Waarom ouders vaak niet op de juiste manier overhoren.
Het is al uitdagend genoeg. Je werkt tig uur per week, uit werk snel koken, je kind naar alle sportclubs brengen, zelf nog ergens je spieren triggeren, in een vrij uurtje boodschappen doen, langs de dokter of een pakketje bij een postpunt ophalen en denk je eindelijk met je voeten omhoog te kunnen en dan hoor je bovenaan de trap jouw liefste puber roepen: “Mammmmmmmmm, kun je m’n geschiedenis overhoren?!!!! Ik heb morgen een toets!”
Poeh….de industriële revolutie….Welke eeuw was dat ook alweer. Vol goede moed blader je het hoofdstuk door en lees je een aantal bladzijden, terwijl jouw oogappeltje de afstandbediening pakt en Netflix opent. Je bedenkt een aantal vragen:
- Noem de 5 oorzaken van de industriële revolutie (IR).
- In welke land begon de IR?
- In welke periode speelde de IR zich af?
- Waarom vervulden de koloniën een belangrijke rol bij de IR?
- Noem een uitvinding die de IR mogelijk maakte.
Je stelt jouw kind deze vragen en je ziet dat het geleerd heeft. Hij geeft de juiste antwoorden en beheerst de stof. Althans…..dat denken jullie beiden. Kapot maar voldaan gaan jullie om 22.20 uur naar boven. Je valt gelijk in slaap als jouw hoofd het kussen raakt.
Twee weken later openen jullie Magister en zien jullie een rood cijfer in beeld: een 4,6 voor geschiedenis. Hoofdstuk: De industriële revolutie.
Jouw kind laat zijn koppie hangen en jij begrijpt er niks van. Hij kende zowat alles!
Het probleem is tweeledig:
- Jouw kind KENT de stof, maar BEHEERSTE de stof niet.
- De vaardigheden die worden getoetst zijn anders dan hoe jij overhoort.
Hoe je het eerste probleem voorkomt, leer je in deze blog.
Het tweede probleem heeft hier ook mee te maken. Alle vragen die jij stelt zijn gebaseerd op reproductie: dat wat letterlijk in het boek staat. Op de toets krijg je echter naast reproductievragen ook veel begripsvragen en toepassingsvragen. Zo kwamen er op de toets over de Industriële Revolutie ongetwijfeld ook bronvragen voor. Een plaatje uit die tijd waarbij je moet verklaren waarom dit beeld bij deze tijd paste. Of een tekstbron uit die tijd waaruit je moet kunnen opmaken dat….
Er worden dus hele andere vaardigheden getoetst dan de vragen die jij stelt bij de overhoring.
Het is compleet logisch dat jij als ouder niet beschikt over beeld- en tekstbronnen uit de tijd van ‘Burgers en Stoommachines’. Alleen is dit wel wat jouw kind moet kennen, begrijpen en toepassen.
Dit is de reden waarom veel ouders zweren bij onze oefentoetsen. Het zorgt voor:
- Een enorme tijdwinst; je hoeft vragen niet zelf meer te bedenken of op te stellen.
- Veel effectiever leren; je oefent zoals je getoetst wordt.
- Betere cijfers; je oefent op het juiste niveau.
- Een groei in zelfvertrouwen; je weet vooraf wat je kunt verwachten en waar jij staat.
- Minder stress voor beiden; met de antwoorden en uitwerkingen kom je op het juiste niveau.
Tip de redactie
Heb jij een interessant onderwerp of een mooie tip & trick die het leren nog makkelijker maakt? Laat het ons weten
Deel deze pagina met je vrienden!
Ook interessant
Bekijk alle artikelenZoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo t/m gymnasium.