Toets Nederlands

Talent MAX deel A+B - Onderdeel Schrijven - oefentoetsen & antwoorden

MAX

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

  • §2.2 zakelijke brief schrijven, zakelijke e-mail schrijven, conventies

  • §2.3 artikel schrijven, bronnen gebruiken

  • §2.4 de indeling van een verslag, signaalwoorden en -zinnen, (onderzoeks)verslag schrijven

Talent MAX deel A+B
Toets Nederlands
Talent MAX deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
De juiste volgorde is: g. AfzenderDegene die de brief verstuurt. Dat ben jij, dus hier zet je altijd je eigen gegevens.k. Plaats en datumDe plaats waarvandaan (meestal hetzelfde als je woonplaats) en de datum waarop je de brief schrijft.d. GeadresseerdeDegene die de brief ontvangt. Vaak is dit een bedrijf, dus dit adres heeft één regel extra in vergelijking met die van de afzender.j. BetreftHet onderwerp van je brief in 1-5 woorden.i. AanhefOpening van de brief. Je begroet de lezer. De aanhef eindigt met een komma.c. Inleidinga. Kernh. Slotf. AfsluitingJe zegt de lezer gedag. Vaak met ‘Met vriendelijke groet,’e. Voor- en achternaamb. Bijlage (eventueel)Bijvoorbeeld je cv als je een sollicitatiebrief stuurt. T.a.v. staat voor ‘ter attentie van’ en het betekent ‘(bestemd) voor’.Een zakelijke brief stuur je meestal naar een bedrijf. Een bedrijf heeft altijd verschillende afdelingen en/of personen die over bepaalde zaken gaan.Door een ‘t.a.v.’ toe te voegen aan de adressering weet het bedrijf direct voor wie de brief bedoeld is. De brief komt dan sneller bij de juiste persoon terecht en kan sneller behandeld worden.‘Betreft’ kun je vergelijken met het onderdeel ‘Onderwerp’.Achter het woord ‘Betreft’ (zakelijke brief) schrijf je in 1-5 woorden waar je brief over gaat.Bij ‘Onderwerp’ (zakelijke e-mail) doe je hetzelfde. Met je publiek/de doelgroep. Het publiek/de doelgroep bestaat uit de mensen die het artikel lezen.Je past je woordgebruik hierop aan.Op basis van een artikel en een situatiebeschrijving.De laatste tekst uit het examen wordt altijd gebruikt voor de schrijfopdracht.Bij de situatiebeschrijving worden omstandigheden bedacht waarin je je bevindt. Op basis daarvan schrijf je het artikel.Je mening.Bij een schrijfopdracht wordt vaak gevraagd om je mening over de situatie.Je schrijft dan altijd je eigen echte mening op en waarom je dat vindt. (1) Een verslag over wat je hebt gedaan.Bijvoorbeeld werkzaamheden die je hebt uitgevoerd tijdens je stage.(2) Een verslag over wat je hebt onderzocht.Bijvoorbeeld informatie over de vervolgopleiding van jouw keuze.Je schrijft verschillende dingen in een inleiding:waarover het verslag gaat;de onderzoeksvraag of probleemstelling;de manier waarop je het onderzoek hebt uitgevoerd;hoe het verslag is opgebouwd.(1) Een samenvattingAan het eind van het verslag herhaal je kort de belangrijkste bevindingen.(2) Een conclusieAan het eind van het verslag geef je antwoord op de onderzoeksvraag of een oplossing voor het probleem. Deze uitwerking bevat deels eigen antwoorden, omdat je bij afzender je eigen gegevens moet noteren: Jouw voor- en achternaamJouw straatnaam en huisnummerJouw postcode en woonplaatsBijvoorbeeld:Jan de HoopDorpsstraat 201234 AB Amsterdam Plaats, datumDe plaats waarvandaan je schrijft is vaak hetzelfde als je woonplaats. Het klopt dus dat je twee keer na elkaar dezelfde plaats noteert.De naam van de maand schrijf je altijd helemaal uit en vergeet ook het jaartal niet.Bijvoorbeeld: Amsterdam, 12 mei 2023Coolblue AmsterdamT.a.v. de klantenserviceGustav Mahlerlaan 320 1082 ME AmsterdamBetreft: klacht smartwatch De aanleiding van je e-mail: de discussie in de klas;In de tweede alinea staat de uitspraak van de leraar.In de derde alinea staan reacties van klasgenoten op die uitspraak.Daarin staat de mening van sommige biologen dat het leren zingen van vogels lijkt op het leren praten van mensen. Hun onderzoek zou het bewijs leveren dat er overeenkomsten zijn tussen de hersenstructuren van mensen en bepaalde vogels.Sommigen vinden hun praten echt niet te vergelijken met het zingen van vogels of het praten van papegaaien.Verzoek om een les te geven op school over het onderwerp;In de vierde alinea staat dat je mevrouw Van de Ven wilt uitnodigen op school.Je wilt haar uitnodigen om op school meer te vertellen over het praten van papegaaien en de overeenkomsten en verschillen met mensentaal. Verzoek om in te gaan op die vragen in de les;  In de vierde alinea staat dat je haar ter voorbereiding alvast een aantal vragen van klasgenoten wilt stellen.Ook wil je voor haar voorbereiding alvast een paar vragen van klasgenoten stellen. Tip: een deel van de inhoudelijke informatie kun je dus letterlijk uit de situatiebeschrijving halen. Let er wel op dat je de zinnen op zo’n manier verandert dat het taalgebruik klopt. Als je een brief naar iemand stuurt, gebruik je ‘u’ in plaats van ‘haar’. Je spreekt over jezelf in ‘ik’ in plaats van ‘je’. Bijvoorbeeld: Ook wil je voor haar voorbereiding alvast een paar vragen van klasgenoten stellen → ook wil ik voor uw voorbereiding alvast een paar vragen van klasgenoten stellen. De inhoud van deze e-mail is een voorbeeld. Je kunt het beste de eerste drie punten in de inleiding verwerken, punt 4 t/m 7 in de kern en de laatste twee punten in het slot. Aan: a.groen@kpnmail.nlOnderwerp: DoggybagGeachte mevrouw Groen,Deze e-mail schrijf ik omdat ik klachten heb naar aanleiding van mijn bezoek aan uw restaurant. Afgelopen weekend ben ik met mijn familie bij Heerlijk in Amsterdam gaan eten. De sfeer in het restaurant was gezellig en het eten was erg lekker, maar ook heel veel.Omdat we veel eten over hadden, vroeg ik de ober om een doggybag. Hij moest erg lachen om mijn verzoek en negeerde het. Ik ben dus boos dat ik het eten niet heb meegekregen in een doggybag. Daarna stelde ik de vraag nogmaals, maar de ober reageerde geïrriteerd en werkte ons zo snel mogelijk het restaurant uit. Ik ben dus ook boos omdat we onjuist behandeld zijn. Aangezien we het eten wel erg lekker vonden, willen we graag nog eens terugkomen. Daarom heb ik twee oplossingen bedacht.Allereerst kunnen jullie misschien doggybags aanschaffen, zodat mensen hun overgebleven voedsel meer naar huis kunnen nemen. Daarnaast hopen we op een excuus van de ober die ons onvriendelijk behandeld heeft. Ik ontvang graag een reactie binnen twee weken. Met vriendelijke groet,Jouw voor- en achternaamTip: de aanleiding van de e-mail moet je altijd duidelijk beschrijven. De aanleiding kun je het best op deze manier introduceren: ik schrijf deze e-mail, omdat…. Na ‘omdat’ volgt dan de aanleiding. Het is gelijk duidelijk waarom je de e-mail schrijft door het signaalwoord ‘omdat’. De uitwerking van deze tekst is een voorbeeld. Jij kunt een andere mening hebben dan hier is opgeschreven. Voor- en nadelen van met de hand schrijvenDit artikel is ontstaan door het nieuwe verbod van de directie. We mogen geen aantekeningen meer maken op tablets en laptops, maar moeten ze met de hand schrijven. Ook huiswerk moet gewoon op papier uitgeschreven worden. Ik heb de voor- en nadelen hiervan onderzocht.Het eerste voordeel van met de hand schrijven is dat je beter onthoudt wat je opschrijft, dus dan heb je de helft van het leerwerk al gehad in de les. Daarnaast onderhoud je je handschrift. Dat is goed, omdat iedereen af en toe iets moet opschrijven op papier. Daarentegen werkt het sneller om aantekeningen te maken met de laptop. Sommige leraren geven zoveel aantekeningen dat het niet bij te houden is met de hand. Ook zijn aantekeningen makkelijker terug te lezen en terug te vinden. Losse blaadjes raakt iedereen kwijt.Ik vind het prettiger om aantekeningen en huiswerk te typen, omdat het sneller is. Ook kun je je aantekeningen gemakkelijker terugvinden. Daarom vind ik het verbod van de directie stom. Ik hoop dat ze het verbod intrekken na het lezen van dit artikel.Jouw voor- en achternaamTip: Het is lastig om je eigen tekst na te kijken. Vraag daarom aan je (bijles-)docent of die je brief voor je wil nakijken. Kijk goed welke fouten je hebt gemaakt. Vraag ook aan jouw docent waar hij/zij precies op let tijdens het beoordelen. Uiteraard wordt er gelet op het gebruik van de juiste woorden in de context en de algemene grammatica (werkwoorden vervoegen, zinsvolgorde,...), maar misschien let jouw docent nog wel op andere zaken. Check wel of je alle punten uit de opdracht hebt opgevolgd voordat je het inlevert! 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in