Nova Scheikunde 4e ed - Hoofdstuk 6 - Metalen oefentoetsen & antwoorden
Deze toets behandelt de volgende onderwerpen: Metaaleigenschappen, metaalrooster, metaalbinding, geleidbaarheid, corrosie, edelheid, legering, metaalwinning, ertsen, continu proces, blokschema, lineaire uitzettingscoëfficiënt, soortelijke weerstand, staalsoorten, niet-hernieuwbare grondstoffen, Life cycle analysis, zware metalen, TGG-waarde en KCA-afval.

- a) Vervormbaar, hoog smeltpunt, thermisch geleidbaar, elektrisch geleidbaar, glanzend oppervlak.
- b) Dit wordt een legering of alliage genoemd.
- c) Stenen die rijk zijn met metalen, waarbij het economisch rendabel is om het metaal uit het gesteente te halen.
- d) Een continuproces is een proces dat continu doorloopt, dus dag en nacht.
- e) Bauxiet
- f) R = (p x l) / A
- R = weerstand in Ohm
- p = de soortelijke weerstand in ohm maal meter
- l = lengte van de draad in meter
- A = de doorsnede van de draad in vierkante meter
- g) Er wordt koolstof aan toegevoegd om gietijzer te maken.
- h) Dit zijn grondstoffen die niet door de natuur opnieuw te maken zijn.
- i) Kwik, lood, cadmium
- a) De blokken stellen een scheidingsmethode, mengen of reactie voor.
- b) De pijlen stellen een stofstroom voor.
- a) Metalen hebben vrij bewegende elektronen. Als er een spanningsbron aangesloten wordt op een metaal, kunnen de elektronen zich verplaatsen van de ene kant van het metaal naar de andere kant van het metaal.
- b) De positieve metaalresten die kunnen vrij langs elkaar heen schuiven. Hierbij worden de metaalbindingen niet verbroken.
- c) Een edel metaal reageert niet tot nauwelijks met stoffen in de omgeving. Onedele metalen reageren wel tot heftig met stoffen in de omgeving.
- a)
- Stap 1: Beschrijving
Ijzeroxide reageert met koolstofmonoxide tot vloeibaar ijzer en koolstofdioxide - Stap 2: Reactieschema
Ijzeroxide + Koolstofmonoxide → Ijzer + koolstofdioxide - Stap 3: Omzetten in molecuulformules
Fe$_2$O$_3$ + CO → Fe + CO$_2$ - Stap 4: Kloppend maken
Fe$_2$O$_3$ + 3 CO → 2 Fe + 3 CO$_2$
- Stap 1: Beschrijving
- b)
- Stap 1: Beschrijving
Zuurstof reageert met koolstof tot koolstofdioxide - Stap 2: Reactieschema
Zuurstof + koolstof → koolstofdioxide - Stap 3: Omzetten in molecuulformules
O$_2$ + C → CO$_2$ - Stap 4: Kloppend maken
De reactie is al kloppend, dus: O$_2$ + C → CO$_2$
- Stap 1: Beschrijving
- De eenheid van de lineaire uitzettingscoëfficiënt is: 1/K en deze is voor elke stof anders. De lineaire uitzettingscoëfficiënt houdt is een eigenschap die aangeeft hoeveel een stof uitzet per graad Kelvin dat de temperatuur stijgt (of daalt, maar bijna altijd stijgt).
- a)
- Het massapercentage koper in mobiele telefoons is 2,05%
In 20kg zit dan: 20 / 100 x 2,05% = 0,41 kg koper. - Het rendement van dit proces bedraagt maar 64%, dus van die 0,41 kg, wordt maar 64% daadwerkelijk teruggewonnen.
0,41 / 100 x 64% = 0,26 kg koper
- Het massapercentage koper in mobiele telefoons is 2,05%
- b)
- 25 gram goud, komt overeen met 0,025 kg.
- 0,025 kg is dus teruggewonnen met een rendement van 80%. De theoretische opbrengst is dan:
0,025 / 80 x 100% = 0,03125 kg goud - Het massapercentage goud in mobiele telefoons is dan:
Massa% = deel / geheel x 100%
Massa% = 0,03125 kg / 20 kg x 100% = 0,15625 % - Controleer antwoord. Significantie is 2 cijfers, dus:
Massa% goud in mobiele telefoons is 0,16%
- c)
- Bij de elektrische apparaten (staat niet in het boek, maar is algemene kennis van afvalstromen)
- Bij de elektrische apparaten (staat niet in het boek, maar is algemene kennis van afvalstromen)
- a)
- b)
Stap 1: Beschrijving
Aluminium wordt omgezet in aluminiumoxide (Er komen O-atomen bij, afkomstig van zuurstof)
Stap 2: Reactieschema
Aluminium + zuurstof → Aluminiumoxide
Stap 3: Omzetten in molecuulformules
Al + O$_2$ → Al$_2$O$_3$
Stap 4: Kloppend maken
4 Al + 3 O$_2$ → 2 Al$_2$O$_3$ - c) Dit is een reactie waarbij een metaal reageert met zuurstof uit de lucht, oftewel corrosie.
- d)
Gegeven = 100 gram aluminium
Gevraagd = hoeveel gram aluminiumoxide
Stap 1: Gegeven eenheid omrekenen naar mol
molaire massa van aluminium = 26,98 g/mol
Aantal mol = massa / molaire massa
Aantal mol = 100 gram / 26,98 g/mol = 3,706 mol aluminium
Stap 2: Molverhouding gebruiken
De molverhouding tussen aluminium en aluminiumoxide is 4 :2
Dus 3,706 mol aluminium wordt 3,706 / 4 * 2 = 1,853 mol aluminiumoxide
Stap 3: mol terugrekenen naar gevraagde eenheid (gram)
Molaire massa van aluminiumoxide = (2 x 26,98) + (3 x 16,00) = 101,96 g/mol
1,853 mol x 101,96 = 188,932 gram
Stap 4: Controleer je antwoord
Significantie is 3 cijfers. Dus 189 gram aluminiumoxide. - e)
1. Bauxietwinning
2. Aluminiumproductie uit bauxiet
3. Halffabricaat maken (tussenvorm voor een product)
4. gewenst product maken
5. distributie naar consument
Afval, gaat verloren uit LCA
6. Inzamelen van aluminium
7. Sorteren
8. Versnipperen
9. Omsmelten
10. Halffabricaat maken
Deze toets bestellen?
- Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
- Je kunt maandelijks opzeggen.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
- Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
- Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
- Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
Dit zeggen leerlingen en ouders
Cijfers omhoog
Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!
Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.
Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!
Zéér tevreden!!
Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!
Zoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.
