Toets Biologie

Nectar 4e ed/FLEX - Hoofdstuk 3 - Onderzoek doen oefentoetsen & antwoorden

4e editie

Deze oefentoets behandelt de volgende onderwerpen: natuurwetenschappelijk onderzoek, controle-experiment, hypothese, grafieken, betrouwbaarheid, actief transport, osmose, diffusie, turgor, plasmolyse, hypertoon, osmotische waarde.

Nectar 4e ed/FLEX
Toets Biologie
Nectar 4e ed/FLEX
Online maken
Toets afdrukken
JuistOnjuist. Geslachtelijke voortplanting zorgt voor deze variatie. Bij ongeslachtelijke voortplanting ‘klonen’ organismen zichzelf en zijn de nakomelingen gelijk aan de ouder.Onjuist. Bacteriën zijn hier te klein voor (1-10 micrometer). De microscoop op school vergroot slechts 400x.Juist De volgende manieren kunnen worden genoemd:vacumerenvriesdrogensuiker of zout toevoegenconserveringsmiddelen toevoegentemperatuurbehandelingdoorstralen Cel 1 bevindt zich in plasmolyse want er verdwijnt veel water uit de vacuole en  er ontstaat ruimte tussen het celmembraan en de celwandCel 2 bevindt zich in grensplasmolyse want er gaat evenveel vocht uit de cel als dat er binnenkomt.Cel 3 bevindt zich in turgor, er komt namelijk meer water binnen dat er uit gaat en de cel staat op spanning.Cel 1 bevindt zich in een oplossing die hypertoon is ten opzichte van de cel, omdat water zich verplaatst naar de kant met de hoogste osmotische waarde.Cel 2 bevindt zich in een oplossing die isotoon is ten opzichte van de cel, er gaat namelijk evenveel water naar binnen als naar buiten omdat de osmotische waarde gelijk is.Cel 3 bevindt zich in een oplossing die hypotoon is ten opzichte van de cel, omdat water zich verplaatst naar de kant met de hoogste osmotische waarde. In een controle-experiment zijn de omstandigheden net als bij de experimentele groep, alleen ontbreekt hier de te onderzoeken variabele factor.In een beschrijvend onderzoek gaat het om het registreren van waarnemingen.De onafhankelijke variabele is de variabele waarvan de onderzoekers denken dat deze invloed heeft op het onderzoeksobject en die door de onderzoekers wordt veranderd en/of gemeten.  Argumenten vóór:er hoeft minder bestrijdingsmiddel gebruikt te worden omdat de maïs zelf het bestrijdingsmiddel maakt.de opbrengst van maïs stijgt, wat gunstig is voor de omzet van de boer.Argumenten tegen:de consument krijgt het middel tegen insectenvraat ook binnen omdat elke cel dit maakt.het gen (voor het maken van het bestrijdingsmiddel) kan in de natuur terecht komen waardoor schade aan insecten populaties kan ontstaan, met gevolgen voor het hele ecosysteem. Zowel bij I als bij II gaat het om ongeslachtelijke voortplanting, hier komen namelijk geen eicellen en zaadcellen samen. a-2. Door het toevoegen van zout (of suiker) wordt er vocht onttrokken aan microorganismen (door osmose). Hierdoor drogen ze uit en sterven ze uiteindelijk.b-1. De lage temperatuur zorgt ervoor dat microorganismen langzaam groeien (omdat enzymen niet optimaal werken) en daardoor minder snel voor voedselbederf zorgen.c-1. De gammastraling gaat dwars door de verpakking heen en dood de aanwezige schimmels zodat deze geen gifstoffen meer kunnen produceren. Bij transportkanaal A is sprake van passief transport. Hier gaan namelijk moleculen van een hoge concentratie naar een plek met een lage concentratie, diffusie dus. Bovendien is er geen ATP voor nodig.Bij transportkanaal B is sprake van actief transport. In de afbeelding is namelijk te zien dat hiervoor ATP nodig is. De probleemstelling luidt: de laatste tijd zijn meer gevallen van leukemie geconstateerd vergeleken met vroeger.De hypothese is in dit geval: de toename van leukemie hangt samen met de toegenomen radioactiviteit als gevolg van kerncentrales en kernproeven. De afhankelijke variabele is afhankelijk van het experiment dat gedaan wordt . In dit geval is dat de grootte van de kolonies. De onafhankelijke variabele hangt niet af van het experiment, dat is in dit geval de temperatuur.De afhankelijke variabele wordt altijd op de y-as gezet. Door natuurlijke selectie zullen er een aantal insecten zijn die wel bestand zijn tegen het gif in de plant. Deze zullen zich voortplanten en zodoende ontstaat er een populatie van insecten die bestand is tegen het gif in de transgene maïsplanten.  Nee, aan het feit dat de cellen een celwand hebben is niet af te leiden of het hier gaat om een schimmel of om een bacterie. Beiden hebben ze namelijk een celwand. Dat schimmels heterotroof zijn houdt in dat ze voor hun organische stoffen afhankelijk zijn van andere organismen. Autotrofe organismen zoals planten kunnen wel zelf hun organische stoffen maken.De schimmel neemt monosachariden op, dit zijn suikers. Deze suikers worden gebruikt als brandstof of dienen als bouwstof van andere organische stoffen. Links bovenaan in de afbeelding is te zien dat deze stoffen vanaf de plant de uitloper van de schimmel binnengaan. Onderzoeksvraag 1 is kan hiermee worden beantwoord. Als namelijk bak 1 met bak 3, en bak 2 met bak 4 worden vergeleken kan worden bekeken waar een blauw vrouwtje voor kiest en waar een rood vrouwtje voor kiest.Onderzoeksvraag 2 kan met deze opzet niet worden beantwoord. Het vrouwtje heeft namelijk de keuze tussen blauw en rood, dan is het maar de vraag met welk mannetje ze nakomelingen krijgt. Dit zou dus geen goede opzet zijn voor deze onderzoeksvraag.Onderzoeksvraag 3 kan wel worden beantwoord met deze opzet. Door te varieren met wit licht en geel licht kan de invloed van de kleur van mannetjes teniet worden gedaan. Als bak 1 met bak 2 en bak 3 met bak 4 worden vergeleken kan er een uitspraak worden gedaan of de kleur van de mannetjes invloed heeft op de partnerkeuze door de vrouwtjes.Onderzoeksvraag 4 kan niet worden beantwoord met deze opstelling. Als dit gedaan wordt is er nog een variabele in het spel, namelijk de kleur van het mannetje. Mogelijk krijgen blauwe mannetjes meer nakomelingen dan rode mannetjes. Dit zou dus geen betrouwbaar onderzoek zijn.  Hoe hoger de zoutconcentratie des te meer vocht wordt er aan de aardappelstaafjes onttrokken (door osmose), dus des te groter is de afname van het gewicht. Andersom is dit hetzelfde; hoe lager de zoutconcentratie hoe meer vocht de aardappelstaafjes opnemen en dus in gewicht toenemen. Bij een gelijke osmotische waarde (zoutconcentratie) blijven de aardappelstaafjes gelijk in gewicht). In onderstaande tabel zijn de juiste zoutconcentraties bij de juiste nummers van de bakjes gezet.BakConcentratie zoutoplossingGewichtsverandering16%7% afgenomen21%3% toegenomen34%4% afgenomen42%gelijk gebleven5½%5% toegenomen Bij deze grafiek is het ten eerste belangrijk te letten op het benoemen van de assen. De zoutconcentratie (onafhankelijke variabele) komt op de x-as en de gewichtsverandering (afhankelijke variabele) op de y-as. Verder heeft de grafiek een dalende lijn beginnend positief (gewichtstoename) en eindigend bij een hoge zoutconcentratie en een gewichtsafname. Zie onderstaand voorbeeld:    De gewichtstoename is het gevolg van het verplaatsen van water uit de zoutoplossing naar de aardappelstaafjes. Dit is het gevolg van osmose. Water gaat hierbij van een hoge concentratie naar een lage concentratie. (in de aardappelstaafjes was meer zout dus minder water vergeleken met de zoutoplossing). Het gaat hier om een beschrijvend onderzoek omdat er slechts een waarneming wordt gedaan. Dit noem je dus geen experimenteel onderzoek. Joost kan het best een staafdiagram gebruiken waarbij er twee staven zichtbaar zijn. Op de x-as komt jongen en meisje te staan. Op de y-as het aantal keer toiletbezoek. Er staat in de tekst dat uit de genetisch veranderde cellen complete individuen worden gekweekt. Deze cellen bevatten dus het volledige chromosomenpakket. Dit moet dus door mitose worden vermeerderd. Er komt bovendien geen bevruchting aan te pas, dus van meisose is geen sprake geweest. Door meiose ontstaan namelijk de geslachtscellen.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in