Toets Biologie

Nectar 5e ed/ FLEX - Hoofdstuk 14 - Duurzaamheid oefentoetsen & antwoorden

5e ed

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Primaire levensbehoefte, secundaire levensbehoefte, voedselkringloop, koolstofkringloop, duurzaamheid, agrariërs, monocultuur, (kunst)mest, mineralen, plaag, veredelen, fokken, overbemesting, gifophoping, afval, afvalverwerking, afvalwater, luchtvervuiling, broeikaseffect, tolerantie, klimaatverandering, gevolgen van klimaatverandering, biologische landbouw, duurzame oplossingen.

Nectar 5e ed/ FLEX
Toets Biologie
Nectar 5e ed/ FLEX
Online maken
Toets afdrukken
Dingen die je nodig hebt om in leven te blijven, zoals voedsel, water, kleding en onderdak. 1) Gebruik van energie 2) Gebruik van voedsel en water 3) Gebruik van grondstoffen 4) Produceren van afval 1) Akkerbouwers: Voedingsgewassen zoals aardappelen, graan en mais.2) Tuinbouwers: Fruit en groente.3) Veehouders: Veeteelt, dieren houden voor vlees, melk, eieren of wol. Vermesting; bij overbemesting komen er teveel mineralen in de grond, die naar beneden zakken en in het grondwater terecht komen. Via het grondwater komen de overtollige mineralen in natuurgebieden en oppervlaktewater terecht.  Groente-, fruit- en tuinafval. Dit kan je verwerken tot compost. UitstootKoolstofdioxide, zwaveldioxide, stikstofoxide.Fijnstof, smog en verzuring (zure neerslag). Een plek waar organisme leven waar de omstandigheden gunstig zijn om te overleven. Dit betekent dat het water gezuiverd wordt met behulp van bacteriën. De bacteriën zetten het afval om in koolstofdioxide en mineralen.  Het gemiddelde weer over een langere periode in een bepaald gebied.  Dit zijn organisme die eerst niet in een gebied voorkomen, maar door verandering van klimaat daar opeens wel kunnen overleven.  Benoem de volgende drie manieren:Ze gebruiken alleen dierlijke mest of compost in plaats van kunstmest.Ze gebruiken geen chemische gewasbestrijdingsmiddelen, maar werken met de hand of gebruiken biologische plaagbestrijders. Ze houden rekening met het welzijn van hun vee. Een katalysator zorgt ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen veranderen in minder schadelijke gassen.  Mogelijke uitwerking: zie afbeelding hieronder.De volgende punten moeten per kopje, zijn beschreven;Producenten, groene planten, fotosynthese, glucose, energierijke stoffenConsumenten, dieren & mensen, energierijke stoffen, verbrandingAfvaleters, bodemdieren, resten, natuurlijk afvalReducenten, bacteriën & schimmels, omzetten mineralenMineralen, opnemen planten Let op: Alle pijlen moeten in de goede richting staan! Daarnaast moeten de drie binnenste pijlen ook getekend zijn. Mogelijke antwoorden zijn;Voordelen: Planten groeien sneller, mest dat door dieren wordt geproduceerd wordt hergebruikt waardoor er een gesloten kringloop ontstaat, kunstmest kan bijgehouden worden met mineralenboekhouding.Nadelen: Overbemesting wat zorgt voor; waterbloei, verzuring, ammoniak in de bodem (planten gaan dood omdat wortels verzuren), ammoniak in de lucht (zure regen). Selectie/veredeling1) In Nederland komt veel mais voor, wat in grote monoculturen wordt verbouwd. Hierdoor is er voldoende voedsel voor de kever aanwezig. 2) In Nederland zijn er maar weinig natuurlijke vijanden van de kever, waardoor de kever veel kan voortplanten.  Overeenkomst: Beide wordt het “afval” van mensen nuttig gebruikt voor andere mensen.Verschil: Recycling is als de grondstoffen van afval worden gebruikt voor een nieuw product (zoals glas, blik, papier en plastic. Hergebruik is als spullen opnieuw gebruikt worden door andere mensen, vaak wordt dit tweedehands spullen genoemd.   Oorzaak: Door het verbranden van fossiele brandstoffen komt er meer CO2 in de lucht dan dat planten op kunnen nemen. Hierdoor komt er meer CO2 in de atmosfeer. Gevolg: Er kan minder warmte weg naar de ruimte en er wordt meer warmte vastgehouden op de aarde. Hierdoor warmt de aarde te veel op.  Mogelijke antwoorden zijn;De Zeespiegel stijgt: Het smelten van landijs en gletsjers zorgt ervoor dat het waterpeil in zeeën en rivieren stijgt. Hierdoor kunnen landen onder water komen te liggen.Klimaatzones veranderen: Alle klimaatzones worden warmer. In de zuidelijke klimaatzones kan dit verwoestijning veroorzaken. Oogsten mislukken, er is te weinig drinkwater en de bodem droogt uit.Extreem weer: Er ontstaan extremere weersomstandigheden zoals overstromingen veroorzaakt door hevige regenval, stormen of langdurige droogte. Hogere temperaturen zorgen voor meer verdamping en dus voor meer neerslag, soms als stormen en orkanen.De natuur verandert: Natuur zal verdwijnen, omdat zij zich niet snel genoeg aan kunnen passen aan de veranderde leefomstandigheden. Omdat niet alle soorten zullen evolueren of zich aanpassen, hebben andere soorten hier ook last van. Ook kan het leiden tot ziekte en plagen.  BacteriënDe mest hoeft niet over het land uitgestrooid te worden, waardoor er geen overbemesting ontstaat.  WaterbloeiDoor de algen kan er minder licht het water doordringen. Hierdoor hebben de waterplanten op de bodem minder/geen fotosynthese. Als er geen fotosynthese is kan de plant geen glucose aanmaken. De glucose heeft de plant nodig voor de verbranding, om te leven en te groeien. De plant zal dus niet groeien en uiteindelijk sterven.  Het gif bij de gieren hoopt zich in het lichaam op van diclofenac, bij runderen geen is er geen gifophoping. Daarnaast hebben runderen een enzym dat diclofenac afbreekt en de (Bengaalse) gieren hebben geen leverenzymen die diclofenac afbreken.LET OP: Het antwoord moet zowel de uitleg van gifophoping als afbraak hebben om de vraag volledig te beantwoorden. Voor een gier is de dodelijke hoeveelheid diclofenac gemiddeld 5 x 8 mg = 40 mg.Dit krijgt een gier binnen door het eten van 40 x 1 kg x 2 = 80 kg kadaver vlees dat gemiddeld 12 uur oud is.LET OP: eerst moet de dodelijke hoeveelheid van de gier berekend worden. Deze informatie staat in de tekst. Daarna moet je berekenen hoeveel kadaver vlees van gemiddeld 12 uur oud gegeten moet worden (staat in de vraag). In de tekst staat dat na 12 uur, de hoeveelheid diclofenac gehalveerd is. Dit betekent dat je dus dat je de berekening keer 2 moet doen.  Curve P hoort bij de Blauwe reiger (Q hoort bij de Zilverreiger, omdat de Zilverreiger over het algemeen meer zuidelijker voorkomt en dus hogere temperaturen gewend is) Nee, de ligging van de tolerantiecurven verandert (op korte termijn). Hier zou jaren overheen moeten gaan, door middel van aanpassingen en natuurlijke selectie.De curve, zoals hierboven uitgelegd, verandert niet. De optimumtemperatuur voor de vogels verandert niet omdat de vogels zelf niet zijn veranderd. Leertip: Om deze vragen te kunnen beantwoorden moet je de begrippen tolerantiegrenzen, tolerantiegebied en optimum grafiek beheersen. Daarnaast moet je grafieken kunnen aflezen en deze informatie gebruiken bij het oplossen van de vragen. Omdat er veel tekst is, is het verstandig om de belangrijke stukken te onderstrepen of te markeren met een markeerstift. In het geval van de vraag hierboven is het dus verstandig om de informatie van de Kleine zilverreiger in de tekst op te zoeken. Het organisch afval (door de reducenten) wordt omgezet in mineralen voor de algen, die daardoor sneller groeien.  Hierdoor is er meer voedsel voor de zagers, en dus voor tong, die weer gebruikt zal worden voor de menselijke consumptie. Voorbeelden van een juist argument:− Hierdoor verhoog je de druk op de wilde visstand niet.− Het voer hoeft niet bewerkt te worden, dus geen productiekosten.− Het voer hoeft niet vervoert te worden, dus geen transport kosten.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in