Chemie Overal 7e ed - Hoofdstuk 6 - Chemische industrie oefentoetsen & antwoorden
Deze toets behandelt de volgende onderwerpen: adsorptie, scheidingsmethode, adsorptiemiddel, groene chemie, blokschema, duurzaamheid, oplosmiddelen, oplosbaarheid, aanhechtingsvermogen, syntheseroute, watermanagement, zuur, base, neutraal, pH, zuurgraad, lakmoes, chromatografie.

- a) Massa per volume eenheid.
- b) De hoeveelheid warmte die nodig is om één kilogram stof één graad in temperatuur te doen stijgen.
- a) Filtreren, bezinken, centrifugeren.
- b)
- 1. Extraheer met water; zout en de kleurstof lossen op.
- 2. Filtreer; het residu is zand, het filtraat is gekleurd, zout water.
- 3. Adsorbeer met norit; de kleurstof hecht aan de norit.
- 4. Filtreer de norit met kleurstof eruit, filtraat is zoutoplossing.
- 5. Damp het filtraat in.
- a) C, H en O, dus: koolstof, waterstof en zuurstof (want bedenk dat glucose = $\rm C_6H_{12}O_6$)
- b) Reactie versnellen. (Een katalysator reageert zelf niet!)
- c) B (de optimale temperatuur van een enzym is niet bij 45 oC zoals bij A en boven de 80 OC zoals bij C.)
- d) A
- e) C (je maakt verschil in oplosbaarheid.)
- f) C (want deze blijven over na de filtratie: die komen niet door het filterpapier heen).
- g) B (want met kalkwater kun je koolstofdioxide aantonen).
- h) A
- i) D
- Kijk hoeveel H-atomen er links en rechts van de reactiepijl zijn: het verschil zit in stof X.
- Links: 12 +6 = 18
- Rechts: 2
- Dus het verschil is 16 H-atomen
- Stof X moet dus 16 H-atomen bevatten.
- a) Mogelijke antwoorden zijn: Aardolie, steenkool of cokes.
- b) H$_2$O (want in zowel aardgas als in ammoniak zit waterstof)
- c)
- Kijk in het blokschema welke stoffen erin gaan: waterstof en stikstof vormen de ammoniak
- De reactievergelijking wordt dus: $\rm N_2 + 3 \ H_2 \rightarrow 2 \ NH_3$. Tip: let op dat stikstof en zuurstof nooit alleen voorkomen, maar in duo’s. Als je dit lastig vindt om te onthouden, gebruik dan het ezelsbruggetje Br I N Cl H O F: dit zijn alle stoffen die altijd met 2 samen in een molecuul voorkomen, dus broom, jood, stikstof, chloor, waterstof, zuurstof en fluor.
- d) A (want lucht wordt gescheiden in stikstof en zuurstof (+ enkele andere stoffen, in kleine hoeveelheden).
- e) Zuurstof (Toelichting: de belangrijkste bestanddelen van lucht zijn stikstof en zuurstof)
- f) O$_2$. Let op: O is niet juist, het moet O$_2$ zijn (zie ook de tip bij opgave c).
- g)
gegeven | verandert wel/niet |
aantal moleculen | niet |
afstand tussen moleculen | wel |
de massa | niet |
het volume | wel |
- Toelichting: bij een faseovergang van gas naar vloeistof komen de moleculen dichter op elkaar te zitten, en verandert dus ook het volume; maar de hoeveelheid stof blijft hetzelfde.
- h) $\rm 4 \ NH_3 + 4 \ NO + O_2 \rightarrow 4 \ N_2 + 6 \ H_2O$
- i) A. Toelichting: de reactieproducten zijn stikstof en water (rechts van de reactiepijl); en in het blokschema is te zien dat deze in ruimte II en ruimte III binnen worden geleid.
- a)
Een oplossing | wel/niet |
is altijd kleurloos | niet |
bevat altijd water | niet |
is altijd helder | wel |
- b) $\frac{15}{100} \times 50 = 7,5$ mL, OF dit mag je ook met een kruistabel uitrekenen:
mL oplossing | mL waterstofperoxide | |
Percentage | 100 | 15 |
Volume | 50 | ? |
- Dat geeft: $\frac{15 \times 50}{100} = 7,5$ mL.
- c) Mangaan en zuurstof, oftewel Mn en O. (Tip: het woord “oxide” geeft aan dat er zuurstof in de stof zit).
- d) $\rm 2 \ H_2O_2 \rightarrow 2 \ H_2O + O_2$. Let ook op dat je de reactievergelijking kloppend maakt!
- e)
- Eerst: verdampen
- Dan: condenseren (want er vormt zich een nevel)
- f) B: als er geen waterstofperoxide meer is dan kan de ontleding niet meer plaatsvinden. (A is niet juist, omdat een katalysator weliswaar helpt bij een reactie, maar zonder katalysator de reactie nog steeds kan plaatsvinden, zij het langzamer).
- g)
- Conclusie 1: onjuist
- Conclusie 2: juist
- Conclusie 3: juist.
- Toelichting:
1. Je ziet dat er aan het einde van proef I en II evenveel zuurstof is ontstaan, dus het maakt niet uit hoeveel mangaan(IV)oxide er aanwezig is.
2. Wel zie je aan de grafiek dat proef II sneller gaat: dus meer mangaan(IV)oxide zorgt voor een sneller verloop van de reactie.
3. De grafiek loopt steeds minder steil, dus er wordt steeds minder snel zuurstof gevormd: dus de reactiesnelheid neemt af gedurende de proef.
Deze toets bestellen?
- Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
- Je kunt maandelijks opzeggen.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
- Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
- Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
- Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
Dit zeggen leerlingen en ouders
Cijfers omhoog
Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!
Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.
Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!
Zéér tevreden!!
Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!
Zoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.
