Toets Nederlands

Talent MAX 3.1 deel A + B - Hoofdstuk 4 - Goedkoop oefentoetsen & antwoorden

MAX

Onderwerpen: activerende teksten, beeld en opmaak, middel en doel, voorwaardelijk tekstverband, objectief, subjectief, verwijswoorden, vorming zelfstandig en bijvoeglijk naamwoorden, voorzetsel voorwerp, bijwoordelijke bepaling, bijwoorden, bijvoeglijk naamwoorden, voltooid deelwoord, tegenwoordig deelwoord bijvoeglijk gebruikt, trema, apostrof, accent.

Talent MAX 3.1 deel A + B
Toets Nederlands
Talent MAX 3.1 deel A + B
Online maken
Toets afdrukken
De lay-out van een tekst bestaat uit beeld en opmaak.Met beeld worden eventuele afbeeldingen bij de tekst bedoeld.Met opmaak wordt alles bedoeld wat de schrijver doet met de vorm van de tekst (lettertype, lettergrootte, kleur, enz.) doel-middelopsommingreden/verklaringLet op: hier zijn twee mogelijkheden: tijd of voorwaardetegenstellingtijdtijdconclusietoelichtingvoorwaardeoorzaak-gevolgvoorwaarde Regels werk jongeren, of arbeidsvoorwaarden jongerenJongeren moeten zich bewust zijn van de arbeidsvoorwaarden van hun werk.Ja, de titel geeft precies aan waar de tekst over gaat.Als er gevaarlijke stoffen gebruikt worden en als er veel lawaai is.A: 23.30 uur, want je mag als jongere niet na 23.00 uur werken.Met een oproepdienst wordt bedoeld dat je buiten werktijd beschikbaar moet zijn voor je werk en direct moet komen. Dit komt bijvoorbeeld voor bij functies als politieagent, brandweerman, arts, medewerker storingsdienst.Met beide partijen worden bedoeld: zowel werkgever als werknemer / de jongere.De afspraak om 2 x 15 minuten pauze te houden i.p.v. 1 x 30 min.C: werken op zondagen. Je houdt het dan algemeen. De andere antwoorden zijn onderdelen die benoemd worden.Je mag op zondag werken als de functie dit toelaat of de omstandigheden in het bedrijf hierom vragen. Je moet wel zelf hiermee instemmen.Nee, Kristel werkt langer dan 4,5 uur achter elkaar door en heeft dus recht op 30 minuten pauze.Nee, Job werkt 18 uur in deze week naast zijn studiebelasting van 25 uur. Dit is samen 43 uur in de week en het maximum aantal uur is 40.Als je als jongere werkt moet het werk zelf veilig zijn en niet schadelijk zijn voor je gezondheid, maar ook je werktijden en pauzes moeten in evenwicht zijn volgens de regels, omdat te lang werken en te weinig pauze ook kan bijdragen aan een slechte gezondheid. Veiligheid en gezondheid staan dus voorop.     Met objectief taalgebruik geeft een schrijver feiten waaruit de lezer informatie kan halen. In subjectief taalgebruik is de mening van de schrijver te lezen. het bedrijf: voornaamwoord dat als verwijswoord.Vorig jaar: bijwoord toen als verwijswoord.De regering: voornaamwoord haar als verwijswoord De oude stoel: verwijzing met het meubel als zelfstandig naamwoord.dat ik in mijn vakantie tandpijn kreeg: voornaamwoord Het als verwijswoord Hier zijn natuurlijk meerdere goede antwoorden mogelijk. Belangrijk is dat elke zin goed aansluit bij de betreffende schrijftip. Enkele voorbeelden:1. Trek de aandacht: “Mis het niet: het beste schoolfeest sinds jaren!” 2. Wek interesse: “Samen met je vrienden uit je dak gaan op muziek van de beste DJ: dat wil je toch niet missen?” 3. Maak de lezer gretig: “Slechts 200 kaartjes te koop. Wees er dus snel bij!” 4. Activeer de lezer daadwerkelijk: “Koop je kaartje tijdens de pauze in de aula.” groep mensen die hetzelfde willen of steunensynthetische stof met veel rekverspillentot niets verplichtendde meeste invloed hebben, overheersenkunst van het spreken en overtuigen van een werkwoord: bijeenkomenvan twee losse woorden: zwem (ww) + bad (zn)van een werkwoord: zingenvan een bijvoeglijk naamwoord: droevig + achtervoegselvan twee losse woorden: honden (zn) + hok (zn)van twee lossen woorden: snel (bn) + weg (zn) Hier zijn natuurlijk meerdere goede antwoorden mogelijk. Enkele voorbeelden:klachtenvrij - De man na een week weer klachtenvrij.planmatig - De student ging planmatig te werk.pijnlijk - Na de botsing hield ze een pijnlijk gevoel over aan haar nek.mistig - Het was vanochtend erg mistig buiten. van tijd (wanneer?)van plaats (waar?)van middel (waarmee?)van oorzaak/reden (waardoor? waarom?)van hoeveelheid (hoeveel?)van richting (waarheen?)van hoedanigheid (hoe?) Bijwoordelijke bepaling (geeft antwoord op de waarom-vraag)Voorzetselvoorwerp (waarschuwen voor iets)Bijwoordelijke bepaling (geeft antwoord op de waarheen-vraag)Voorzetselvoorwerp (wachten op iemand) PV = heeft, OW = De stratenmaker, WG = heeft gewerkt, BWB = zijn hele leven (wanneer?), BWB = hard (hoe?)PV = ben, OW = Ik, NG = ben tevreden, BWB = niet, VZVW = met dit cijfer (tevreden zijn met…)PV = moet, OW = Je, WG = moet teruggeven, LV = zijn tas, MV = hem, BWB = morgen (wanneer?), BWB = wel (blijft over)PV = zat, OW = hij, WG = zat, BWB = na de wedstrijd (wanneer?), BWB = nog uren (hoelang?), BWB = op het veld (waar?)Tip: Hoe pak je dit aan?Zoek de PV door de tijd te veranderen.Zoek het OW: Wie/wat + PV?Zoek de andere werkwoorden. Geen koppelwerkwoord, dan WG. Wel een koppelwerkwoord, dan NG.Zoek het (eventuele) LV: Wie/wat+GEZ+OW?Zoek het (eventuele) MV: Aan/voor wie/wat+GEZ+OW+LV?Zoek het (eventuele) VZVW: Zit er in het gezegd een werkwoord waarbij een vast voorzetsel hoort?Zoek de BWB: welke zinsdelen geven extra informatie bij het gezegde over tijd, plaats, reden, enz.? Bijwoorden en bijvoeglijke naamwoorden hebben allebei de eigenschap dat ze een bepaling zijn bij een ander woord. Het verschil is echter dat een bijvoeglijk naamwoord alleen bij een zelfstandig naamwoord kan horen, terwijl bijwoorden bij alle andere woorden kunnen horen (en dus niet bij een zelfstandig naamwoord) vandaag - zeer - hardwaargisteren - plotselingdaarmeehierbij - vanmorgen - maarerg morgen - hierzeldendaarover - gisteren - nogopeens - erg - hard Men (= onbepaald voornaamwoord: het verwijst niet specifiek naar een groep mensen, maar is algemeen) vraagt zich af hoeveel (= onbepaald hoofdtelwoord: het precieze aantal is niet bekend) talen er nu (= bijwoord van tijd) eigenlijk worden (= hulpwerkwoord, want niet zelfstandig) gesproken. (= zelfstandig werkwoord, want kan niet worden weggelaten)Dat (= voegwoord, neutraal) het lang blijft sneeuwen, lijkt (= koppelwerkwoord, want naamwoordelijk gezegde) mij (= persoonlijk voornaamwoord, want lijdend voorwerp) niet (= bijwoord van tijd) zo (= bijwoord van wijze) waarschijnlijk.Wie (= betrekkelijk voornaamwoord, met ingesloten antecedent) de (= bepaald lidwoord) oplossing weet (= zelfstandig werkwoord, want kan niet weggelaten worden), kan spoedig (= bijwoord van tijd) een prijs verwachten. (= zelfstandig werkwoord, want kan niet weggelaten worden)Het meisje dat (= betrekkelijk voornaamwoord, want heeft betrekking op ‘het meisje’) haar (= bezittelijk voornaamwoord, bezit staat er direct achter) been had gebroken, werd op (= voorzetsel, staat voor element) een brancard (= zelfstandig naamwoord, een ding) afgevoerd.Hoewel (= voegwoord, onderschikkend voegwoord van toegeving) hij hard (= bijwoord, bepaling bij werkwoord ‘werken’) werkte, bleef (= koppelwerkwoord, want naamwoordelijk gezegde) hij de hele week opgewekt. (= bijvoeglijk naamwoord, bepaling bij de persoon die hard werkte =mens) Voltooid deelwoord = verlorenDe verloren oorbel werd door hem teruggevonden.Tegenwoordig deelwoord = verliezendeDe verliezende partij had er geen zin meer in. Een aarzelende leerling.Het gestolen schilderij.De gerende afstand.De rennende atleet.Een verrassende ontwikkeling.De zingende vogel. goedfout: ruïnefout: nachtcrèmefout: conciërgefout: lp'sfout: geïnterviewdgoedfout: verfraaiinggoedfout: Chantals telefoonfout: crêpefout: coupéfout: carrièrefout: Guus' autogoedfout: geïrriteerdfout: gênant A4'tjebuiigcalorieëndéjà vuvwo'erkopiërenideeënfinanciën

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in