Nova Scheikunde 4e ed - Hoofdstuk 2 - Chemische reacties oefentoetsen & antwoorden
Deze toets behandelt de volgende onderwerpen: Ontledingsreacties, thermolyse, elektrolyse, fotolyse, organische stoffen, aantoningsreacties, elementen, verbindingen, metalen, corroderen, niet-metalen, synthesereacties, fotosynthese, deeltjesmodel, moleculen, macro- en microniveau, atomen, atoombindingen, symbolen, fase-aanduiding, verbrandingsreactie, (on)volledige verbranding, branddriehoek, reactievergelijkingen en systematische naamgeving.

- a) Thermolyse : warmte Elektrolyse : Elektrische energie Fotolyse : Licht
- b) Verbindingen
- c) Elementen
- d)
- Elke stof is opgebouwd uit kleine deeltjes, deze worden moleculen genoemd.
- Elke stof heeft zijn eigen moleculen.
- Moleculen bewegen altijd, bij hogere temperatuur bewegen moleculen sneller.
- Moleculen trekken elkaar aan.
- e) Dit is op microniveau. Een verklaring met behulp van het deeljtesmodel is altijd op microniveau.
- f) atoombinding
- g) de fase-aanduiding voor een vloeistof is (l) van het engelse woord liquid.
- h)
- Ba
- Co
- C
- Ne
- S
- i)
- $\rm CO_2$
- $\rm H_2O_2$
- $\rm NH_3$
- j)
- k) De drie voorwaarden voor een verbrandingsreactie zijn; brandstof, zuurstof en een ontbrandingstemperatuur.
- l)
- Stap 1: Beschrijving geven van wat er in de tekst staat
- Stap 2: Reactieschema opstellen
- Stap 3: Omzetten in molecuulformules
- Stap 4: Reactievergelijking kloppend maken
- Alle watermoleculen bewegen alle kanten op. Ze blijven dus niet bij elkaar, maar spreiden zich over een ruimte. In deze tekening is er schematisch een bekerglas weergegeven, hierin is te zien dat de watermoleculen zich ook verspreiden buiten het bekerglas.
a) $\rm CH_4 + 2 \ O_2 \rightarrow 2 \ H_2O + CO_2$.- b) $\rm H_3PO_4 +5 \ HCl \rightarrow PCl_5 + 4 \ H_2O$.
- c) $\rm 3 \ Fe + 4 \ H_2O \rightarrow Fe_3O_4 + 4 \ H_2$.
- d) $\rm 2 \ NaHCO_3 \rightarrow Na_2CO_3 + CO_2 + H_2O$.
- Tip: Stappenplan kloppend maken reactievergelijking:
- 1. Schrijf onder de reactievergelijking op hoeveel atomen je voor en na de pijl hebt.
- 2. Begin vervolgens met het kloppend maken van één van de atoomsoorten. Begin met een atoomsoort in het grootste molecuul, bijvoorbeeld de C-atomen bij opgave a. Tip, eindig bij een verbrandingsreactie altijd met het kloppend maken van de O-atomen.
- 3. Ga verder met het volgende atoomsoort, herhaal dit net zo lang, totdat je alle atoomsoorten gehad hebt, controleer hierbij elke keer of je een voorgaande atoomsoort niet veranderd, dan moet je deze ook weer herhalen.
- 4. Controleer altijd je antwoord.
- Heb je nog moeite met het kloppend maken van reactievergelijkingen? Oefen dan nog eens met de volgende simulatie: https://phet.colorado.edu/nl/simulation/balancing-chemical-equations
- a) Water kun je aantonen met wit kopersulfaat. Als je de verbrandingsgassen kunt opvangen en dit langs wit kopersulfaat kunt leiden, ga je een kleurverandering zien als er daadwerkelijk water aanwezig is. De kleurverandering die je gaat waarnemen is van wit kopersulfaat naar blauw kopersulfaat.
- b) Hetzelfde als bij a, maar nu moet je de verbrandingsgassen door helder kalkwater laten geleiden. Als er koolstofdioxide aanwezig is, zal het kalkwater van helder naar troebel veranderen.
1 beginstof $\rightarrow$ 2 reactieproducten Voor deze reactie is elektrische energie nodig.
- a)
- Stap 1: beschrijving Bij de verbranding van magnesium, ontstaat er magnesiumoxide.
- Stap 2: reactieschema opstellen Magnesium + zuurstof 🡪 magnesiumoxide
- Stap 3: omzetten in molecuulformules $\rm Mg + O_2 \rightarrow MgO$
- Stap 4: Reactievergelijking kloppend maken $\rm 2 Mg + O_2 \rightarrow 2 MgO$
- b)
- Stap 1: beschrijving Bij de fotolyse van zilverchloride in poeder ontstaat er chloorgas en het metaal zilver
- Stap 2: reactieschema opstellen Zilverchloride 🡪 chloorgas en zilver
- Stap 3: omzetten in molecuulformules $\rm AgCl (g) \rightarrow Cl_2 (g) + Ag (s)$
- Stap 4: Reactievergelijking kloppend maken $\rm 2 AgCl (g) \rightarrow Cl_2 (g) + 2 Ag (s)$
- Voor deze vraag kun je nog steeds een deel van het stappenplan gebruiken (zie opgave 1k), maar je hoeft alleen maar stap 1 en stap 2 te volgen. Je kent nog niet alle molecuulformules, daarom hoef je hier nog geen hele reactievergelijking van op te stellen.
- a)
- Stap 1: beschrijving Het suiker reageert met kaliumchloraat, hierbij komt kaliumchloride, waterdamp en koolstofdioxide vrij.
- Stap 2: reactieschema opstellen Suiker + kaliumchloraat 🡪 kaliumchloride + waterdamp + koolstofdioxide
- b) Een reactie met zuurstof is altijd een verbrandingsreactie. Sommige stoffen kunnen dus de zuurstof uit een eigen molecuul gebruiken voor een ontbranding, deze zijn dus geen zuurstof uit de lucht nodig.
- a) Waterstof kan 1 binding aangaan en zuurstof 2 bindingen. Een combinatie van waterstof en zuurstof levert $\rm H_2O$ op.
- b) Stikstof kan 3 bindingen aangaan en zuurstof 2 bindingen. Een combinatie van stikstof en zuurstof levert $\rm N_2O_3$ op.
- c) Koolstof kan 1 bindingen aangaan en chlooratoom 1 bindingen (halogeen). Een combinatie van koolstof- en chlooratomen levert $\rm CCl_4$ op.
Deze toets bestellen?
- Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
- Je kunt maandelijks opzeggen.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
- Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
- Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
- Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
Dit zeggen leerlingen en ouders
Cijfers omhoog
Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!
Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.
Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!
Zéér tevreden!!
Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!
Zoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.
