Talent MAX 3.1 deel A+B - Hoofdstuk 1 - Natuurlijk oefentoetsen & antwoorden
Deze toets behandelt de volgende onderwerpen: tekstdoel, tekstsoort, tekstverbanden, onderwerp, hoofdgedachte, voorvoegsels en achtervoegsels, pv, ow, wwg, ng, lv, mv, bwb, hoofdzin en bijzin, enkelvoudige en samengestelde zin, herhaling woordsoorten en werkwoordsvormen, toekomende tijd, werkwoordspelling tegenwoordige en verleden tijd, leestekens (punt, komma, uitroepteken, vraagteken, dubbele punt, aanhalingstekens)
| Tekstverband | Signaalwoord |
| Opsommend | ten eerste, ook, eveneens, bovendien, verder, zowel ... als, ten slotte |
| Tijdsvolgorde | eerst, intussen, terwijl, toen, nadat, voordat, daarna, vervolgens, ten slotte, zodra |
| Tegenstellend | maar, echter, evenwel, toch, daarentegen, integendeel, enerzijds...anderszijds |
| Uitleggend | bijvoorbeeld, dat wil zeggen, met andere woorden, zoals |
| Redengevend | want, omdat, daarom, immers, namelijk |
| Concluderend | dus, dan ook, concluderend, de slotsom is,hieruit volgt |
| Vergelijkend | Net als, zoals, evenals |
- a) Ontsnapte pinguïn weer gevonden. Dit vat de hele tekst het beste samen.
- Tip: het onderwerp beschrijft in een paar woorden waar de tekst over gaat.
- c) De pinguïns kunnen 40 a 50 kilometer per uur zwemmen. In de tekst staat: “Het was nog een flinke klus om de pinguïn weer te vangen, meldt een woordvoerder van het park aan NU.nl. Humboldtpinguïns kunnen tot wel 40 à 50 kilometer per uur zwemmen.”
- a) Alinea 1. In zin 1 van de eerste alinea staat de hoofdgedachte.
- b) Alinea 2, 3 en 4. Alinea 1 is de inleiding en alinea 5 is het slot.
- c) Maar en toch. Deze twee signaalwoorden horen als enige beide bij het tekstverband ‘tegenstelling’.
- Het signaalwoord ‘zoals’ geeft hier een vergelijking aan.
- De eerste uitbraakpoging en de tweede uitbraakpoging. Tijdens de eerste poging raakte de pinguïn namelijk gewond en daarom willen ze het dier nu goed onderzoeken.
- b) Informeren. Er staat voornamelijk feitelijke informatie in de tekst en de tekst is afkomstig van nieuwssite www.nu.nl
- Taal op Facebook voorspelt persoonlijkheid
- Iets wat lijkt op deze zin: Onderzoekers hebben tientallen jaren theoretisch onderzoek gedaan naar de belangrijkste persoonlijkheidskenmerken en het bijbehorende woordgebruik en door de sociale media worden ze nu ook echt zichtbaar.
- Tip: de hoofdgedachte geef altijd extra informatie over het onderwerp.
- Snowboarden en basketball.
- Door computerdeskundige H. Andrew Schwartz en het Positive Psychology Center.
- Meerdere antwoorden mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld een synoniem zoeken in de tekst. Daarnaast kan het zijn dat je een deel van het woord al kent en zo de betekenis kunt afleiden. Ook kan het zijn dat de beschrijving van het woord in een volgende zin uitgelegd wordt of dat er een voorbeeld gegeven wordt. Tot slot kunnen ook afbeeldingen de betekenis verraden.
- a) Evenwicht → balans
- b) Grondig → radicaal
- c) Stedelijk → urbaan
- d) Zorgeloos → onbekommerd
- e) Zo nu en dan → incidenteel
- Meerdere antwoorden mogelijk. Hieronder geven we voorbeelden van een goed antwoord.
- a) Asociaal → niet sociaal
- b) Onlogisch → niet logisch
- c) Waardeloos → zonder waarde / niets waard
- Onjuist, want dan is het een samengestelde zin
| Zin | Enkelvoudig | Samengesteld | {hoofdzin} | {hoofdzin} + {hoofdzin} | {(bijzin) + hoofdzin} | {hoofdzin + (bijzin)} |
| a) | x | x | ||||
| b) | x | x | ||||
| c) | x | x | ||||
| d) | x | x | ||||
| e) | x | x |
- Tip: Als het gaat om een enkelvoudige zin, dan is deze zin altijd een hoofdzin en heb je geen bijzin. In een hoofdzin staat de persoonsvorm helemaal vooraan of direct na het eerste zinsdeel. In een bijzin staat de persoonsvorm niet vooraan, maar juist achteraan (helemaal achteraan of als een van de laatste woorden).
- a) Gisteren zouden wij op het Ijsselmeer gaan schaatsen.
- Ow = Wij (Stel de vraag wie + gezegde. Wie zouden gaan schaatsen? Antwoord = wij.)
- Wg = Zouden, gaan schaatsen
- Ng = -
- Lv = -
- Bwb = Gisteren, op het IJsselmeer (tijdsbepaling en plaatsbepaling)
- b) Volgende week moet je hem maar gaan helpen.
- Ow = je (Stel de vraag wie + gezegde. Wie moet gaan helpen? Antwoord = je.)
- Wg = moet, gaan helpen
- Ng = -
- Lv = hem (Stel de vraag wie/wat + onderwerp + gezegde) wie/wat moet je gaan helpen? Antwoord = hem)
- Bwb = Volgende week
- c) De student uit het tweede jaar is ernstig ziek.
- Ow = De student uit het tweede jaar (Stel de vraag wie+wg. Wie is? Antwoord = De student uit het tweede jaar)
- Wg = -
- Ng = is ernstig ziek (Kijk of er een koppelwerkwoord in de zin staat -> is. Stel de vraag wat + koppelwerkwoord + ow. Wat is de student uit het tweede jaar? Antwoord = ernstig ziek. Bekijk dan nog of dit een een kenmerk of eigenschap is van de student uit het tweede jaar.. In dit geval is dat zeker zo en dus heb je hier te maken met een ng.
- Lv = -
- Bwb = -
- a) Zich = wederkerend voornaamwoord
- b) Meisje = zelfstandig naamwoord
- c) Handgeschreven = bijvoeglijk naamwoord
- d) Ze = persoonlijk voornaamwoord
- e) Naar = voorzetsel
- f) Mogen = Hww
- g) Meenemen = Zww
- h) Plaatste = Zww
- i) Zijn = bezittelijk voornaamwoord
- Meerdere antwoorden mogelijk. Hieronder vind je voorbeelden van goede antwoorden. Let vooral op de werkwoordsvormen.
- a) o.t.t.t. → Mijn vrienden zullen vanmiddag langskomen. (zal/zullen + hele werkwoord)
- b) o.v.t.t. → Mijn vrienden zouden vanmiddag langskomen.l (zou/zouden + hele werkwoord)
- c) v.t.t.t. → Mijn vrienden zullen vanmiddag langsgekomen zijn. (zal/zullen + zijn/hebben + voltooid deelwoord)
- d) v.v.t.t. → Mijn vrienden zouden vanmiddag langsgekomen zijn. (zou/zouden + zijn/hebben + voltooid deelwoord)
- a) Vertelt (Ik-vorm + t , want derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd)
- b) Planten (Hele werkwoord, want meervoud, tegenwoordige tijd)
- c) Bakt (Ik-vorm + t, want derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd)
- d) Biedt (Ik-vorm + t, want derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd)
- e) Mag (Ik-vorm, want tweede persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd, maar je staat achter de pv)
- f) Stoot (Ik-vorm + t , want derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd)
- g) Leid (Ik-vorm, want eerste persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd)
- h) Huilt (Ik-vorm, want derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd)
- i) Meldt (Ik-vorm + t, want derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd)
- j) Gelooft (Ik-vorm + t, want tweede persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd, je staat voor de pv)
- Tip: Wanneer een zin in de gebiedende wijs staat, schrijf je ik-vorm op.
- a) (praten) Waarom praatte jij gisteren zo hard? (Enkelvoud dus ik-vorm +te)
- b) (maken) Hij maakte een lange wandeling.(Enkelvoud dus ik-vorm +te)
- c) (beantwoorden) De klas beantwoordde de vraag.(Enkelvoud dus ik-vorm +de)
- d) (spelen) De verschillende bandjes speelden allen even goed. (Meervoud dus ik-vorm +den)
- e) (verwachten) Zij verwachtten niet zo snel klaar te zijn. (Meervoud dus ik-vorm +ten)
- f) (zweten) Na het sporten zweette ik over heel mijn lichaam. (Enkelvoud dus ik-vorm+te)
'In ons huis zitten 2 miljoen boterhamzakjes aan gerecycled plastic' 06 november 2020 19:11Laatste update: 06 november 2020 19:11
Bielzen, palen en steigerdelen produceren van gerecycled afvalplastic deed Save Plastics al een jaar of dertig. Wereldwijd worden ze gebruikt, maar geen hond die het zag. De directeur en zijn vrouw besloten een huis van 'gered plastic' te bouwen en gingen er met hun gezin in wonen; een goede marketingstunt.
Een huis van afvalplastic klinkt wel erg sneu. Erger nog dan golfplaten en bordkarton,maar niets is minder waar. De woning waar Bram Peters en Marlous de Bordes sinds februari wonen met hun twee zonen, is ruim en comfortabel.
Aan hun keukentafel van gerecycled hout, op stoelen van hergebruikt kunststof en onder hippe lampen van hun eigen Save Plastics, vertellen ze hoe hun Save Home mogelijk werd.
Tienduizend kilo gerecycled plastic is er verwerkt in hun woning. Dat zijn ongeveer 2 miljoen boterhamzakjes. “Het totaalaandeel in de bouwmaterialen van hun 75 vierkante meter grote vierkamerwoning was 30 procent, maar dat kwam doordat we het wiel nog moesten uitvinden", zegt Peters. "Het volgende model dat we aan het ontwikkelen zijn, bestaat al voor 80 procent uit gered plastic."
In het huis zit 10.000 kilo plastic verwerkt. (foto: lukjephotography)
Eigenwijs materiaal
Het productieproces van hun eigen huis was een goede leerschool. "De kinderziektes zijn eruit", zegt De Bordes, strategisch adviseur bij het familiebedrijf. "Plastic is supereigenwijs materiaal. Daar moet je mee leren werken. Het is niet kaarsrecht en reageert anders op temperatuurschommelingen. Wij hebben zelf die kennis wel in huis, maar nu moesten we een bouwteam om ons heen verzamelen die hier in mee wilde gaan."
Het huis is opgebouwd uit modules, die in de fabriek van Save Plastics werden geproduceerd. "Dat maakt het concept ook zo goed op te schalen en door te ontwikkelen", zegt Peters.
"Uiteindelijk kun je een Save Home zo groot of zo klein maken als je wilt. We zijn bezig met het ontwikkelen 'groene huizen' met verticale tuinen in de buitenmuren en we gaan een soort grote legoblokken maken, waarmee je je eigen woning kunt samenstellen. Ook de productie maken we modulair, zodat we overal waar afvalplastic is, kleine fabrieken kunnen neerzetten die het plastic redden."
Overal plastic huizen
Peters en De Bordes schetsen een vergezicht van een wereld waar gezinnen die veroordeeld zijn tot leven op een vuilnisbelt, zoals in India en Bangladesh, aan de slag kunnen in Save Plastics-fabriekjes en er huizen kunnen bouwen van het geproduceerde materiaal. Naast de coöperatie Plastic Fantastic, richtten ze ook de Stichting Save Living op. "Wij hebben de just-do-it-mentaliteit", zegt De Bordes haast ten overvloede. "Dat moet ook", vindt Peters. "Want het schiet niet op met de aanpak van de grote problemen in de wereld."
De eerstvolgende stap is het wereldkundig maken van het concept in Nederland zelf. De Bordes: "Ons huis krijgt veel belangstelling. We zijn op televisie geweest, hebben open dagen en verspreiden een nieuwsbrief onder belangstellenden. Momenteel zijn dat er een kleine 800. Volgend jaar willen we door heel Nederland in elk geval tien Save Homes hebben staan. Dan kunnen ontwikkelaars niet meer om ons heen en kan het project vleugels krijgen.
Dit type woning kost 180.000 euro (Foto: lukjephotography)
Isolatiewaarde 9+
Het type woning waar het gezin zelf in woont, is te koop voor 180.000 euro. Dat is exclusief grond en casco opgeleverd. "De isolatiewaarde is 9+. Dat is zo goed dat we hier aan een pelletkachel genoeg hebben voor verwarming", zegt Peters. "Uiteindelijk willen we ook zonnepanelen op het dak, maar het geld was even op. Een Save Home is er in elk geval voor gemaakt om 'off the grid' in te wonen."
Save Home wil geen start-up blijven, zegt Peters. "Ons managementteam was eerst wat terughoudend over onze plannen, maar nu ze zien hoe het uitpakt en hoe het wordt opgepikt, zijn ze heel trots op het resultaat. Ze houden ons met de voeten op de grond, maar willen nu ook doorpakken."
Samenwerking is daarvoor cruciaal, benadrukt De Bordes. "Kijk maar om je heen: de keuken, de lampen, de gordijnen: het is allemaal van gerecycled materiaal, geleverd door ondernemers hier in de regio. Enthousiasme werkt nou eenmaal aanstekelijk."
Deze toets bestellen?
- Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
- Je kunt maandelijks opzeggen.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
- Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
- Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
- Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
Dit zeggen leerlingen en ouders
Cijfers omhoog
Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!
Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.
Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!
Zéér tevreden!!
Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!
Zoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

