a) overvalb) winkeldiefstalc) brekend) vermoordene) smokkelaarf) patrouilleg) identificerenh) stelen van de rijkeni) verstoppen voor de politiej) jongk) veroorlovenl) bangerikm) autoraamn) metro a) to stealb) to sellc) arsonistd) murderere) thieff) violentg) greedyh) romantici) peacej) themek) steering wheell) differencem) leann) at that moment a) Direct speech is spraak die op het moment gebeurt. Dus als iemand iets tegen jou zegt. Reported speech is spraak die je later vertelt aan iemand. a) selflessHet onderwerp denkt hier niet aan zichzelf, dus gebruik je de suffix ‘-less’ .b) dangerousIets bevat danger, daarom gebruik je ‘-ous’.c) childishIemand gedraagt zich als een kind, daarom gebruik je ‘-ish’.d) historicalIets heeft een historische kwaliteit, daarom gebruik je ‘-al’ 1) C2) B3) E4) A5) DTip: Het verschil tussen direct speech en reported speech is het moment waarop iets verteld wordt. Bij direct speech wordt iets nu tegen jou gezegd. Bij reported speech vertel je op een ander moment wat iemand tegen jou gezegd heeft. De manier van opschrijven is dus ook anders. Je schrijft bij reported speech namelijk letterlijk wie wat deed, dit doe je door de zin te starten met bijvoorbeeld ‘he said…..’ . Om de zinnen te matchen kan je natuurlijk ook kijken naar woorden die overeenkomen. a) She said that he worked at a cinema.Dit is een bevestigende zin in direct speech. Zoek het werkwoord in de zin: works. Dit werkwoord staat in de present simple. Wanneer je de zin naar reported speech gaat zetten vervoeg je het werkwoord naar de past simple (worked). Je begint de zin met he/she said that ….. Daarna voeg je de vervoegde direct speech toe: he worked at a cinema. Als je die twee delen achter elkaar plakt krijg je de volledige zin. b) He said that he was coming.Dit is een bevestigende zin in direct speech. Zoek het werkwoord in de zin: am coming. Dit werkwoord staat in de present continuous. Wanneer je de zin naar reported speech gaat zetten vervoeg je het werkwoord naar de past continuous (was coming). Je begint de zin met he/she said that….. Daarna voeg je de rest van de zin toe, let wel op dat je het onderwerp van de direct speech zin verandert naar he/she, want het perspectief verandert.c) She said that they hadn’t eaten dinner.Dit is een negatieve zin in direct speech. Zoek het werkwoord in de zin: haven’t eaten. Dit werkwoord staat in de present perfect. Wanneer je de zin naar reported speech gaat zetten vervoeg je het werkwoord naar de past perfect (vergeet hierbij niet dat de zin negatief is) (hadn’t eaten). Je begint de zin met he/she said that….. Daarna voeg je de rest van de zin toe.d) He said that he didn’t like chocolate.Dit is een negatieve zin in direct speech. Zoek het werkwoord in de zin: don’t like. Dit werkwoord staat in de present simple. Wanneer je de zin naar reported speech gaat zetten vervoeg je het werkwoord naar de past simple (didn’t like). Je begint de zin met he/she said that….. daarna voeg je de rest van de zin toe. Vergeet niet ‘I’ om te zetten naar he/she, want het perspectief verandert. e) She said she loved her dogs.Dit is een bevestigende zin in direct speech. Zoek het werkwoord in de zin: love. Dit werkwoord staat in de present simple. Wanneer je de zin naar reported speech gaat zetten vervoeg je het werkwoord naar de past simple (loved). Je begint de zin met he/she said (that) ….. Daarna voeg je de vervoegde direct speech toe: she loved her dogs. Als je die twee delen achter elkaar plakt krijg je de volledige zin.f) He said that they couldn’t come over tonight.Dit is een negatieve zin in direct speech. Zoek het werkwoord in de zin: can come over. Dit werkwoord heeft een modal verb. Wanneer je de zin naar reported speech gaat zetten vervoeg je de modal verb (couldn’t). Je begint de zin met he/she said that ….. Daarna voeg je de vervoegde direct speech toe: they couldn’t come over tonight. Als je die twee delen achter elkaar plakt krijg je de volledige zin. - let op: We wordt they! a) She told me not to smoke.Je begint een reported speech zin die in de gebiedende wijs staat altijd met he/she told me……, daarna zet je het infinitief daar achter (to + hele werkwoord). In dit geval heb je nog het woordje ‘not’, deze zet je direct achter he/she told me….b) He asked me to open the window.Je begint de reported speech zin die in een request staat met he/she asked me….. Daarna zet je het infinitief erachter (to + hele werkwoord) en vul je de rest van de zin aan met eventueel een object (window)/plaats/tijd als dat nodig is.c) She asked me to buy some vegetables.Je begint de reported speech zin die in een request staat met he/she asked me….. Daarna zet je het infinitief erachter (to + hele werkwoord) en vul je de rest van de zin aan met eventueel een object (some vegetables)/plaats/tijd als dat nodig is.d) He told me to wait here.Je begint een reported speech zin die in de gebiedende wijs staat altijd met he/she told me……, daarna zet je het infinitief daar achter (to + hele werkwoord).e) She told me not to do that.Je begint een reported speech zin die in de gebiedende wijs staat altijd met he/she told me……, daarna zet je het infinitief daar achter (to + hele werkwoord). The reporter asked me if I was a prisoner.Tip: Je begint de zin met een persoon (he/she/the reporter). Daarachter voeg je ‘asked me’ toe. Bij een yes/no-question gebruik je ‘if’ of ‘whether’. Na if komt het onderwerp, daarna het vervoegde werkwoord (present simple -> past simple), daarachter voeg je de rest van de zin toe.I said yes.Tip: Omdat dit een interview is mag je de zin met ‘I said’ beginnen. Dit is een hele korte, omdat er geen werkwoord in de zin staat, je mag na said dus gewoon de rest van de zin toevoegen.She asked me how long I had to stay in prison.Tip: Je begint de zin met een persoon (he/she/the reporter). Daarachter voeg je ‘asked me’ toe. Nu hebben we te maken met een WH-question. Dat bekent dat je na ‘asked me’ het vraagwoord neerzet. Daarna voeg je het onderwerp, het vervoegde werkwoord, en de overgebleven zinsdelen toe.I said that I had to stay here for five years.Tip: Ook hier begin je weer met I, want de vraag wordt aan de ik-persoon gesteld. Je start de zin met I said that, daarna voeg je het vervoegde werkwoord toe (have -> had) en je voegt de overige zinsdelen toe (wel in de juiste volgorde, eerst plaats, dan tijd).The reporter asked me what I had done to get here.Tip: Je begint de zin met een persoon (he/she/the reporter). Daarachter voeg je ‘asked me’ toe. Nu hebben we te maken met een WH-question. Dat bekent dat je na ‘asked me’ het vraagwoord neerzet. Daarna voeg je het onderwerp, het vervoegde werkwoord (have done -> had done), en de overgebleven zinsdelen toe.I said that I was a shoplifter.Tip: Ook hier begin je weer met I, want de vraag wordt aan de ik-persoon gesteld. Je start de zin met I said that, daarna voeg je het vervoegde werkwoord toe (am -> was) en je voegt de overige zinsdelen toe. WORKING ICONS: THE RSPCAThe RSPCA receives thousands of job applications every year but it’s not all about puppy rescue. inspectors have to be prepared to handle large snakes as well as hot[1]headed members of the public.1 In 1822 when Richard Martin steered the first anti-cruelty Bill 1) for animals through Parliament, animals were simply seen as products you could exploit. The world’s first ever Society for the Prevention of Cruelty to Animals (SPCA) was founded and in 1840 Queen Victoria added the Royal seal of approval. As word spread about the work of the RSPCA, funds poured in and soon London’s single inspector was joined by a team of regional officers who formed the heart of today’s national network of 175 branches in England and Wales.2 The RSPCA employs 323 uniformed inspectors and 146 Animal Collection Officers who can be called on at any time of the day or night to attend to animals in distress. Its inspectors also play an important part in educating the public about animal welfare. They have to rescue animals and sadly, in some cases, put badly[1]hurt creatures to sleep. Although inspectors don’t currently have the authority to prosecute, they can order the removal into care of animals in danger. There is also an international branch which can help respond to emergencies such as oil spills.3 If you want to work for the RSPCA, be sure to check out a new 13-part series of Animal Planet films on TV: Have You Got What It Takes? It looks at how recruits are prepared for the role of RSPCA inspector with a series of challenges similar to training for the army or the police. Challenges include abseiling down the cliffs and tower blocks, powerboating, going undercover and handling angry 15ft long Burmese pythons. Inspectors are also taught how to cope with their emotions when facing cruelty to and neglect of animals and meeting aggressive owners.4 Historically, all RSPCA inspectors were men but 18 of the 19 trainees featured in the Animal Planet films are female. They were selected from more than 1,000 applicants. Melissa Furey, 24, who worked as a prison officer for several years in Manchester, says that the training she got helped her to handle difficult situations with angry pet owners. Ben Strangwood, 28, an inspector based in south-east London said: “It is a good idea to get some experience working with animals but 80 percent of the problem is dealing with people. You never know what you are going to find when you follow up a call. I would be lying if I said I’ve never been scared when confronting an owner.”5 Ben added that the Animal Planet series gave a fair idea of the work involved in being an RSPCA inspector and he hoped that it would encourage more men into the profession despite the fact that so many women recruits were featured. Ben said: “With the new Animal Welfare Bill going through the Commons2) now we will soon be able to step in at an earlier stage to prevent suffering. That will help make my work much more practical.” A) how the RSPCA started and developedTip: Als je kijkt naar de gele stukken tekst in alinea 1, dan zie je dat er heel veel geschreven wordt over hoe de RSPCA is ontstaan. Daarom is antwoord A juist. C) shows people what they have to learn if they want to join the RSPCA.Tip: Als je kijkt naar de groen gemarkeerde delen, dan zie je dat er in deze alinea veel wordt gezegd over wat er nodig is om inspecteur te worden bij de RSPCA. Het staat zelfs al in de 1e zin! B) getting more male applicants Tip: Als je naar de blauw gemarkeerde tekst kijkt, dan zie je dat er in de tekst staat dat ze meer mannelijke aanmeldingen zouden willen. B) take immediate action to help animals in distress. Tip: Als je kijkt naar de roze gemarkeerde tekst, dan zie je staan dat ze in een eerder stadium kunnen/mogen ingrijpen, dat is waar ‘that’ naar terug verwijst.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.