Toets Geschiedenis

Memo MAX 5.1 deel A+B - Hoofdstuk 4 - De Tweede Wereldoorlog oefentoetsen & antwoorden

MAX
Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: WOII, Hitler, NSDAP, totalitaire staat, rassenleer, holocaust, WOII in Nederland, capitulatie, nationaalsocialisme, collaboratie, vernietigingskampen, blitzkrieg, antisemitisme, geallieerden, pearl harbor, asmogendheden, razzia
Memo MAX 5.1 deel A+B
Toets Geschiedenis
Memo MAX 5.1 deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
a) Het idee dat er verschillende rassen zijn en dat het ene ras beter is dan het andere. - Rassenleer (3) - b) Oorlog tussen de asmogendheden en de geallieerden van 1939 tot 1945. - Tweede wereldoorlog (2) - c) Overgave: de wapens neerleggen en de strijd opgeven. - Capitulatie (4) - d) Naam voor de fascistische ideeën van Adolf Hitler en zijn NSDAP. -  Nationaalsocialisme (1) _ e) De massamoord op zes miljoen joden door de nazi’s in de Tweede Wereldoorlog. - Holocaust (3) - f) Samenwerken met de bezetter van een land. - Collaboratie (4) - g) Afkorting van Nationaalsocialistische Duitse Arbeiderspartij. Fascistische politieke partij in Duitsland wiens aanhangers nazi’s worden genoemd. - NSDAP (1) - h) Een concentratiekamp dat was ingericht om zoveel mogelijk mensen te vermoorden. - Vernietigingskampen (3) - i) Een land waarin de bestuurders het leven van de inwoners volledig beheersen en controleren. - Totalitaire staat (1) - j) De snelle verovering van een groot gebied met tanks en vliegtuigen - Blitzkrieg (2) - a) Antisemitisme: Haat tegen joden (3) b) Verzet:  Het tegenwerken van de bezetter van een land. (4) c) Getto:  Afgesloten deel van een stad waar joden moesten wonen. (3) d )Razzia:  Snelle actie door militairen of politie in een bepaald gebied, waarbij een bepaalde groep mensen wordt opgepakt. (4) e) Asmogendheden: Bondgenootschap tijdens de tweede Wereldoorlog met als belangrijkste leden Duitsland, Italië en Japan. (2) 1 - d 2 - c 3 - e 4 - a 5 - bTip: In je leertekst staan veel meer jaartallen dan in het overzicht op bladzij 74. Vraag je docent welke jaartallen je moet leren. Vind je jaartallen lastig? Maak een tijdlijn en zoek er afbeeldingen en begrippen bij. Hitler beloofde de economische crisis op te lossen. Hitler beloofde de vernederende maatregelen van het Verdrag van Versailles terug te draaien. De nazi’s maakte slim gebruik van propaganda. De nationaalsocialisten marcheerden op straat en dat maakte indruk op mensen. De nazi’s maakten gebruik van terreur: mensen met andere ideeën werden bedreigd of in elkaar geslagen. a) Niet waar. Het Poolse leger verzette zich hevig tegen de Duitse inval maar konden niks beginnen tegen de blitzkrieg van de Duitsers. b) Waar. c) Niet waar. japan was een bondgenoot van Duitsland en dus van de asmogendheden. d) Waar e) Niet waar. Het lukte Duitsland niet om Groot-Brittannië te veroveren. Tip: Had je een antwoord niet goed? Maak een overzicht voor jezelf. Dit kan met behulp van een tijdlijn maar ook door bijvoorbeeld een mindmap te maken. 1) Hitler gaf de joden de schuld van alle problemen in Duitsland, bijvoorbeeld het verlies van de eerste wereldoorlog en de economische crisis. 2) De nationaalsocialisten geloofden in de rassenleer. Hitler zei dat de Duitsers het beste en sterkste ras waren - en dat bijvoorbeeld joden, en zigeuners minder waren en het Duitse volk verzwakten. 3) Nationalisme speelde ook een rol, joden en zigeuners hadden vaak een ander geloof, gewoonten en taal dan Duitsers. daarom waren ze volgens Hitler geen echte Duitsers. a) Aanpassing. De meeste Nederlanders waren anti-Duits tijdens de oorlog, maar verzetten zich niet. Ze pasten zich liever aan dan dat ze hun leven waagden. b) Vezet. Een kleine groep pleegde actief verzet. Zij werkten de bezetter tegen c) Collaboratie. Een kleine groep mensen ging actief samenwerken met de Duitsers. Tip: Lees nog even goed de paragraaf door om voorbeelden te kunnen noemen over wat deze verschillende groepen mensen deden (of niet deden). 1) Je ziet Hitler als een daadkrachtige man, hij heeft een vuist gebald en staat strijdvaardig. Hitler wordt dus afgebeeld als een sterke persoon  die Duitsland uit de economische crisis kan helpen. 2) Je ziet een groot, opkomend licht met een adelaar (kenmerk van Duitsland en de nazi’s). Hiermee wordt aangegeven dat er licht aan de horizon is voor een beter Duitsland als de nazi’s aan de macht komen. 3) Je ziet allemaal mensen die achter Hitler staan. Hiermee wordt aangegevn dat al veel mensen in de ideeën van de nazi’s geloven en vinden dat Hitler een groot leider is. 4) “Lang leve Duitsland” , de Duitsers voelden zich vernederd door het Verdrag van Versailles, Hitler wilde deze maatregelen terugdraaien en van Duitsland weer een groot land maken. In 1941 viel Japan de Amerikaanse marinebasis in Pearl Harbor aan (als wraak omdat Amerika besloten had japan te boycotten vanwege hun aanvallen in China). De aanval kwam onverwacht en vernietigde het grootste deel van de Amerikaanse vloot. De Verenigde Staten sloten zich na deze aanval aan bij de geallieerden en verklaarden de oorlog aan Japan. Toen de nazi’s in 1933 aan de macht kwamen in Duitsland, begon de discriminatie van joden. Ze werden niet langer behandeld als Duitse burgers. Om de Duitse bevolking hiervan te overtuigen werd propagande ingezet, zoals deze film. Je ziet hier dan ook een jood die: gemeen uit zijn ogen kijkt herkenbaar is aan zijn grote neus een criminele uitstraling heeft.   Extra info: Deze film is tegenwoordig verboden in Duitsland Je ziet hier een afbeelding van de NSB, de partij in Nederland die voor de ideeën van Hitler waren. Mensen die lid waren van deze partij werden collaborateurs genoemd. Meer weten? De serie: 13 in de oorlog op schooltv & Jodenvervolging in Nederland: https://schooltv.nl

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in