij inderdaad het Verdrag hadden ondertekend. De regering was niet schuldig omdat in feite de legerleiding de overgave had goedgekeurd.  

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in