Toets Nederlands

Op Niveau 2e ed - Hoofdstuk 5 - oefentoetsen & antwoorden

2e editie

Deze toets behandelt de volgende onderwerpen:

    • Grammatica:
      • Hoofd- en bijzinnen (herhaling)
      • Beknopte bijzin (herhaling)
      • (Foutieve) samentrekking (herhaling)
      • Woordsoorten benoemen (herhaling)
    • Spelling:
      • Leestekens
      • Komma
      • Aanhalingstekens
      • Dubbele punt
      • Puntkomma
      • Accenttekens
    • Over taal:
      • Woordenschat
    • Lezen:
      • Column
      • Drogredenen
      • Samenvatten
Op Niveau 2e ed
Toets Nederlands
Op Niveau 2e ed
Online maken
Toets afdrukken
  • a) De jongen was bezig met bankdrukken en kreeg de stang niet meer omhoog.
  • b) “Ik was bang dat ze hem gingen uitlachen, maar ze hielpen hem.”
  • c) “Ik vond het ook spannend om te zien, maar de hulp was echt lief!”
 
  • a) In de video is te zien dat de jongen in paniek probeert de ijzeren stang te verplaatsen.
  • b) Ik was bang dat ze hem gingen uitlachen
  • c) “Ik had niet verwacht dat mijn filmpje zoveel reacties zou oproepen”
 
  • a) Die ook aan het sporten was in de gym
  • b) Die verwoede pogingen deed om de barbell omhoog te duwen
 
  • a) Een jonge atleet is vorige week door twee topsporters gered uit een benarde positie.
  • b) Het voorval werd gefilmd door Sita
  • c) Het filmpje werd door de sportschool op social media gezet.
 
  • a) Topsporters redden jonge atleet
  • b) De topsporters tilden de zware stang net op tijd op.
  • c)  “Ik was net begonnen met mijn warming up.”
  • d) Bij de bankdrukbanken zag ze de jonge atleet
  • e) Binnen een paar uur hadden al meer dan 10.000 mensen de video gezien. 
 
  • b) Hoofdzin - hoofdzin
 
  • a) Hij houdt wel van tortillachips, maar niet van paprikachips.
  • b) Zij moeten de film zelf kijken en ook de vragen erbij beantwoorden.
  • c) Mijn oom heeft geskied in Italië en gesnowboard in Hongarije.
  • d) Onze docent heeft twee fouten gevonden en ze meteen verbeterd.
  • e) Cindy was te vroeg in de zaal en daardoor op tijd voor een plek vooraan.
  • f) Mijn vriend kan heel goed zingen, maar ik niet.
 
  • a) Hoe kan het dat je nog niets van je hebt laten horen?
    • ondersch. vw.
  • b) De bloemen die nu bloeien zijn anders dan de bloemen die volgend jaar gaan bloeien.
    • betr. vnw
  • c) Ik train graag mijn biceps en buikspieren.
    • nevensch. vw.
  • d) Het kost niet veel moeite, maar ik heb er toch geen zin in.
    • nevensch. vw.
  • e) Ik leg mijn telefoon even weg, zodat ik me kan concentreren.
    • ondersch. vw.
 
  • a) Tatjana’s baas vraagt zijn medewerkers om een paar reële ideeën voor de bijeenkomst.
  • b) De mondhygiëniste zegt: “Ik heb deze maand al tweeëndertig klanten geholpen.”
  • c) In het café waren de gasten meer aan het blèren dan aan het zingen.
  • d) Het is de taak van het comité om de ingebrachte ontwikkelingsstrategieën te beoordelen.
  • e) Bas’ favoriete vakantiebestemming is al jaren Indonesië.
 
Annes tas Anne’s tas
Brams idee  Bram’s idee
Reünie      Rëunie
Gènant      Gênant
Officieel   Officiëel
 
  • a) Correlatie
    • Onderling verband
  • b) Homogeen
    • Gelijksoortig
  • c) Dubieus
    • Twijfelachtig/bedenkelijk
  • d) Cohesie
    • Samenhang
  • e) Frontaal
    • Aan de voorkant
 
  • a) Uitrichten
    • Doen
  • b) Afdoen als
    • Ongunstig beoordelen
  • c) Demografie
    • Bevolkingssamenstelling
  • d) Bedacht zijn op
    • Voorbereid zijn op
  • e) Bonafide
    • Betrouwbaar
 
  • Het is belangrijk om foutloos te kunnen schrijven.
 
  • In alinea 1, “Dus geloof me, ook jij wilt uiteindelijk een foutloze tekst produceren.”
 
  • c) Toch 
 
  • In de inleiding staat een bewering, in het middenstuk staan argumenten, in het slot staat een conclusie.
 
  • Ervaringsargument, want de schrijver heeft het zelf beleefd en de ervaring is niet eenmalig.
 
  • Een feitelijk argument, want je kunt het controleren. Onderzoeksgegevens zijn altijd feitelijke argumenten.
 
  • Ontduiken van bewijslast, want door het zo stellig te beschrijven, doet de schrijver alsof iedereen het ermee eens is dat ‘elke groep een taalnazi kent’ en dat ‘het fijn is om deze geen plezier te doen door spelfouten te voorkomen’.
 
  • Opsomming
 
  • c) Conclusie
 
  • Vier hoofdargumenten
 
Argument Nevenschikkend Onderschikkend
We begrijpen elkaar. x  
Je kunt je ermee onderscheiden. Je wordt serieuzer genomen.
Uit onderzoek blijkt dat het betrouwbaarder en geloofwaardiger overkomt.
  x
Je doet er een taalnazi geen plezier mee. x  
Je kunt er tijd mee besparen. Je kunt die tijd besteden aan beterspellen.nl   x

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in