Deze oefentoets behandelt leesvaardigheid Engels op niveau vwo klas 5.
Toets Duits
Duits Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze: Begrijp de vraag en de antwoorden.entsprechen - overeenkomen, voldoen aander Bedarf - de behoefteoffensichtlich - klaarblijkelijk, blijkbaarJe moet een alinea typeren. Scheid dus in de tekst de hoofdzaak van de voorbeelden. Je zoekt de kern van de alinea. Antwoord: BToelichting: Het antwoord zit in de zin Und die Eltern nehmen sie an. Ouderavonden kennen jullie ook, dat wordt hier beschreven. Op hogescholen en universiteiten is dat minder gebruikelijk, maar zij organiseren deze in toenemende mate. En de ouders komen graag. Werkwijze:Ken alle woorden in de antwoorden. Bij een invulvraag kun je makkelijk een fout maken, als je het juiste woord niet kent. idealisiert en kritisiert zijn vanuit het Nederlands direct herkenbaar. Aan de grammaticale vorm zie je dat alle vier deelwoorden zijn. beanspruchen - (ver)eisen, claimen, vergenverwöhnen - verwennenAntwoord: A.Toelichting:De alinea schildert hoezeer kinderen tegenwoordig op hun ouders rekenen. Dat is ten dele vanzelfsprekend, maar onze tijd verwachten kinderen nog meer van ouders. Dat komt tot uitdrukking in antwoord A. Werkwijze:Begrijp de vraag en de antwoorden goed.die Abhängigkeit - de afhankelijkheidaussagen über - beweren over, stellen overunterschiedlich - verschillendder Bereich - het terrein, het vlakim Grunde - eigenlijküberfordern - overbelastenAntwoord: AToelichting:De derde alinea beschrijft drie categorieën waarop de hulp van ouders betrekking heeft. Daarbij wordt gezegd dat de meeste studenten niet hulp uit alle drie categorieën nodig hebben, maar dat ze bijna allemaal wel hulp krijgen uit een van de drie. Er zijn dus verschillende redenen waarom ouders om hulp wordt gevraagd. Dat vinden we in antwoord A. Werkwijze:Wees er zeker van dat je alle woorden in de antwoorden begrijpt. Ausnahme (uitzondering) kennen we inmiddels, dat woord komt vaak voor. Je moet weten dat paradoxerweise duidt op een schijnbare tegenstelling. B en C kun je via het Nederlands herleiden tot hun betekenis. Antwoord: DToelichting:Het gaat om een schijnbare tegenstelling. Opleiding (Ausbildung) zou jongeren onafhankelijkheid moeten geven, maar juist tijdens de studie zijn ze in hoge mate aangewezen op de ondersteuning van ouders. Werkwijze:Ken de vraag en de antwoorden goed. Al in vwo-4 zijn we deze vraag tegengekomen.Grammaticale kennis is hier belangrijk. Sie in de antwoorden slaat terug op een woord uit de vraag. Wees er zeker van dat je het juiste woord vindt. Het moet een vrouwelijk woord zijn. Het gaat om Generation. ausreichend - voldoendewählerisch - kieskeurig, pietluttigvergebens - vergeefsAntwoord: AToelichting: De vierde alinea legt uit waarom studenten te weinig verdienen tijdens de studie en illustreert dat aan de hand van voorbeelden. Dat vinden we in antwoord A. Werkwijze:Ken de woorden in de antwoorden goed.Hier is ook kennis van het type tekst nodig. In een betogende tekst worden andere typeringen gebruikt als in een beschouwende tekst. Het aanvoelen van de toon van de auteur is ook belangrijk.die Begründung - de onderbouwing, motiveringdie Schlussfolgerung - de conclusie, vaststellingKennis van signaalwoorden is cruciaal. Hier gaat het om ja. Dat betekent ‘’immers’’, en dat geeft je al een goede indicatie wat betreft het juiste antwoord. Het wijst op een bevestiging van een vorige mededeling en dat zit in de antwoorden A en D. Tussen die twee moet je dus kiezen. Antwoord: AToelichting: De voorafgaande zinnen schilderen dat de financiële afhankelijkheid vooralsnog (erst mal) niet problemen leidt, omdat ouders immers graag betalen. Dat is een onderbouwing van de voorafgaande zinnen, dus antwoord A. Werkwijze:Vertaal de vraag goed, je moet weten wat het betekent om te kunnen vaststellen waarover de gegeven alinea’s gaan.derzeitig - toenmaligrauer - ruig Antwoord: BToelichting:De eerste alinea (antwoord A) schildert een bijeenkomst voor ouders op de Hochschule Osnabrück en vermeldt vervolgens dat dit op meerdere hoge onderwijsinstellingen plaatsvindt. Niets over een ‘’ruige wind’’.
Alinea 6 gaat erover hoe studenten en ouders tegenwoordig met elkaar omgaan en hoe dat anders is dan vroeger. Daar wordt dus ook niet over moeilijke tijden gesproken. Blijft antwoord B over, alinea 4. Deze beschrijft waar de financiële afhankelijkheid van studenten van hun ouders vandaan komt. Werkwijze: Begrijp de vraag en de antwoorden goed. De auteur gebruikt Ein vergiftiges Geschenk als een typering voor een verschijnsel.selbstbestimmt - zelfstandignützen - dienen, batenverderben - bedervenAntwoord: AToelichting: ‘’Het vergiftigde geschenk’’ is het feit dat ouders, zelfs na hun dood, de verantwoordelijkheid dragen voor het leven van studenten. Bijvoorbeeld door een erfenis. Het maakt het voor de studenten dus moeilijker (erschwert es den Kindern) een zelfstandig (selbstbestimmtes) leven te leiden. Werkwijze:Begrijp de vraag en de antwoorden goed.Heb oog voor de toon van de auteur. Dit is belangrijk als je een tekstgedeelte (alinea 1) moet typeren en vereist een begrip van de tekst in de diepte.in Bezug auf - met betrekking totwäre - Konjunktiv I van sein: zou zijnAntwoord: BToelichting: Auteur vraagt zich af waar de discussie over het aantal behaalde medailles vandaan komt. De laatste regel is er om aan te tonen waarom dat niet zo’n belangrijk thema is. Dat vinden we in antwoord B. Werkwijze:Hier is het cruciaal alle betekenissen te kennen. Vele herkennen jullie uit andere vragen, maar zoek bij twijfel het in het woordenboek op.Kennis van tekststructuur is nodig, je moet dit nu zelf vaststellen. Kennis hiervan krijg je door veel artikelen uit kranten en tijdschriften of vergelijkbare teksten te lezen. These - stellingAntithese - tegenargumentSynthese - vereniging van stelling en tegenargumentAntwoord: BToelichting: In de eerste alinea doet de auteur luchtig over de betekenis van de Olympische Spelen. Maar:Aan het begin van de tweede alinea komt een bewering (Behauptung) dat de Olympische spelen een wereldwijd cultureel fenomeen zijn dat sport naar de maatschappij brengt. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van eerdere Duitse medaillewinnaars om dit aan te tonen (Erläuterung).De conclusie (Schlussfolgerung) van de alinea is dat een succesvol olympisch team een land wel wat waard mag zijn. Dat is antwoord B. Werkwijze:Hier komt het aan op tekstbegrip en zijn woordenschat en kennis van signaalwoorden onontbeerlijk.Niet.
Toelichting: De auteur verwondert zich over het feit dat de bewindvoerder (Sachwalter) zich zo concentreert op de hoeveelheid gewonnen medailles. Dus winnen is voor de Duitse Olympische Bond belangrijker dan meedoen.
Wel.
Toelichting: We hebben al gezien dat prestatie voor de DOSB heel belangrijk is. Verderop wordt gezegd dat de DOSB zelfs sporters beloont of bestraft aan de hand van hun prestaties. Dus de stelling klopt.
Niet.
Toelichting: Er wordt wel iets gezegd over wat het verschil uitmaakt tussen winnen en verliezen, maar over de selectieprocedure voor sporters wordt helemaal niet gesproken. De stelling klopt dus niet.Niet.
Toelichting: de alinea noemt zaken op die uitmaken of een sporter wint of verliest, maar dat zijn de normale dingen die tijdens een wedstrijd kunnen gebeuren. Dat zijn geen onregelmatigheden. De stelling klopt dus niet. Werkwijze:Herken de toon van de auteur.geschenkt! - hier: ‘’dat geef ik u’’ of ‘’dat telt niet’’ of “maakt niet uit". Dit woord begrijp je alleen als je oog voor de schrijfwijze van de auteur hebt. Een (al te) letterlijke vertaling werkt hier verwarrend. Antwoord: DToelichting: De auteur geeft aan dat we ons niet moeten blind staren op de daadwerkelijke prestaties van de atleten. De laatste zin van de alinea maakt het concreet: niet tellen van medailles, maar goed luisteren maakt ons duidelijk hoe de Duitse sportwereld ervoor staat. Dat vinden we in antwoord D. Werkwijze:Begrijp de vraag en de antwoorden goed.Neem wat je al gelezen hebt mee bij het zoeken van het antwoord.auf Weltebene - op wereldniveaukaum - nauwelijkstrüb - mistig, schemerig, troebel. Hier in overdrachtelijke zin gebruikt.ausschlaggebend - doorslaggevendAntwoord: CToelichting: De alinea vertelt hoe winnende Duitse topsporters aangeven, ondanks hun succes, zich toch zorgen te maken over de toekomst van de Duitse sport. Die ziet er volgens hen duister uit (sehe düster aus). Dat vinden we in antwoord C. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed.Dieptekennis is wederom belangrijk. Ook deze vraag gaat over het typeren van een tekstgedeelte. Dat vereist oog voor verbanden en bijbehorende signaalwoorden.Kritik üben an - kritiek uitoefenen opder Finanzbedarf - de financieringsbehoeftedas Ausland - het buitenlandAntwoord: BToelichting: Er wordt niet gezegd dat er te weinig wordt geïnvesteerd. Dus A valt af.Er wordt gesteld dat de Duitse sportwereld juist niet te veel naar het buitenland moet kijken. Dus D valt af.Over een verschil tussen moderne en traditionele takken van sport wordt helemaal niet gesproken. C is dus ook niet het goede antwoord. Er wordt gezegd dat de Duitse sport en de sportbond eerst eens moeten zeggen waarvoor het geld nodig is: antwoord B. Werkwijze:De geciteerde zin moet volledig begrepen worden! Anders krijg je niet het juiste beeld voor ogen en dan is het beschrijven van de betekenis van de zin bijzonder lastig. gleichen - overeenkomen met, samenvallen met, lijken op. Dit werkwoord heeft een derde naamval bij zich.der Flickenteppich - de lappendekenHet citaat betekent dus dat de Duitse sportwereld dus zeer divers is. Dat moet dus in je antwoord komen.Kern van een goed antwoord: De sport(wereld) is / de sportverenigingen zijn (in Duitsland) heel divers / Er bestaan (in Duitsland) veel verschillende soorten sportclubs.LET OP! Een letterlijke vertaling levert geen scorepunt op. Werkwijze:Begrijp dat Typen verwijst naar atleten op de Olympische Spelen.Goed begrip van de strekking van de gehele tekst is belangrijk.
Kern van een goed antwoord: Die zet de toekomst / gezondheid van de sporters op het spel. Werkwijze: Wees ervan bewust dat literaire teksten anders zijn opgebouwd dan nieuwsberichten of non-fictie.Idioom is anders in literaire teksten; veel dialogen en spreektaal. ‘’Slang’’ is ook mogelijk. Lees literatuur!Stel vast wie de verteller is en leef je in. De verteller kan iets zeggen dat niet overeenkomt met de feiten. Voor jou geldt wat de verteller of vertelinstantie zegt.In elk eindexamen zitten literaire teksten. Bereid je daarop voor.Antwoord: Wel.
Toelichting: Maik beschrijft hoe Kaltwasser ‘’als een machine binnenkomt en gewoon begint les te geven’’. Ook zegt Maik dat hij niet weet hoe Kaltwasser privé is.
Niet.
Toelichting: Maik beschrijft wel sommige klasgenoten, maar knoopt daaraan geen waardeoordeel. Hij is een observator.
Wel.
Toelichting: deze sluit aan bij de eerste stelling. Maik beschrijft dat hij niet kan aangeven hoe Kaltwasser buiten de klas is en zich niet kan voorstellen hoe hij zich privé gedraagt. Binnen de klas is daar veel discussie over, de leerlingen zijn aan het gissen.
Niet.
Toelichting: het geschreven stuk komt uit een verhaal van Bertolt Brecht. Dat wordt later in het fragment duidelijk.
Niet.
Toelichting: Tschick is helemaal niet bij de les, ligt te slapen en heeft zijn boeken niet op tafel. Daarna zoekt hij redelijk onverstoorbaar zijn spullen bij elkaar.
Wel.
Toelichting: tot ieders verbazing komt Tschick met een interpretatie van het verhaal aanzetten. Weliswaar vergezocht, maar toch.
Niet.
Toelichting: over Tschick en Tatjana wordt niets gezegd. Alleen Maik kijkt naar haar en peilt haar reactie.
Niet.
Toelichting: aan Kaltwasser valt niets te ontdekken, hij blijft een gesloten boek voor Maik.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.