Toets Geschiedenis

MEMO MAX 2021 deel A+B - Hoofdstuk 3 - De Tweede Wereldoorlog oefentoetsen & antwoorden

MAX

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: de opkomst van Hitler, de ontwikkeling van Duitsland tot een totalitaire dictatuur, het verloop van WO II, de holocaust en de bezetting van Nederland (1940 - 1945), nationaalsocialisme, indoctrinatie, genocide, holocaust / shoah, antisemitisme, bezetting.


MEMO MAX 2021 deel A+B
Toets Geschiedenis
MEMO MAX 2021 deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
a) Antisemitisme (1) = haat tegen joden b) Bezetting (2) = het veroveren van een ander land en het overnemen van de macht in dat land c) Geallieerden (2) = bondgenootschap van de Verenigde Staten, Sovjet-Unie, Groot-Brittannië, Canada en andere landen die tijdens WO II tegen de asmogendheden streden d) Nationaalsocialistische Beweging (NSB) (4) = Nederlandse politieke beweging, onder leiding van Anton Mussert, die met de Duitsers samenwerkte e) Razzia’s (3) = kortdurende actie van militairen of de politie in een bepaald gebied, om alle leden op te pakken van een bepaalde groep (bijvoorbeeld joden) f) Reichskristallnacht (3) = Letterlijk ‘Nacht van het gebroken glas’. Aanval die Nationaalsocialisten in 1938 in heel Duitsland organiseerden op Joodse bedrijven, winkels en synagogen. Tip: Om begrippen te leren bestaan er verschillende online tools die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld om flipkaartjes te maken. Alleen helpt het je bij geschiedenis niet zoveel verder als je begrippen uit je hoofd op kunt zeggen. Als je bijvoorbeeld de betekenis van nationaliseren weet, maar niet kan uitleggen wat het met communisme te maken heeft, heb je weinig aan die kennis. Daarom is een woordweb bij geschiedenis vaak beter. Dan leer je de samenhang tussen begrippen zien. Alleen de woordjes die je maar niet in je hoofd krijgt, kun je met een flipkaartje oefenen. De juiste combinaties zijn: a-3 / b-4 / c-1 / d-5. Je houdt 2 over. a) Auschwitz (3) is de Duitse naam voor het Poolse dorpje waar het grootste vernietigingskamp uit WO II stond. Hier werden meer dan een miljoen joden vermoord. Daarnaast ook Roma en Sinti, jehova-getuigen en homoseksuelen. b) Mussolini (1) was de leider van de fascistische partij in Italië en alleenheerser. Hij sloot in 1936 een bondgenootschap met Hitler. c) Wilhelmina (4), koningin van Nederland (1898 - 1948). Zij verbleef tijdens WO II in Londen van waaruit zij radiopraatjes voor Radio oranje hield die de moraal in Nederland hoog hielden. De juiste volgorde is: 3 - 5 - 1 - 6 - 2 - 4 Het Dawesplan hield het Verdrag van Versailles / de herstelbetalingen in standen daar was de NSDAP tegen. Alternatief antwoord: De NSDAP wilde een sterk Duitsland dat geen hulp van anderen nodig had. Daarom wees het de hulp van de VS af. Tip: Deze vraag (en tekst) werkt met een bliksemafleider: het Dawesplan. Dat staat niet in het boek. Maar in de tekst staat ook informatie die je wel uit het boek herkent: de herstelbetalingen (Verdrag van Versailles). Dat betekent dat je bij deze vraag moet terugvallen op wat je wel weet. En dat is hoe de NSDAP dacht over herstelbetalingen / het Verdrag van Versailles. De stelling is dat de gebeurtenissen uit 1939 en 1940 een voorbereiding zijn op Hitlers aanval op de Sovjet-Unie in 1941. Bij a) Door het sluiten van een niet-aanvalsverdrag voorkwam Hitler dat de Sovjet-Unie zich ging bewapenen / klaar maakte voor oorlog, als Hitler zijn veroveringen in West-Europa pleegde. Bij b) Door de landen in West-Europa (en hun bevoorrading) uit te schakelen, had Hitler de handen vrij om de Sovjet-Unie aan te vallen. Tip: Schep orde voor jezelf! Dit is een ingewikkeld gestelde vraag met een gedachtegang van een historicus en gebeurtenissen die daarbij horen. Bepaal eerst wat de gedachtegang van de historicus eigenlijk is. Die bestaat hier uit twee onderdelen, namelijk de reden om de Sovjet-Unie aan te vallen (ruimte voor Germaanse ras) en de tactiek van Hitler (alles voor de aanval op de Sovjet-Unie is een voorbereiding). In de vraagstelling staan twee gebeurtenissen. Dat hoort dus bij de tactiek en niet bij de reden om de Sovjet-Unie aan te vallen. Nationalisme betekent trots zijn op je eigen land, trouw zijn aan het vaderland. Joden namen van oudsher een uitzonderingspositie in / hadden eigen gebruiken en een eigen taal. Daarom vonden veel mensen Joden een bedreiging voor hun land / geen goede vaderlanders. Hierdoor nam de haat tegen Joden toe. Tip: Als je het verband tussen twee begrippen / verschijnselen moet uitleggen, ga dan op beide onderdelen in. In dit geval: geef eerst een omschrijving van nationalisme. Daarna noem je enkele redenen voor het bestaan van antisemitisme. Tot slot trek je op basis van beide gegevens een conclusie.  De nazi’s vonden de volkeren in Oost-Europa minderwaardig en lieten die gebieden daarom met harde hand / door militairen leiden. In Nederland bleef het bestuur zoals het was. Alle leidinggevenden moesten zweren het beleid van de Duitsers uit te voeren, of werden vervangen door mensen die samenwerkten met de Duitsers.  Tip 1: het eerste antwoord kun je moeilijk uit de leertekst halen. Val in dit soort gevallen terug op wat je wel weet, namelijk dat de nazi’s het germaanse / arische ras superieur vonden.  Tip 2: het tweede deel van de vraag is nogal breed: over het bestuur in Nederland tijdens WO II kun je een hele bibliotheek volschrijven. Dat is natuurlijk niet de bedoeling op een toets. Beperk je dan ook tot wat hierover in de leertekst staat: dat is hetgeen je geleerd hebt en waarvan de toetsmaker ook weet dat je het geleerd hebt. Het juiste antwoord is B, omdat de NSDAP na de wereldcrisis van 1929 snel aan het groeien was en meer aanhangers kreeg. Op het affiche belooft de NSDAP een einde te maken aan de werkloosheid en honger (werk en brood). Antwoord A is niet goed, omdat de NSDAP toen nog maar net bestond en niet aan landelijke verkiezingen deelnam. Antwoord C is niet goed, omdat in 1936 alle andere politieke partijen verboden waren en de NSDAP dus niet aan verkiezingen mee hoefde te doen. Tip: Eigenlijk dwingt deze vraag je al een tactiek toe te passen die bij meerkeuzevragen vaak werkt: het wegstrepen van de foute antwoorden. Je kunt deze twee conclusies trekken: Dresden is verwoest in februari 1945. Op dat moment was het al duidelijk dat Hitler de oorlog zou verliezen. In plaats van de schade te beperken, koos hij ervoor tot de laatste man door te vechten. Dit had onder meer het bombardement op Dresden tot gevolg. De Engelse luchtmacht verwoestte een stad die geen strategische waarde had. De schade lijkt alleen als vergelding tegen het Duitse volk te zijn aangebracht. Tip: Lees altijd het onderschrift bij een plaatje. Meestal staat daar (een deel van) de informatie die je nodig hebt om de vraag te beantwoorden. De boodschap is dat de maker het aantal van 102.000 slachtoffers zichtbaar wil maken / de slachtoffers van de holocaust een naam / identiteit wil geven (in plaats van een anoniem aantal). Dat doet hij door ieder slachtoffer te noemen en een plek te geven op een baksteen. Tip: een boodschap bij een monument stel je op dezelfde manier vast als bij een poster of spotprent. Het gaat over de mening van de ontwerper / tekenaar en de vraag welke argumenten hij/zij daarvoor gebruikt. De argumenten zijn de verschillende onderdelen uit het monument. Als je die naast elkaar legt, kun je een conclusie trekken over de mening van de ontwerper / tekenaar: de boodschap. Kijk dus eerst naar de verschillende onderdelen in de bron - gebruik daarvoor de toelichting - en trek pas daarna de conclusie over de boodschap. De conclusie die je kunt trekken is 2. Het affiche verscheen in Amsterdam en roept mensen in die stad op om te gaan staken als reactie op de eerste razzia’s op joden door de Duitse bezetter. / Op basis van dit affiche uit Amsterdam kun je niet weten hoeveel mensen uit de rest van Nederland in verzet kwamen. Tip: De tekst op dit affiche is nauwelijks te lezen. Alleen de woorden STAAKT. Dat betekent automatisch dat je het onderschrift moet gebruiken. Dat wijst op de Amsterdamse herkomst van het affiche.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in