Toets Geschiedenis

Feniks 3e ed/LRN-line - Toets Tijdvak 10 - Tijd van televisie en computer oefentoetsen & antwoorden

LRN-line

Deze toets behandelt de tijd van televisie en computers (1950 – heden) 

Feniks 3e ed/LRN-line
Toets Geschiedenis
Feniks 3e ed/LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
a) Fout: Dat was niet zo. Het moet zijn: Het Marshallplan werd niet door de Oost-Europese landen geaccepteerd. b)  Fout: kregen veel Europese landen een gezamenlijke munt. Het moet zijn: schaften een aantal Europese landen de paspoortcontrole af. c)  Fout: dat bedrijven gingen hervormen. Het moet zijn: mogelijk werd om openlijker over dingen te kunnen schrijven in de pers. d)  Fout: Dankzij, zich vreedzaam dekoloniseren. Het moet zijn: Ondanks, verliep het dekolonisatieproces niet vreedzaam. e)  Fout: vlak. Het moet zijn: ongeveer 15 jaar na. f)  Fout: Tunesië Het moet zijn: Italië en / of Griekenland. 1-6-2-5-4-3Toelichting:1) De Nederlandse regering kondigt politionele acties aan.6) Veel inwoners van de Molukken komen naar Nederland.2) Griekse gastarbeiders komen naar Nederland. 5) Vanuit Turkije komen gastarbeiders naar Nederland.4) Suriname wordt onafhankelijk van Nederland.3) Inwoners van bijvoorbeeld Roemenië komen naar Nederland. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg van wat het conflict inhoudt. Bijvoorbeeld: Het conflict hield in dat beide grootmachten een machtsstrijd voerde over de vraag wie de meeste macht had. 2. Een uitleg waarom dit conflict de Koude Oorlog heet. Bijvoorbeeld: Omdat er niet werd gevochten, waren er alleen spanningen. Daarom wordt het conflict ook wel de Koude Oorlog genoemd. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Het noemen van een voorbeeld. Bijvoorbeeld: In de loop van de tijd gingen steeds meer landen mee doen. 2. Een uitleg waarom dit voorbeeld laat zien dat de samenwerking succesvol was. Bijvoorbeeld: Omdat de economieën van de deelnemers groeide, wilden meer landen meedoen. Het was dus een succes. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg van de impact van de Tweede Wereldoorlog. Bijvoorbeeld: Door de oorlog ontdekten Aziatische onafhankelijkheidsbewegingen dat westerse mogendheden ook konden verliezen. 2. Een uitleg waarom dit leidt tot dekolonisatie. Bijvoorbeeld: Dit gaf Aziatische onafhankelijkheidsbewegingen het idee dat een opstand succesvol kon zijn. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Het benoemen van een historische ontwikkeling. Bijvoorbeeld: Na de onafhankelijkheid van Suriname trokken veel Surinamers naar Nederland. 2. Een uitleg waarom dit het debat over racisme stimuleert. Bijvoorbeeld: Door de ontmoeting tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ Nederlanders kregen veel mensen het idee dat racisme voorkomt en ontstonden er protesten tegen dit vermeende racisme. 1. Individualisering: Mensen wilden niet langer bij een groep (zuil) horen, maar eigen keuze maken. 2. Ontkerkelijking: Omdat levensbeschouwing minder belangrijk werd, gingen de zuilen meer op elkaar lijken en losten zij langzaam op. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een keuze. Ja en Nee kunnen worden verdedigd. 2. Een toelichting. Enkele voorbeelden: Ja, omdat de economie van China zich razendsnel ging ontwikkelen. Nee, omdat miljoenen mensen omkwamen door de bijbehorende uitbuiting. a) De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog. b) Juiste antwoorden gaan in op spionage. Bijvoorbeeld: Als de Sovjets door spionage alle militaire geheimen van de VS konden ontdekken, zouden de VS de Koude Oorlog verliezen. a) Juiste antwoorden gaan in op het einde van de Koude Oorlog. Bijvoorbeeld: Door het einde van de Koude Oorlog konden landen uit het voormalige Oostblok zich aansluiten bij de EU. b) Juiste antwoorden gaan in op de enorme omvang van de EU. Bijvoorbeeld: De EU was zo groot geworden dat deze onbestuurbaar dreigde te worden. 1. De toenemende westerse welvaart die vanaf de jaren zestig van de 20e eeuw aanleiding gaf tot ingrijpende sociaal-culturele veranderingsprocessen omdat de jongeren in de bron protesteren tegen de oudere generatie. 2. De ontwikkeling van pluriforme en multiculturele samenlevingen omdat jongeren zichzelf wilde uiten en gedroegen hoe zij zelf wilde, werd de samenleving diverser. a) Juiste antwoorden gaan in op de onzekere economische situatie na de oorlog. Bijvoorbeeld: Nederland was verarmd en veel mensen verwachtten dat het communisme de economische problemen kon oplossen. b) Juiste antwoorden gaan in op de groeiende welvaart in Nederland. Bijvoorbeeld: Door de groeiende welvaart hadden de mensen geen reden meer om lid te zijn van de communistische partij.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in