Toets Geschiedenis

Feniks 3e ed/LRN-line - Toets Tijdvak 9 - Tijd van de Wereldoorlogen oefentoetsen & antwoorden

LRN-line

Deze toets behandelt de tijd van wereldoorlogen (1900 -1950)

Feniks 3e ed/LRN-line
Toets Geschiedenis
Feniks 3e ed/LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
a)  Fout: geallieerde. Het moet zijn: centrale. b)  Fout: onderhandelden over. Het moet zijn: kregen opgedrongen. c)  Fout: Februarirevolutie. Het moet zijn: Oktoberrevolutie. d)  Fout: goed. Het moet zijn: niet. e)  Fout: - Toevoeging: niet. f)  Fout: VS, Duitsland. Het moet zijn: Duitsland, VS. 2-5-4-3-6-1  Toelichting:2) Duitsland bezet Tsjecho-Slowakije.5) Duitsland valt Polen aan.4) Duitsland valt Frankrijk aan.3) Duitsland valt de Sovjetunie aan. 6) Japan valt de VS aan.1) De VS gooien atoombommen op Japan.   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg van de ontwikkelingen in Duitsland. Bijvoorbeeld: Duitsland had een groeiende economie en investeerde veel in het leger. 2. Een uitleg waarom dat leidt tot zorgen in Engeland. Bijvoorbeeld: Britse politici waren bezorgd dat Duitsland haar positie op het wereldtoneel met geweld wilde versterken. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg van wat er gebeurde in het denken van Wilson. Bijvoorbeeld: Wilson vond zelfbeschikking steeds belangrijker. 2. Een uitleg van hoe dit leidt tot het verlaten van de politiek van isolationisme. Bijvoorbeeld: Wilson wilde dat alle Europese volken zelfbeschikking kregen. Om dat te realiseren, moest Duitsland worden verslagen. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg van wat totalitaire regimes willen. Bijvoorbeeld: Totalitaire regimes willen controle over de bevolking; ook over wat mensen denken. 2. Een uitleg waarom daar censuur voor nodig is. Bijvoorbeeld: Door censuur uit te oefenen, komen mensen niet in aanraking met ideeën die afwijken van het officiële standpunt van de regering. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg van wat er gebeurde tijdens de collectivisatie. Bijvoorbeeld: Alle boeren moesten hun bezit afstaan en in grote gemeenschappen voedsel gaan produceren. 2. Een uitleg waarom dit leidt tot een afname van de voedselproductie. Bijvoorbeeld: Boeren mochten de winst niet zelf houden en hadden dus geen reden om hard te werken. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg van de Duitse ideologie. Bijvoorbeeld: De Duitsers deelden de mensen op in rassen. Het ene ras was beter dan het andere ras. Het Arische ras was superieur aan andere rassen. 2. Een uitleg waarom de Duitsers zich om deze reden gematigd opstellen. Bijvoorbeeld: Duitsers en Nederlanders behoorden tot het Arische ras. Er was geen reden om de Nederlanders te vernederen. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een keuze. In dit geval: Ja. 2. Een uitleg. Bijvoorbeeld: De jaren twintig stonden bekend als een welvarende periode in de VS. Er was geld voor ontspanning, zoals op de foto te zien is. a) Juiste antwoorden noemen een concrete gebeurtenis of ontwikkeling en leggen deze uit. 1929: de beurskrach, waardoor de economie kromp en mensen werkeloos maakte. 1941: de aanval op Pearl Harbor, waardoor veel mensen in de wapenindustrie aan de slag konden. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een keuze. In dit geval: nee. 2. Een uitleg. Bijvoorbeeld: Het doel van de New Deal was om de werkeloosheid te laten dalen. Uit de grafiek valt op te maken dat de werkeloosheid maar heel beperkt daalt. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg van de situatie in de Sovjetunie. Bijvoorbeeld: De regering van de Sovjetunie had een totalitair karakter en wilde de bevolking zo intensief mogelijk controleren. 2. Een uitleg waarom mensen daarom gingen fluisteren. Bijvoorbeeld: Mensen waren bang om opgepakt te worden en zorgde ervoor dat kritiek op de regering niet bij onbekende mensen kwam. Bij de bron passen:  Het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaalsocialisme: De kinderen zijn duidelijk beïnvloed door de rassenleer van het nationaalsocialisme. De rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie: Door propaganda is het regime erin geslaagd om de kinderen ervan te overtuigen dat Joden slecht zijn. Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de joden: De haat tegen de Joden is de voorbode van de latere genocide. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een keuze. In dit geval: nee 2. Een toelichting. Bijvoorbeeld: De Verenigde Staten voerden een isolationistisch beleid. Roosevelt breekt daar hier mee omdat hij de Engelsen wil steunen.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in