Toets Geschiedenis

Geschiedenis Werkplaats 3e ed - Hoofdstuk 3 - De Eerste Wereldoorlog en daarna oefentoetsen & antwoorden

3e editie
Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: WOI, nationalisme, ideologiem propaganda, wapenwedloop, indoctrinatie, totalitair, communisme, Nazi’s, planeconomie, kapitalisme, Fascisme, tweefrontenoorlog.
Geschiedenis Werkplaats 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedenis Werkplaats 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
  a) Bangmakerij met geweld. - Terreur (2) - b) Race om de sterkste bewapening te krijgen. - Wapenwedloop (1)  - c) Systematisch opdringen van ideeën. - Indoctrinatie (4)  - d) (Staat met een) alleenheerschappij. - Dictatuur (2) - e) Plaats waar gevochten wordt. - Front (1) - f) Industrie die wapens en andere militaire producten maakt. - Oorlogsindustrie (4) - g) Geheel van ideeën over de samenleving. -Ideologie (3) - h) Verspreiding van ideeën. - Propaganda (3) - i) Als de overheid volledig heerst over de samenleving. - Totalitair (2) - j) Liefde voor het eigen volk. - Nationalisme (1) -   a) Conservatief: Iemand die in de politiek streeft naar behoud van bestaande toestanden. (3) b) Regime: Ondemocratische regering. (2) c) Gematigd:  Voor beperkte veranderingen. (4) d) Persoonsverheerlijking: Laten zien dat je iemand heel goed vindt. (3) e) Neutraal: Onpartijdig. (1)   1 - a 2 - e 3 - b 4 - c 5 - d Tip: Vind je begrippen onthouden lastig?: Maak flip cards. (kartonnen kaartjes met op de ene kant het begrip en op de andere kant de uitleg) je kan dan steeds jezelf oefenen en ‘overhoren’.  Bedenk ezelsbruggetjes.   a) 1) Sommige Europese staten wilden groter en machtiger worden. Er was veel nationalisme: mensen vonden de liefde voor hun eigen volk erg belangrijk.2) Er was veel militarisme: mensen vonden het leger heel goed en belangrijk.3) Door de combinatie van nationalisme en militarisme wilden de landen de sterkste wapens hebben. En door deze wapenwedloop liepen de spanningen op. b)In augustus 1914 kwamen de spanningen tot een uitbarsting. De oorlog begon met een Duitse aanval op Frankrijk via België. Duitsland wilde Frankrijk in het westen snel verslaan om daarna Rusland aan te vallen in het oosten. De Duitsers wilden niet op twee plaatsen vechten. Maar toen de Fransen de Duitse aanval tegen hielden kwam er toch een tweefrontenoorlog. a) Waar. b) Waar. c) Niet waar. De Communistische Partij kreeg alle macht. wanneer 1 partij of 1 persoon alle macht heeft is er geen sprake van democratie. d) Niet waar. Het communistische regime verbood alle andere partijen en onderdrukte de bevolking met terreur. e) Waar Tip: Had je een antwoord niet goed? Maak een overzicht voor jezelf  van de russische revolutie. je kan dit heel goed doen met een mind-map waar je ook afbeeldingen in verwerkt.     In 1922 werd Mussolini regeringsleider in italië. Maar al snel werd duidelijk dat hij tegen de democratie was. zijn ideologie heette fascisme. Deze mensen waren antidemocratisch, totalitair, gewelddadig en extreem nationalistisch. Mussolini veranderde italië met geweld in een totalitaire dictatuur. Ideeën werden verspreid via kranten, radio en films  door deze propaganda ontstond ook persoonsverheerlijking.   Als de overheid volledig heerst over de samenleving noem je dat een totalitaire staat. Hitler liet tegenstanders gevang zetten in concentratiekampen. Met intimidatie in de straat werden Duitsers gehoorzaam gemaakt. Nazi-ideeën werden via propaganda en indoctrinatie opgelegd aan de bevolking. ( Bijvoorbeeld op scholen, via kranten, radio en films) Tip: Begin je antwoord met het uitleggen van het begrip en geef daarna je uitleg in het antwoord.   De Duitsers lieten Nederland met rust omdat ze de rotterdamse haven gebruikten voor de aanvoer van goederen. Britse schepen hadden de Duitse havens geblokkeerd, maar lieten de Rotterdamse haven open, omdat de Britten bang waren dat Duitsland anders Nederland zouden bezetten.   Deze afbeelding is van vóór 1918. Je kan dat zien omdat Oostenrijk-Hongarije nog 1 land (keizerrijk) is en Ottomaanse Rijk ook nog bestaat. Na de Eerste Wereldoorlog (Verdrag van Versailles) bestonden deze rijken niet meer.     De jaren “20 kregen de naam ‘roaring twenties’  (levendige jaren) omdat er geld en tijd was om naar restaurants, sportstadions en bioscopen te gaan. De filmindustrie bloeide op. Mensen wilden niet meer zuinig zijn maar consumeren en genieten. Jongeren vermaakten zich met muziek, drank en wilde dansen.   Hitler en zijn partij (NSDAP) waren ook ‘racistisch’. Volgens hem was het Duitse ‘arische ras’ beter dan alle andere rassen. Vooral het ‘Joodse ras’ was volgens hem heel minderwaardig. Meer weten? WOI:https://schooltv.nl - WOI  & https://schooltv.nl - soldaat in WOI Russische revolutie: https://schooltv.nl

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in