Toets Geschiedenis

MEMO MAX 2021 deel A+B - Hoofdstuk 5 - De kolonalisatie en globalisering oefentoetsen & antwoorden

MAX
MEMO MAX 2021 deel A+B
Toets Geschiedenis
MEMO MAX 2021 deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
a) klimaatcrisis (3) = de verandering van het klimaat op aarde, die een bedreiging vormt voor mens en dier. b) ontwikkelingsland  (4) = land waar veel armoede heerst door een gebrekkige ontwikkeling van de economie, wat bijvoorbeeld blijkt uit een slechte infrastructuur en een laag opleidingsniveau van de bevolking. c) soevereiniteit (1) = de hoogste macht in een staat d) terrorisme (2) = het gebruik van ernstig geweld (of het dreigen daarmee) om mensen angst aan te jagen en zo politieke doelen te bereiken e) veiligheidsraad (4) = het onderdeel van de Verenigde Naties dat zich speciaal bezighoudt met het bewaren van de vrede in de wereld en dat in noodsituaties militair mag ingrijpen. f) zionisme (2) = het streven naar een eigen Joodse staat, het liefste in Palestine, om te ontkomen aan het antisemitisme in Europa Tip: Om begrippen te leren bestaan er verschillende online tools die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld om flipkaartjes te maken. Alleen helpt het je bij geschiedenis niet zoveel verder als je begrippen uit je hoofd op kunt zeggen. Als je bijvoorbeeld de betekenis van zionisme weet, maar niet kan uitleggen waarom dat heeft te maken met Palestina, heb je weinig aan die kennis. Daarom is een woordweb bij geschiedenis vaak beter. Dan leer je de samenhang tussen begrippen zien. Alleen de woordjes die je maar niet in je hoofd krijgt, kun je met een flipkaartje oefenen. De juiste combinaties zijn a-2 / b-1 / c-5 / d-3 / 3-6. Je houdt 4 over. Dit waren de volgende personen: Hatta (1) = rechterhand van Soekarno, een van de leiders van de Indonesische onafhankelijkheidsbeweging (1949) Mao (Zedong) (1) = leider van communistisch China die in 1949 de macht greep en tot zijn dood (1976) alleenheerser bleef. Sjah (koning) van Perzië (Iran) (2) = laatste vorst van Iran die bij de machtsgreep door de ayatollah (islamitisch geestelijk leider) in 1979 werd afgezet (de sjah stond bekend om zijn moderne denkbeelden en goede betrekkingen met de westerse wereld) De juiste volgorde is: 5-2-6-4-1 Tip: 1) zet op een kladblaadje de cijfers 1 t/m 6 en vul daarachter de jaartallen in die je kent  Tip: 2) probeer oorzaak-gevolg-relaties te ontdekken Bij paragraaf 1: a) In Azië had Japan tijdens WO II veel Europese landen verzwakt, zodat deze na WO II niet in staat waren hun kolonies weer te regeren. Daarom riepen veel kolonies in die periode de onafhankelijkheid uit. b) Tijdens WO II hadden de meeste Europese landen hun troepen in Europa ingezet. De legers waren teveel verzwakt om daarna nog een koloniaal bestuur in stand te houden. Dat was een reden voor Afrikaanse landen om de onafhankelijkheid uit te roepen. Tip: 1) Gebruik bij geschiedenis altijd je ‘gezond verstand’. In dit geval: de Europese landen waren na WO II verzwakt. Dat maakt bestuur in de kolonies lastig. Tip: 2) Om het verschil tussen Azië en Afrika aan te geven, grijp je terug op wat je geleerd hebt. Je weet dat in Azië Japan een rol speelde tijdens WO II. Bij paragraaf 2 Je antwoord moet de volgende elementen bevatten: In een parlementaire democratie kan het volk via partijen meepraten, -beslissen over het bestuur. Dit ontbreekt in het Midden-Oosten, waardoor: 1. Sommige aanhangers van de politieke islam worden steeds radicaler en gaan over tot het plegen van terrorisme. 2. Er ontstaan volksopstanden zoals de Arabische Lente van 2011. Tip: Leg eerst het kernbegrip uit de vraag uit (hier: parlementaire democratie). Op deze manier kun je de gevolgen ook makkelijker onthouden en dus opschrijven. Bij paragraaf 3: Als de bevolking groeit doen er meer mensen een beroep op (dezelfde hoeveelheid) voedsel, grondstoffen en energie. Dit gaat ten koste van het leefklimaat. Bij paragraaf 4: a) De juridische afhandeling van WO II vond plaats in het Neurenberg-tribunaal en het Tokyo-tribunaal. In beide gevallen werden kopstukken van nazi-Duitsland / Japan berecht voor hun aandeel in oorlogsmisdaden. b) Je antwoord moet de volgende elementen bevatten: De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens streeft naar het wereldwijd respecteren van mensenrechten (verbod op martelen / recht op vrijheid van meningsuiting). Oorlogsmisdadigers respecteren die niet en dus worden ze door een internationale rechtbank berecht. Tip: algemeen: in de inleiding gaat het over het Joegoslavië-tribunaal en het Sierra-Leone-tribunaal. Die ken je niet. Laat je er niet door afschrikken. Lees door en kijk waar zaken staan die je wel kent / hebt geleerd. Tip: a) De term ‘juridisch’ in de vraag klinkt ingewikkeld. Grijp terug op wat je weet: juridisch heeft met rechtspraak te maken. Wat weet je over rechtspraak en het einde van WO II? Juist, de tribunalen in Neurenberg en Tokyo. Tip: b) Geef eerst een definitie van het begrip dat je hebt moeten leren (hier: universele verklaring van de rechten van de mens). Als je dat eenmaal hebt opgeschreven, is het vaak duidelijker waarom een voorbeeld uit de vraag daarbij past. Bij paragraaf 1: Ja de bron is bruikbaar, want... Je antwoord moet de volgende elementen bevatten: (Ik heb geleerd dat...) Tijdens de Koude Oorlog steunde de Sovjet-Unie onafhankelijkheidsbewegingen in Afrika om op die manier meer invloed op dat continent te krijgen (ten koste van de Verenigde Staten). (Op de foto zie ik dat…) Deze foto is genomen tijdens de Koude Oorlog en je ziet een Russische adviseur de tips / advies geeft aan soldaten die strijden in de burgeroorlog in Angola. (En dus…) Deze foto is daarom geschikt voor het onderzoek. Tip: Je ziet schuingedrukt tussen haakjes vaste zinnetjes (formuleringen) die je kunt gebruiken bij vragen met een bronnen (foto’s / spotprenten / stukjes tekst). Stap 1 is opschrijven wat je al weet / geleerd hebt (over de oorzaken van dekolonisatie in Afrika). Stap 2 is duidelijk verwijzen naar de informatie of bron. Stap 3 is de conclusie. Je laat daarbij een stukje van de vraag in je antwoord terugkomen. Bij paragraaf 2: Je antwoord moet de volgende elementen bevatten: (Ik weet dat…) Het conflict tussen Israël en de Palestijnen gaat erover dat beide partijen hetzelfde stuk land opeisen voor hun eigen staat. (In de bron lees ik dat…) In de Balfour-declaratie staat dat de regering van Groot-Brittannië / Engelse koning zijn uiterste best zal doen om in Palestina een huis voor de Joden op te richten, maar dat hij ook rekening houdt met de rechten en godsdienst van andere volken die daar wonen. Dat zijn de Palestijnen. (En dus…) De Britten doen dus zowel een belofte aan de Joden / zionisten als aan de Palestijnen.  Tip: Je ziet weer de vaste formulering terug: ik weet… / ik zie… / en dus … Bij paragraaf 3: Je antwoord moet de volgende elementen bevatten: (Ik weet dat…) Een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van een multiculturele samenleving in Nederland is de komst van gastarbeiders in de jaren 1960. (Ik zie dat…) Op de foto zie je een gastarbeider uit Marokko samen met een Nederlander in een fabriek. Dat toont aan dat er andere culturen naar Nederland kwamen. (En dus…) Deze foto geeft dus een verklaring voor het ontstaan van een multiculturele samenleving in Nederland. Tip: Je ziet weer de vaste formulering terug: ik weet… / ik zie… / en dus … Bij paragraaf 4: a) Westerse landen gaan ontwikkelingssamenwerking aan, omdat zij toegang tot grondstoffen en een afzetmarkt (verkoop van producten) willen behouden. Let op: noem hier specifiek een economisch motief! b) Het probleem is dat veel Afrikaanse landen een dictator al leider hebben / slecht bestuur hebben, waardoor het geld van de investeringen bij de verkeerde mensen terecht komt / naar de leiders gaat en niet naar het gewone volk.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in